Het afgelopen jaar zijn grote affiliate adverteerders overgestapt naar technologie partner Performance Horizon. Toen ik de kans kreeg om Sean Sewell, Co-Founder en VP Revenue EMEA bij Performance Horizon, vijf vragen te stellen heb ik deze gegrepen. Tijd om samen met Sean dieper in te gaan op hun technologie, trends en ontwikkelingen en wanneer jij met Performance Horizon kan samenwerken.

My affiliate dream? That we can stop using the word affiliate 😉

Sean Sewell is al actief binnen de affiliate markt sinds de opkomst ervan. In 2010 is Performance Horizon gestart en als Co-Founder is hij ook hier al vanaf het begin bij. Zoals Sean het zelf zo mooi omschrijft: “We have been driving a market shift in brands taking back control of their affiliate programs, opting for technology and data led solutions to protect margin, grow revenue through capturing more actionable data and future proof.” Data driven acteren op ontwikkelingen binnen een affiliate programma, dat is iets wat grote Nederlandse merken als Coolblue, Albert Heijn en wehkamp doen met de technologie van hun partner Performance Horizon. Naast grote Nederlandse merken werkt Performance Horizon ook samen met wereldwijde merken als British Airways en Uber.

Wist je dat Performance Horizon, als technologie partner, niet alleen voor affiliate marketing ingezet kan worden? Met hun technologie verbinden zij traditionele en niet-traditionele partners op lokale maar ook wereldwijde schaal, zodat merken hun partners in elke valuta kunnen centraliseren, managen en uitbetalen zoals zij willen. Het hoeft dus niet alleen voor affiliate marketing te zijn, maar ook voor influencers, ‘Earn Partnerships’ als Air Miles, meta, B2B en business development.

Ik heb Sean, na deze korte introductie van Performance Horizon, de volgende vijf vragen gesteld:
Vraag 1. Wanneer zouden affiliate adverteerders in Nederland samen kunnen werken met Performance Horizon?

Vraag 2. Welke grote trends zie je momenteel en hoe zou je hierop acteren vanuit Performance Horizon?

Vraag 3. Kun je iets noemen dat mogelijk is met Performance Horizon maar dat de meeste marketeers niet zouden verwachten?

Vraag 4. Heb je tips en tricks voor affiliate marketeers en publishers die Performance Horizon gebruiken?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Wanneer zouden affiliate adverteerders in Nederland samen kunnen werken met Performance Horizon?

Er zijn kort gezegd drie factoren wanneer merken met Performance Horizon zouden moeten samenwerken. Allereerst is het belangrijk dat de performance van het affiliate programma van het merk stabiel is. Dit is essentieel bij het kick starten van het programma via Performance Horizon. Om de performance van het affiliate programma stabiel te krijgen is alleen het toevoegen van meer long tail publishers niet voldoende.

Het tweede punt is dat adverteerders vaak meerdere programma’s bij verschillende netwerken hebben draaien. Helemaal in de grootte van de markt in Nederland is dit bizar. Dit soort merken, die ook aan het eerste punt voldoen, zouden hun programma’s moeten centraliseren op een plek. Of een andere optie: de long tail publishers bij één affiliate netwerk en de grootste publishers bij een technologie partner.

Het derde punt is dat deze merken groei nastreven. Het is niet voldoende om nieuwe publishers toe te laten tot het affiliate programma. Groei kan alleen behaald worden door het creëren van inzicht in data en het delen van deze data met publishers. Vanuit Performance Horizon verzamelen we een onbeperkt aantal data en geven merken de mogelijkheid om commissie uit te keren op basis van iedere parameter. Dit maakt het mogelijk voor adverteerders om te betalen voor sales die werkelijk waarde toekennen, en niet te betalen voor degene die geen waarde leveren.

Vraag 2. Welke grote trends zie je momenteel en hoe zou je hierop acteren vanuit Performance Horizon?

Momenteel zien wij twee grote trends in de markt. De eerste grote trend die wij zien is AI (Artifical Intelligence) en hoe dit een bijdrage kan leveren aan affiliate- en partner marketing. We zien dat veel affiliate netwerken het hebben over de mogelijke inzet van AI, maar nog niemand doet dit echt. Vanuit Performance Horizon hebben we een tijdje onze eigen AI in Alpha gedraaid en de voordelen voor onze klanten zijn enorm! Als ik hier meer over kan delen, dan zal ik dit zeker op Affiliateblogger.nl doen.

De tweede grote trend die wij zien is dat merken hun partnerships op één plek centraliseren. Affiliate marketing is het marketing kanaal vanuit waar we gestart zijn, maar we helpen onze klanten steeds vaker met het uitbreiden van verschillende partnerships. Vaak werken deze partnerships wel binnen het affiliate model, maar worden ze gemanaged door een ander team!

Vraag 3. Kun je iets noemen dat mogelijk is met Performance Horizon maar dat de meeste marketeers niet zouden verwachten?

Er is veel wat mogelijk is met Performance Horizon en dat de meeste marketeers niet verwachten of niet weten. Een van de mogelijkheden is om geautomatiseerd commissie uit te keren op basis van iedere variabele of parameter die de adverteerder naar ons doorstuurt. Dit betekent letterlijk dat als je een hogere commissie wilt uitkeren voor blauwe sneakers en niet voor de witte sneakers, dan is dit iets wat wij kunnen inregelen. Zo kun je op basis van marges sturen!

Verder zijn we een 100% API first organisatie. Mensen denken vaak dat dit betekent dat ze rapportages op basis van API kunnen krijgen, maar in werkelijkheid kun je jouw eigen affiliate netwerk bouwen op basis van onze API. Het updaten van promotiematerialen, het uitbetalen van commissies en nieuwsbrieven versturen via de communicatietool zijn voorbeelden van mogelijkheden die op basis van API gedaan kunnen worden. Alles kan op basis van de API gearchiveerd, gemanaged en uitgevoerd worden. Voor Performance Horizon betekent dit dat we ontzettend future proof zijn en enorm flexibel als we andere technologieën willen implementeren.

Nog een puntje over de API: we hebben volledig open API zodat er ook door de merken zelf op door gebouwd kan worden. We hebben partners en merken die momenteel hier apps op ontwikkelen.

Vraag 4. Heb je tips en tricks voor affiliate marketeers en publishers die Performance Horizon gebruiken?

De grootste groei kans voor adverteerders is dat ze de mogelijkheid hebben om de data goed te analyseren. Op basis van deze data kun je de waarde per publisher bepalen in het conversiepad om jouw strategie in de samenwerking met deze partner te bepalen en verder te finetunen. Op basis van toegevoegde waarde en additionele groei kun je dus een 1-2-1 publisher strategie creëren.

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Mijn geheim voor succesvol affiliate marketing is het verkrijgen van alle data die interessant kan zijn voor jou als adverteerder of publisher. Als je deze data inzichtelijk hebt dan is de kunst om dit zo goed mogelijk tot je te nemen en te begrijpen. En dat het liefste real time zodat je meteen kunt anticiperen.