Bij het starten van een affiliate programma geef je jouw programma pagina vorm. Op deze pagina vind je onder andere een programmabeschrijving, de voorwaarden en regels voor publishers en het commissiemodel. Soms vind je hier ook terug hoeveel promotiematerialen je hebt binnen iedere categorie voor een compleet beeld voor de publisher.

Maar: als affiliate marketeer of online marketeer ben je vaak geen copywriter. Je wilt een leuke, triggerende en motiverende tekst als programmabeschrijving zodat je meer publishers zult trekken die je gaan promoten. Maar hoe schrijf je dit? Ik geef je 5 tips om een motiverende programmabeschrijving op te stellen.

Vertel iets over de organisatie

Welke leuke feitjes heb je op de plank liggen die publishers kunnen motiveren om jouw programma te gaan promoten? De geschiedenis van het bedrijf kunnen ze waarschijnlijk ook op de website lezen. Vertel in een paar regels wat de organisatie doet, wat er verkocht wordt en deel een leuke insight. Bijvoorbeeld hoe hard de organisatie gegroeid is jaar op jaar of goed verkopen producten.

Licht de producten uit van de organisatie waar jij focus op wilt hebben

Door in je programmabeschrijving een aantal productgroepen te benoemen, kun je publishers al sturen naar het promoten van deze productgroepen. Vertel ook waarom je hier focus op hebt, bijvoorbeeld omdat dit erg goed bij de doelgroep past en dat je juist hier ook publishers voor aan je bindt.

Licht de belangrijkste voorwaarden en regels uit

Door vragen over de belangrijkste voorwaarden en regels al weg te nemen, zorg je voor een snelle start van promotie voor publishers. Daarbij kun je in je programma beschrijving goed uitleggen waarom iets gedaan wordt. Wil je bijvoorbeeld niet dat er rechtstreeks gelinkt wordt vanaf de Facebookpagina van de publisher naar jouw website, of is het een voorwaarde dat de publisher een website heeft en niet alleen een social pagina? Leg uit waarom en creëer draagvlak voor jouw voorwaarden.

Licht je belangrijkste USP’s uit

Een goede om in je programmabeschrijving te verwerken zijn je belangrijkste onderscheidende punten, ofwel je USP’s. Heb je altijd gratis verzendkosten, heb je een vandaag besteld, vandaag bezorgd levering, zijn je producten zo vers mogelijk? Deze punten geven je publishers het gevoel dat ze met een professionele organisatie aan de slag gaan én het geeft ze inzicht in de belangrijkste punten die ze ook op hun website kunnen benoemen over jou.

Na het uploaden van je programmabeschrijving kun je deze nog zo vaak aanpassen als je wilt. Gaat je organisatie een grote verandering door wat de moeite waard is om hierin op te nemen of wil je de cijfers in het bestand updaten? Zeker doen!

Cijfers over klanttevredenheid en klantenservice kun je hier ook zeker bij benoemen.

Bedenk goed dat iedereen mee kan lezen

Een programmabeschrijving is openbaar en kan door iedereen worden gevonden en gelezen. Geef dus niet te specifieke informatie waar je concurrenten teveel op in kunnen spelen, want dan snijd je jezelf in de vingers.

 

Afbeelding copyright: © undrey via Fotolia