De titel van dit artikel ‘Is affiliate marketing iets voor mij?’ is een veelvoorkomende vraag die ik regelmatig krijg vanuit adverteerders. Past affiliate marketing bij mijn bedrijf? En hoe bepaal ik dit?

In dit artikel ga ik je helpen om te bepalen of affiliate marketing iets voor jou is aan de hand van vier vragen.

Heb je een winkelmandje?

Oftewel: verkoop je iets op jouw website dat je via een winkelmandje kunt afrekenen? Bij affiliate marketing reken je jouw publishers af op basis van transacties, en zonder een winkelmandje kun je hen niet afrekenen op CPS. Het hebben van een winkelmandje is dus een voorwaarde voordat je kunt beginnen met affiliate marketing.

Als je een formulier hebt waarmee je leads probeert te vergaren, dan kan affiliate marketing alsnog een match voor je zijn. In plaats van CPS (cost per sale) reken je dan af op CPL (cost per lead).

Heb je geen winkelmandje en geen leadmogelijkheden? Bekijk dan zeker eens de mogelijkheden om andere websites te promoten op jouw website. Dan kruip je aan de andere kant van de tafel binnen affiliate marketing en dit kan je ook extra omzet opleveren in de vorm van commissie.

Ben je bereid een startup-fee te betalen?

Om een affiliate programma te starten bij een affiliate netwerk als adverteerder is het een vereiste dat je een startup-fee betaald. Afhankelijk van het affiliate netwerk loopt dit zo op tot €500 tot €800. Dit is dus het eerste bedrag dat je terug moet verdienen via affiliate marketing, daarnaast betaal je op basis van conversies. Dus per conversie draag je ook iets af. Ben je bereid om dit te investeren in jouw affiliate programma?

Wat zijn je verwachtingen van affiliate marketing?

Verwacht je van affiliate marketing dat het al je sales enorm boost, terwijl je webshop nog klein is? Of verwacht je juist dat het een kleine onderstroom aan sales zal veroorzaken? Jouw verwachtingen van het kanaal affiliate marketing bepalen hoe succesvol het voor jou aan zal voelen. Als je in de eerste maand als kleine webshop duizenden sales verwacht, terwijl je er normaal honderden doet, dan is dit niet realistisch en zal het al snel voelen als een verkeerde beslissing. Maar als grote webshop kan deze verwachting realistischer zijn. Bedenk dus goed wat je verwacht en of dit realistisch is.

Hoeveel tijd ben je bereid hierin te steken?

Een affiliate programma runnen is geen kleine bezigheid. Het kost tijd, energie en capaciteit. Denk hierbij niet alleen aan het opzetten van het programma op technisch (IT) vlak, bijvoorbeeld het implementeren van de API of tracking pixels, maar ook aan het contact onderhouden met de accountmanager bij het affiliate netwerk of rechtstreeks contact met publishers. Ook de dagelijkse werkzaamheden kosten tijd: promotiematerialen uploaden, sales keuren. Bedenk dus goed hoeveel tijd je bereid bent te investeren.

Binnenkort vind je ook de publisher variant op Affiliateblogger.nl.

Afbeelding copyright: © mayrum via Fotolia