5 tips om je affiliate nieuwsbrief te optimaliseren

Affiliate nieuwsbrief optimaliseren

Je hebt een affiliate website en deze loopt goed. Eens in de zoveel tijd stuur je een nieuwsbrief met daarin de lopende acties van je adverteerders, actualiteiten uit jouw branche en nieuws over je site. Zo komt jouw platform onder de aandacht en worden jouw adverteerders weer top-top-mind. Waar moet je allemaal op letten als je zo’n nieuwsbrief maakt? In dit blog geef ik 5 tips om je affiliate nieuwsbrief te optimaliseren.

Uitnodiging tot iemands inbox

Allereerst: ga zorgvuldig om met de emailadressen die je hebt verzameld en spam mensen niet. Eigenlijk is een opt-in namelijk een uitnodiging voor iemands inbox! Jouw lezer verwacht daarom relevante content in jouw nieuwsbrief. Iedereen krijgt tegenwoordig ontzettend veel email, waarvan een groot deel in de spambox belandt of in een Promotion-tab. Het is steeds moeilijker om je ontvanger te bereiken. Anno 2017 is het daarom cruciaal om een relevante nieuwsbrief te sturen.

1. Optimaliseer voor mobiel

In maart van dit jaar is de 14e editie van e-Village’s jaarlijkse Email Benchmark gepubliceerd. Email marketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één in de lijst met belangrijkste online kanalen met een score van maar liefst 94. Eén van de belangrijkste conclusies: emails worden vaker geopend op mobiel (54%) dan op desktop (46%). Op mobiel wordt er ook beter doorgeklikt dan op desktop (54% tegenover 45%). Des te meer reden om je emails te optimaliseren voor mobiel! Zorg dat je een responsive design gebruikt en je afbeeldingen alt-tags hebben voor het geval ze niet geladen worden. Dan begrijpt de lezer in ieder geval wat er op de afbeelding stond. Maak een mail nooit breder dan 600 pixels, zodat deze ook op mobiel goed leesbaar is.

2. Schrijf voor een persoon

Zeg nou zelf; jij houdt toch ook niet van algemene mails met enkel en alleen commerciële boodschappen? Probeer je een echt persoon in te beelden uit jouw doelgroep en schrijf voor díe persoon. Waar houdt hij of zij zich mee bezig? Waar ligt de interesse? Waarom heeft die persoon zich ingeschreven voor de nieuwsbrief? Wat zou hij of zij willen lezen? Leef je in en schrijf voor je doelgroep, en verwerk je affiliate acties in relevante content.

3. Verleid de lezer met een pakkende openingszin en goede call to actions

Ook hier kun je jezelf als proefpersoon gebruiken. Ga eens na welke emails je zelf ongelezen weggooit en welke jou triggeren om de email te openen. Emails met de volgende onderwerpregels verdwijnen waarschijn​lijk rechtstreeks in je prullenbak:​

• ‘Nieuwsbrief mei’
• ‘UPDATE WEEK 23’
• ‘Leuke acties’

Maar actiematige titels zullen beter werken, zoals bijvoorbeeld deze:
• ‘Alleen dit weekend nog: 40% korting’
• ‘5 Back to School kortingen om het schooljaar goed mee te beginnen’
• ‘Kosteloos kennismaken met product X’

Maak je lezer vervolgens met een kort tekstje nieuwsgierig naar de content en verwijs ze dan door met een goede call-to-action button. Maak je nieuwsbrief niet te lang! Hoe verder je lezers moeten scrollen, hoe meer je er verliest. Zorg er ook voor dat ze landen op een relevante pagina; dat kan een speciale landingspagina zijn over de acties of rechtstreeks naar de adverteerderspagina. Zolang je daar maar vertelt of doet wat je in je mail hebt beloofd.

4. Analyseren & testen

Natuurlijk kijk je naar het bouncepercentage en de click-to-open rate van je mail. Maar vergeet ook niet het gedrag van de lezer te analyseren. Uiteraard gebruik je trackingslinks om te meten of je mailings tot verkopen hebben geleid. Maar kijk ook goed naar de overige data die je hebt; op welke buttons hebben de meeste mensen geklikt? Welk type acties werken het beste?

Daarnaast is het met email marketing net als met zoveel andere kanalen binnen online marketing: testen, testen, testen. Wat werkt voor de ene doelgroep, werkt niet voor de ander. Test email titels, call to actions en volgordes van onderwerpen tegen elkaar. Zo kom je er achter wat werkt voor jouw doelgroep!

5. Wees goed voor je subscribers

Ik schreef eerder: een opt-in is een uitnodiging voor iemands inbox. Je bent daar als het ware te gast. Respecteer je positie als gast en spam je mailinglijst niet onnodig. Stuur relevante mails én maak het ze niet te moeilijk als ze zich willen uitschrijven. Dit moet met één klik mogelijk zijn. Op deze manier houd je je database ‘schoon’; er zitten alleen daadwerkelijk geïnteresseerde en betrokken mensen in. Dit komt je ‘click to opens’ ten goede.

Nu weet je wat meer over hoe je je affiliate nieuwsbrief zo optimaal mogelijk kunt inzetten. Succes met het maken van mailings & op naar een hoge conversieratio!

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here