Bram Tigchelaar is oprichter van Nederlandse affiliate website Woonartikel.nl. Waar Bram vroeger als hobby bezig was met een aantal kortingscodepartijen, zag hij al snel kansen in de woon- en meubelbranche. Mede dankzij de aantrekkende huizenmarkt. Bram en team gingen op zoek naar relaterende domeinnamen en kochten in 2014 de domeinnamen Woonartikel.nl, Woonartikel.be en Wohnartikeln.de. In juni 2014 zijn ze van start gegaan met een simpele website. Het doel: bezoekers snel laten zien waar een specifiek product in de aanbieding was.

Al snel bleek dat we hiermee weinig toegevoegde waarde konden leveren. Een maand geleden hebben we de nieuwe Woonartikel.nl gelanceerd, een platform waar bezoekers binnen enkele klikken woonartikelen kunnen ontdekken die passen bij hun interieur. Laten we zeggen: het startpunt van de customer journey voor een meubel- en woonartikel zoekende. Woonartikel.nl is dé meubelzoekmachine van Nederland.

Momenteel wordt er vanuit Woonartikel.nl gewerkt met affiliate netwerk Awin. Bram vertelt dat ze liever niet tegelijkertijd gebruik maken van allerlei verschillende affiliate netwerken, om de kwaliteit te waarborgen. Daarnaast vind het team van Woonartikel.nl alles bij Awin wat het nodig heeft: een mooi portfolio aan woonwinkels en Awin hecht veel waarde aan kwalitatieve productfeeds met een duidelijke structuur.

Onze affiliate marketing droom is om Nederlands’ grootste meubel- en woonartikelen zoekmachine te worden. Daarnaast willen we op korte termijn internationaal uitbreiden naar België en Duitsland.

Ik stel Bram de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 2. Waar doe jij jouw inspiratie op voor optimalisatie mogelijkheden of nieuwe kansen en ideeën voor Woonartikel.nl?

Vraag 3. Wat verwacht je dat de belangrijkste affiliate marketing trend wordt de komende periode? Ben je al bezig om hierop in te spelen?

Vraag 4. Hoe belangrijk is goed accountmanagement vanuit adverteerders voor jou als publisher?

Vraag 5. Tot slot: heb je tips voor (startende) publishers met welke online marketing kanalen zij het beste hun inzet van affiliate marketing kunnen versterken?

 

Vraag 1. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Het geheim voor succesvolle affiliate marketing is daadwerkelijk waarde toevoegen voor beide partijen. Met een tweezijdig platform als Woonartikel.nl, is het de kunst om de bezoeker aan de ene kant te helpen met het ontdekken van prachtige woonartikelen en woonwinkels aan de andere kant te helpen met het uitlichten van hun aanbod aan geïnteresseerden bezoekers. Beide partijen zijn in onze ogen even belangrijk.”

Vraag 2. Waar doe jij jouw inspiratie op voor optimalisatie mogelijkheden of nieuwe kansen en ideeën voor Woonartikel.nl?

“Vakblad Meubel.nl is één van de vele inspiratiebronnen als het gaat om branche gerelateerde zaken. Daarnaast volgen we uiteraard websites als Emerce en Frankwatching om op de hoogte te blijven van de online trends en mogelijkheden. Sindskort heeft NU.nl ook een woonomgeving. Deze is echter meer gericht op het ‘wonen’ en niet op meubels. Natuurlijk ook een interessante branche voor de wereld wij waar ons in begeven.”

Vraag 3. Wat verwacht je dat de belangrijkste affiliate marketing trend wordt de komende periode? Ben je al bezig om hierop in te spelen?

“Het is al een tijdje een zichtbare trend, maar het gaat groter en groter worden: gebruik maken van social influencers. Wij proberen met Woonartikel.nl ook een influencer te worden door veel blogs te schrijven over specifiek productgroepen in onze eigen blogomgeving. Deze blogs hebben een persoonlijk tintje.”

“Daarnaast hebben wij op ons platform ook een live stijladvies mogelijkheid. Middels een live chat kunnen wij bezoekers (indien zij dit wensen) adviseren en helpen bij hun keuze. Onze woonexperts zitten daarvoor achter de knoppen.”

In Duitsland is de meubelbranche al een miljarden business, was een tijdje terug te lezen via verschillende blogs en nieuwssites. Hoewel Nederlanders nog niet in grote getalen meubels online kopen, denken wij wel dat deze trend ook naar Nederland zal komen.

Vraag 4. Hoe belangrijk is goed accountmanagement vanuit adverteerders voor jou als publisher?

“Goed accountmanagement maakt zeker het verschil. Met veel van de aangesloten woonwinkels hebben wij persoonlijk contact. Op die manier kunnen wij luisteren naar hun wensen en eventuele feedback doorvoeren. Dit is voor ons noodzakelijk om het platform ook voor de aanbieders nóg beter te maken.”

Vraag 5. Tot slot: heb je tips voor (startende) publishers met welke online marketing kanalen zij het beste hun inzet van affiliate marketing kunnen versterken?

“Het is branche afhankelijk in onze ogen. Wij gaan binnenkort gebruik maken van Pinterest, gezien dit hét social media platform is voor inspiratie van inrichting. Het is de kunst om te ontdekken waar die ene specifieke doelgroep zich bevindt en op welk moment binnen de customer journey hij of zij zich daar bevindt. Als je als publisher naar voren komt op het juiste moment, via het juiste kanaal met het juiste product heb je beet!”