De NPS score wordt veel gebruikt door organisaties om de loyaliteit van hun klanten te bepalen aan het bedrijf. Maar wist je dat je binnen affiliate marketing ook een NPS score kunt hebben voor jouw affiliate programma?

De NPS score

De NPS score is dus een veel gebruikte methode voor organisaties om de loyaliteit van hun klanten te bepalen en staat voor ‘Net Promoter Score’. Het wordt gebaseerd op een simpele vraag, waar een berekening opgemaakt wordt. Het getal dat uit deze berekening komt, wordt de NPS score genoemd.

De vraag die gesteld wordt om tot de Net Promoter Score te komen is:

“Hoe waarschijnlijk is het dan je organisatie X zou aanbevelen aan een vriend of collega?”

De klant geeft antwoord op deze vraag, binnen een schaal van 0 tot 10. Op basis van dit cijfer wordt de klant in een van de drie categorieën geplaatst:

  • Detractors (de tegenstanders): als de klant een cijfer geeft tussen de 0 en 6, dan valt de klant binnen de Detractors groep. Het is hoogstwaarschijnlijk dat de klant niet tevreden is over de organisatie.
  • Passives (passief tevreden): de klant geeft een 7 of een 8 en geeft hiermee aan dat ze tevreden is over de organisatie. Maar deze 7 of 8 is niet voldoende om de organisatie actief te promoten.
  • Promoters (de enthousiastelingen): de klant geeft een 9 of 10 en zijn heel erg enthousiast over de organisatie. De kans dat zij de organisatie promoten is erg aanwezig.

Nu je weet wat de Net Promoter Score is, neem ik je graag mee in het affiliate gedeelte dat je voor jouw programma kunt creëren.

Affiliate marketing en NPS

Stel je eens voor: je publishers zijn je klanten. Je wilt graag dat je publishers tevreden zijn over je programma. Publishers spreken andere publishers, andere adverteerders en affiliate netwerken. Je wilt graag dat zij vol lof over jouw programma spreken en andere publishers motiveren om jouw programma ook te gaan promoten. Maar ook mond-tot-mond reclame via netwerken en adverteerders is heel interessant. Val op bij anderen om een nog beter programma neer te zetten en anderen tegen jouw programma op te laten kijken.

Als je goed contact hebt met je publishers, dan laten zij zich graag bij je horen. Stel een variant van de NPS vraag eens aan hen via bijvoorbeeld een anoniem Google Formulier.

“Hoe tevreden ben je over het affiliate programma van organisatie X?”

Om meteen inzicht te krijgen in waar dit cijfer op gebaseerd is, kun je verschillende onderdelen van je programma verder afpellen in het vragenformulier. Denk bijvoorbeeld aan het contact met de affiliate marketeer bij de organisatie, het contact met de affiliate accountmanager bij het netwerk, promotiematerialen, acties, het netwerk/interface zelf.

Op basis van deze inzichten kom je te weten waar jouw kansen liggen ter optimalisatie van het programma en hoeveel publishers zodanig tevreden zijn over jouw programma dat ze je niet alleen online maar ook offline zouden promoten.

 

Afbeelding copyright: © Andrey Popov via Fotolia