[Column]

Het meetbaar maken van resultaat en inzicht hebben in de factoren die dit resultaat beïnvloeden is absoluut noodzakelijk om dit resultaat te verbeteren. Dit geldt overal, niet alleen voor affiliate marketing. En toch is het vaak een van de grootste uitdagingen die je kunt hebben. Er zijn veel tools beschikbaar, veel databronnen, externe inzichten en dus heel veel data. Ieder heeft zijn eigen meetmethoden, definities en eigen ‘kennis’ maar toch geeft slechts één bron nooit volledig antwoord op een strategische, tactische of zelfs praktische vraag.

Ik heb altijd heel veel vragen. Vragen die me helpen onze affiliate programma’s naar een hoger niveau te tillen. Voor mij was dat ook een belangrijke reden om over te stappen naar een eigen netwerk. De data die we nu ter beschikking hebben is ontzettend veel meer dan de data in de ‘openbare’ netwerken. Een ander bijkomend voordeel is dat we nu één tool hebben voor Europa en één manier van tracken, specifiek voor affiliate marketing dan.

Naast een eigen affiliate netwerk hebben we een web analytics tool, conversie attributie tool, channel-specifieke tools, usability tools, personalisatie tools, natuurlijk ons eigen datawarehouse en nog veel meer. Heel veel data dat me niet vanzelf antwoord geeft op mijn vragen. De oplossing zit hem in het koppelen van deze databronnen, maar dat lijkt meer op een droom dan op een realiteit.

Dat brengt me terug naar de titel. Door de databomen zien we de bomen in het databos niet meer en ik ben helaas niet de enige die vragen heeft. Waar ligt mijn prioriteit? Welke inzichten heb ik echt nodig om vandaag beslissingen te kunnen nemen? Waar kan ik direct op sturen? En wat is nice-to-have maar niet noodzakelijk?

Dat maakt het een stuk simpeler. Uiteindelijk gaat het om de KPI’s. Welke inzichten heb ik nodig om deze te beïnvloeden? In mijn geval zijn dat targets rondom sales, customers en profit en gelukkig kan ik dan vooruit met slechts enkele tools die ik zelf beheers. Dat neemt niet weg dat ik niet alles wil weten maar voor vandaag is dat genoeg.

Ook wel eens verdwaalt in de hoeveelheid data? Hoe ga jij daarmee om? Ik ben benieuwd!

 

Afbeelding copyright: © Rawpixel.com via Fotolia