Affiliate marketing kent raakvlakken met veel andere online marketing kanalen. Als publisher wil je graag extra verkeer op je website hebben en zoveel mogelijk iedere maand verdienen aan jouw website. Maar welke andere online marketing kanalen en verdienmodellen gaan goed samen met affiliate marketing? Wat bijt elkaar niet?

Online marketing kanalen die goed samen gaan met affiliate marketing

Het voordeel van veel online marketing kanalen is dat deze extern ingezet worden en niet op je website. Dit zorgt ervoor dat het zelden kan conflicteren met wat er op je website gebeurd. Kanalen die goed aansluiten bij affiliate marketing zijn:

Search Engine Advertising (SEA)

Om extra verkeer op je website te krijgen kun je advertenties plaatsen in zoekmachines als Google en Bing. Hier betaal je per klik die naar jouw website gaat. Vervolgens kunnen je bezoekers via jouw website doorklikken naar een adverteerder om daar te converteren. Zo verdien jij je kosten per klik om deze bezoeker binnen te krijgen weer terug.

Let wel: bezoekers waar je voor betaald is geen garantie dat er doorgeklikt wordt naar een adverteerder en een bestelling wordt geplaatst. Het kan dus zijn dat je investeert en dit niet (direct) terugverdiend.

Houd ook zeker rekening met de programma voorwaarden van adverteerders. In de meeste gevallen mag je bijvoorbeeld niet adverteren op de bedrijfsnaam van de adverteerder. Overtreed deze voorwaarden niet.

Social media

Social media kanalen als Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en LinkedIn, kun je zowel betaald als gratis inzetten om bezoek naar je website te genereren. Maar op social media kun je ook zelf affiliate links plaatsen, zonder dat jouw volgers eerst naar je website moeten om door te kunnen klikken. Social media versterkt dus ook zeker jouw affiliate activiteiten.

Sommige adverteerders vinden het niet goed als je vanaf social media meteen doorlinkt. Raadpleeg dus altijd de programma voorwaarden.

Nieuwsbrief

Vanuit je nieuwsbrief kun je mensen opnieuw naar je website lokken, maar ook hierin kun je meteen affiliate links in verwerken zodat ze rechtstreeks naar de adverteerder gaan. De nieuwsbrief is juist een mooi medium om je volgers op de hoogte te houden, net als social media, en om je affiliate activiteiten nog sterker mee te maken.

Search Engine Optimization (SEO)

Om meer bezoekers op je website te krijgen, kun je jouw teksten verder optimaliseren op specifieke zoekwoorden. Een gratis, maar langere termijn manier om beter gevonden te worden. En als je beter gevonden wordt, vergroot je ook de kans op doorklikken en conversies!

Andere verdienmodellen

Welke mogelijkheden heb je nog meer naast affiliate marketing, zonder dat dit je affiliate activiteiten bijt?

Rechtstreekse samenwerkingen

Vanuit affiliate marketing groeit de behoefte aan content, en ondanks dat de attributiemodellen steeds meer in opkomst zijn werkt nog niet iedere adverteerder hiermee. Je kan altijd in overleg extra betaalt krijgen voor je blogposts, social media uitingen, bannerplekjes of een plekje in de nieuwsbrief.

Google Adsense

Sindskort gebruik ik zelf Google Adsense op Affiliateblogger, en ik heb zelf ervaren dat affiliate marketing en Adsense elkaar juist kunnen versterken. Het is een ander verdienmodel (je krijgt betaalt per view en klik) en hoeft je affiliate marketing activiteiten niet in de weg te zitten. Vaak worden de Adsense banners overigens wel geplaatst op de plekken waar je anders een affiliate banner had geplaatst, maar het hoeft niet te conflicteren met het importeren van een productfeed of tekstlinks.

 

Afbeelding copyright: © Aldecastudio via Fotolia