Sander Dike, Sales Executive bij Imbull – The Global Savings Group, is al 5 jaar actief binnen affiliate marketing. Zelf ken ik hem al jaren en weet ik hoe gedreven hij binnen affiliate marketing werkt. Eindelijk is het moment hier: 5 vragen aan Sander!

“Het zou mooi zijn als affiliate marketing door iedereen omarmd gaat worden en dat affiliate marketing gezien wordt als een échte marketing tool in de mix. Misschien moeten we het geen affiliate marketing meer noemen, maar simpelweg online marketing?”

Vanuit de nog internationalere rol waar Imbull zich in bevind sinds de overname door The Global Savings Group, wordt er samengewerkt met meer dan 80 affiliate netwerken.

Ik stel Sander de volgende vijf vragen:
Vraag 1. Kortingscodes worden vaak afgeschilderd als ‘niet van toegevoegde waarde’. Wat vind je hiervan? En zijn ze wel of niet van toegevoegde waarde?

Vraag 2. Cashback! Hoe zie je dit samenvallen?

Vraag 3. Welke trends en ontwikkelingen zien jullie momenteel in de markt en op welke spelen jullie in?

Vraag 4. Hoe belangrijk is goed accountmanagement vanuit adverteerders en netwerken voor jullie?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Kortingscodes worden vaak afgeschilderd als ’niet van toegevoegde waarde’. Wat vind jij hiervan? En zijn ze wel of niet van toegevoegde waarde?

Kortingscodes zijn op zichzelf 100% van toegevoegde waarde, zij blijven namelijk de conversie trigger. Ik denk dat wij dat allemaal ook herkennen uit eigen ervaringen met online aankopen. Als ik een Nike kortingscode binnenkrijg, dan deel ik dit direct met al mijn collega’s en vrienden. De pakketjes stromen de dagen erna binnen, aankopen die zonder deze kortingscode niet zouden zijn gedaan. En dit delen doen wij met onze platformen, onder andere Kortingscode.nl en Actiecode.nl in Nederland, op grote schaal.

Als je het hebt over kortingscode partijen, dan is er een schifting gaande tussen partijen mét toegevoegde waarde die tot de gevestigde orde behoren, en de zogenaamde ‘cookie-afwachtende’ partijen die niets extra’s bieden. De meeste grote partijen stappen steeds meer af van het pure kortingscode verhaal en zoeken nieuwe manieren om klanten te bereiken. Denk aan media-partners, influencers of zelf een pop-up store.

Door onze pop-up store zagen wij dat het consumentenvertrouwen op het gebied van online winkelen sowieso nog een slag kan slaan. Hier kunnen publishers en adverteerders samen een rol in spelen. Op het gebied van cashback kunnen we het consumentenvertrouwen nog gaan winnen. In de Nederlandse Cashback markt zie ik veel potentie. Wij zijn misschien nog een beetje ouderwets met het sparen van zegeltjes, maar het zal niet lang duren voordat wij online gaan sparen!

Vraag 2. Cashback! Hoe zie je dit samenvallen?

Partijen zoals Scoupy maken al gebruik van cashback in Nederland. Het aantal partijen dat cashback op een goede manier verzorgd, vind ik persoonlijk nog wat tegenvallen. De nadruk ligt betreft cashback voor mij op de goede afhandeling en de simpliciteit. Het moet de consument zo gemakkelijk mogelijk gemaakt worden om geld terug te krijgen. Het liefste zou ik dat zien op de manier van Quidco: zonder iets in te vullen direct je geld terug op jouw creditcard.

Vraag 3. Welke trends en ontwikkelingen zien jullie momenteel in de markt en op welke spelen jullie in?

De Nederlandse markt is al aardig volwassen. Wij merken dat we de Amerikaanse en Engelse markt op de voet volgen als het gaat om affiliate marketing trends en ontwikkelingen. Ik geloof dat er nog een flinke slag te slaan is op het gebied van cashback. Quidco’s manier van werken in het Verenigd Koninkrijk is interessant!

Vraag 4. Hoe belangrijk is goed accountmanagement vanuit adverteerders en netwerken voor jullie?

Het fijne aan affiliate marketing is dat het direct meetbaar is, maar het valt of staat met vertrouwen. In het verleden keken we samen met adverteerders naar wat we samen gedaan hadden, maar tegenwoordig durven wij steeds meer vooruit te kijken en langere termijn plannen te maken. Wij focussen ons dan ook echt op lange termijn samenwerkingen en willen blijven meedenken met de adverteerders. Dit kan zowel via direct contact met adverteerders, of via een netwerk of mediabureau. Eerlijkheid gebiedt mij wel te zeggen dat het directe contact erg fijn schakelt.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Sta er voor open, ga het avontuur samen aan en just do it.