In mijn vorig blog heb ik uitgelegd hoe ik als accountmanager bij een affiliate netwerk nieuwe websites zoek en aansluit op mijn programma’s. Omdat het recruiten (het aansluiten van) nieuwe websites op jouw affiliate programma erg belangrijk is, wil ik je een aantal tips meegeven zodat je dit ook zelf kunt doen.

1. Zoek op specifiekere zoekwoorden

Stel: je bent een travel adverteerder met vakanties door heel Europa. Dan kun je Googlen op ‘Vakantie’ of ‘Reizen door Europa’ maar dit zijn zulke ruime zoekwoorden dat je waarschijnlijk alleen je concurrentie tegenkomt of grote websites als Zoover waar je, hopelijk, al mee samenwerkt. Kleinere websites hebben geen budget om op generieke zoekwoorden te adverteren en zullen niet groot genoeg zijn om organisch hoog te ranken. Het is dus verstandiger om op specifiekere zoekwoorden te zoeken zoals ‘vakantie tips Zuid Duitsland’ of ‘Camping tips in de Ardennen’. Kleinere websites hebben daar meer de kans om eerder aan bod te komen op Google.

2. Gebruik Similarweb

Similarweb is een erg handige tool waarbij je gemakkelijk het aantal bezoekers van websites kunt bekijken, vergelijkbare sites ziet én de referral sites van je concurrentie kunt vinden. Hierdoor ben je nog sneller met het vinden van relevante sites. Er is een gratis versie en een pro versie die nog meer features bied. Afhangend van hoe groot je budget is en hoe belangrijk de aanwas van nieuwe websites is kun je besluiten om een abonnement te nemen.

3. Let goed op de kwaliteit

Zodra je een potentiële website gevonden hebt, moet je goed naar deze website kijken vooral naar de datum wanneer deze voor het laatst geüpdatet is, of wanneer er voor het laatst gepost is. Bij sommige websites staat de datum erbij maar soms ook niet, dan kun je het volgende proberen: klik in de URL balk van de homepage van die site en zet er dan ‘/feed’ achter. Bijvoorbeeld: https://affiliateblogger.nl/feed/. Dan krijg je een overzicht van de posts met de data van plaatsing erbij. Indien dit niet werkt dan kun je kijken in de posts zelf of daar een datum staat, of probeer vanuit de inhoud enigszins op te maken wanneer het geschreven is.

Verder raad ik aan goed te kijken naar de links op de website, als er veel links zijn die niet (meer) werken of die op error pagina uitkomen dan wordt de site waarschijnlijk niet regelmatig geüpdatet.

4. Bepaal de relevantie

Je wilt met websites samenwerken die echt wat voor jouw webshop kunnen betekenen, maar ook voor de publisher moet er enige relevantie bestaan. Als je met jouw webshop sneakers verkoopt, is een publisher die zich richt op nette, zakelijke schoenen minder interessant. De publisher zelf zal waarschijnlijk ook niet met jouw webshop willen of kunnen samenwerken. Maar als dezelfde website ook een beetje ruimte besteed aan sneakers dan liggen er wel kansen.

Soms ligt de relevantie voor de hand, soms moet je even zoeken. Het komt ook wel eens voor dat de website en jouw webshop slechts zijdelings met elkaar te maken hebben maar de website wel van erg goede kwaliteit en veel traffic biedt. Je zou dan de publisher kunnen contacteren en samen kijken of er toch mogelijkheden zijn. Misschien is deze publisher ook op zoek naar een manier om hun onderwerp uit te breiden, of zien ze op een andere manier een leuk haakje.

5. Contacteer de site met een leuke email

Als je hebt besloten dat de website van goede kwaliteit is en bij jouw webshop past, dan wil je ze natuurlijk contacteren. Onthoud dat een publisher veel sneller op je e-mail zal reageren als het een persoonlijkere benadering betreft. Kijk dus of je de naam van de persoon achter de site kunt vinden en zet die in je aanhef. Benoem de naam van de site in je e-mail én in de onderwerpsregel. Dit is ook handig voor jezelf; indien je meerdere sites contacteert dan weet je ook direct welke website het was als ze terug mailen.

Vertel welke webshop je hebt en waarom je vindt dat de site er goed bij past. Om direct een volledig beeld te geven van de mogelijkheden is het verstandig om aan te geven hoe jij een eventuele samenwerking ziet: is het op CPA, met een barter-samenwerken of anders? Welk(e) product(en) wil je voornamelijk boosten via de site? Wat zijn de bijzonderheden van je webshop/merk? Probeer direct de vragen te beantwoorden die een publisher zou kunnen hebben, zo kan deze sneller bepalen of zij een samenwerking zien zitten. Als de publisher antwoord dat ze niet met je willen samenwerken vraag dan door naar de reden, wellicht kun je daar iets aan doen of zien zij je merk of webshop anders dan dat het eigenlijk is.

Wil je een nog persoonlijkere aanpak en heb je tijd, contacteer de publishers dan telefonisch. Dan kun je direct bespreken of er mogelijkheden tot een samenwerking liggen en kan de relatie met een vliegende start beginnen.

6. Houd bij welke sites je contacteert

Zodra je veel websites gaat contacteren, kun je snel het overzicht verliezen. Houd bij welke websites je hebt gecontacteerd in een Excel bestand. Nog beter; maak daar een Google document van en deel het met je accountmanager van je affiliate netwerk. Dan kunnen jullie er samen aan werken en contacteer je niet dezelfde sites. Zet in dit document welke URL het is, de naam van de publisher zelf, contactgegevens, eventuele traffic details uit Similarweb en de datum wanneer je hen gecontacteerd hebt. Met die datum kun je ook regelmatig kijken of er sites zijn die nog niet gereageerd hebt en kun je ze weer contacteren.

 

Afbeelding copyright: © Prisca Visser