Om jouw affiliate programma te laten slagen is communicatie de sleutel tot succes. Ik heb het al meerdere keren met je gedeeld, maar communicatie is zo belangrijk binnen affiliate marketing. Je werkt samen, het is gebaseerd op een relatie. Zonder communicatie zal je de relatie met je publisher nooit zo optimaal kunnen inzetten.

Ben je nog niet overtuigd waarom persoonlijk contact en communicatie zo belangrijk is voor jouw affiliate strategie? Ik geef je 4 redenen om er vandaag nog meer te starten.

Reden 1. Het makkelijker delen van updates

Het maakt niet uit wat de update is: heb je een nieuwe productlijn of stop je juist met een specifiek product, zijn er specifieke updates rondom het programma, komt er een belangrijke feestdag aan waar je op in wilt spelen of heb je een nieuw logo? Als je rechtstreeks contact hebt met je (grootste) publishers, dan kun je sneller schakelen en worden er sneller (indien nodig) veranderingen doorgevoerd.

Reden 2. Het inzetten van last minute promoties

Het inzetten van nieuwe promoties, acties of aanbiedingen gaat een stuk sneller als je rechtstreeks schakelt met je publishers. Ongetwijfeld gebeurt het wel eens dat er intern ineens last minute een grote dagaanbieding wordt opgezet. Het is dan heel fijn als je jouw grootste publishers even kunt bellen om snel te schakelen in plaats van via een ticketbericht via het affiliate netwerk. Hier gaat vaak meer tijd overheen. Snel schakelen is fijn!

Extra tip: plan ook verder vooruit met je grootste publishers zodat je weet op welke momenten jullie gezamenlijk gaan inspelen.

Reden 3. Het inspelen op extra data

Als adverteerder heb je soms extra inzichten die je goed met je publishers kunt delen. Zie je bijvoorbeeld dat het ene type product het beter doet in een bepaalde periode van het jaar dan een ander product, adviseer je publishers dan ook om deze producten te promoten. Win – win! Meer omzet voor jouw, meer commissie voor hen.

Reden 4. Het inspelen op de juiste ontwikkelingen

Door een op een te schakelen met je publishers, kun je inspelen op de ontwikkelingen die aan hun zijde spelen. Je hoort sneller als zij bijvoorbeeld overgaan naar een nieuwe website, nieuwe kanalen introduceren of nog beter kunnen segmenteren binnen hun e-mailbase. Doordat je dit als een van de eerste weet kun je hier tijdig op inspelen en profiteren van de nieuwste mogelijkheden.

Communicatie kan je meer brengen dan alleen een telefoontje of een mailtje heen en weer. Het versterkt je relatie, het creëert een gunfactor en je bent er op de juiste momenten bij om jouw omzet te maximaliseren.

 

Afbeelding copyright: © Prisca Visser