Cashback websites: hoe werken deze eigenlijk?

cashback websites hoe werkt dat

[in samenwerking met OrangeBuddies]

Een van de populairste concepten binnen affiliate marketing is de cashback websites. Maar hoe werkt het precies, zo’n cashback website? Ik sprak met Gijs de Jager, Commercial Manager bij OrangeBuddies, die mij haarfijn het proces achter de cashback website uitlegde.

De definitie van een cashback website

Een cashback website faciliteert het proces waarbij consumenten een deel van hun aankoopbedrag ranserug kunnen krijgen. Zij doen hun aankopen via een account bij bijvoorbeeld ShopBuddies, en krijgen hierdoor een deel in hun ShopBuddies account terug. Dit kunnen zij dan weer laten uitkeren.

Cashback = affiliate marketing

Cashback websites werken op basis van affiliate marketing. Ze gebruiken affiliate links, waardoor ze een commissie krijgen per aankoop. Afhankelijk van de adverteerder en het beleid van de cashback website krijgt een consument een percentage van het aankoopbedrag terug. De labels van OrangeBuddies werken bijvoorbeeld met 100% cashback, wat betekent dat zij de hele commissie die zij van een adverteerder krijgen teruggeven aan de consument.

Hoe zit het proces achter een cashback in elkaar?

Gijs vertelt me dat het allemaal begint met het aanmaken van een account op een van hun OrangeBuddies labels. Bij het aanmaken van het account worden de NAW-gegevens ingevuld en na het aanmaken van het account ontvangt het potentiele lid een bevestigingsmail. Deze e-mail, dubbel opt-in uiteraard, wordt bevestigd en daarna krijgt het account een uniek klantnummer.

“Dit nummer wordt meegegeven in de klik en daarmee in de transactie”, vertelt Gijs. “Op het moment dat jij een account aanmaakt en doorklikt naar een webshop, dat is het moment dat wij een uniek klantnummer meegeven. Dit unieke klantnummer koppelen we aan jou als lid bij het doen van een aankoop in een webshop en binnen 48 uur is de aankoop zichtbaar in jouw account op onze website.”

Dankzij het unieke klantnummer kan OrangeBuddies zien wie welk lid is. Het nummer wordt dus meegegeven zodra er een transactie plaatsvindt. Het systeem ziet dat er een bepaald nummer meegegeven is en kan op basis daarvan de cashback koppelen. Daarom is het zo belangrijk dat je om cashback te krijgen ingelogd bent!

Elke website van OrangeBuddies heeft een uniek nummer dat wordt meegenomen in het unieke klantnummer-veld. Zo herkennen hun systemen automatisch via welke website de transactie tot stand is gekomen. “Interessant om te zien is het verschil in traffic per kanaal, evenals de customer journey die soms via meerdere kanalen loopt.”

Met het unieke klantnummer kunnen we ook zien of je bijvoorbeeld via de website hebt geklikt, via de banner of juist via een mailing. In combinatie met de klantdata waarover we beschikken, geeft dit waardevolle informatie voor adverteerders om een campagne op de juiste wijze onder de aandacht te brengen. Deze uitgebreide data hebben we naast de websites, ook voor al onze apps.

Gijs vertelt verder: “deze data helpt ons om een compleet beeld terug te koppelen aan onze adverteerders. Door een nauwkeurige tracking van de verschillende posities binnen onze websites kunnen we vrij precies zien wat de resultaten zijn van bijvoorbeeld het plaatsen van een banner voor een adverteerder. Targeten kan op basis van de klantdata die we verzamelen, waardoor de adverteerder duidelijk inzicht heeft in de meerwaarde van adverteren binnen onze concepten.”

Ik vertelde Gijs op mijn beurt dat ik natuurlijk veel samenwerk met cashback websites vanuit affiliate marketing, maar dat ik er nog nooit zo over na had gedacht. Het is zo vanzelfsprekend dat je klikt op een webshop via een cashback website en je daarna je cashback krijgt. Dat er zo’n technisch systeem achter zit sta je eigenlijk niet op dagelijkse basis bij stil. Laat staan als consument. Goed om deze inzichten te hebben!

Over OrangeBuddies

OrangeBuddies Media is gespecialiseerd in (whitelabel) cashback websites en loyalty concepten. Het doel is om toegevoegde waarde te bieden aan zowel consumenten als adverteerders tijdens het online shoppen. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Dankzij hun specifieke targeting mogelijkheden helpen ze adverteerders om hun marketingdoelen te realiseren. Binnen OrangeBuddies vallen onder andere de labels ShopBuddies, CashbackKorting, LadyCashback en iPay.

2 Reacties

  1. Cashback sites zijn financieel interessant, want ze komen op het einde van de sales funnel en krijgen dus de volledige affiliatevergoeding (last click). Maar de websites die écht waarde toevoegen (prijsvergelijkingswebsites, blogs met ideeën en reviews, podcasts …) krijgen niets.

    Jammer. Ik had gehoopt dat affiliateblogger iets kritischer ging zijn voor dit soort spelers (en bijv. iets zeggen over Real Attribution).

    • Hoi Maarten,

      Bedankt voor je reactie! Feedback is natuurlijk altijd welkom 🙂 Goed om te weten dat je benieuwd bent naar de waarde van cashback websites in combinatie met attributiemodellen. Dit artikel gaat echter alleen over hoe cashback websites achter de schermen werken, omdat ik hier zelf regelmatig vragen over krijg. Puur het bieden van inzichten dus en niet zozeer inspelende op trends en ontwikkelingen in de markt. Ik werk overigens wel aan een artikel over de verschillen tussen de attributiemodellen van affiliate netwerken. Deze volgt snel. Mocht je graag mijn visie op attributiemodellen willen weten, dan kan ik hier ook zeker een blog aan wijden.

      Groeten,
      Jennifer Kok
      Affiliateblogger

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here