Rick de Klerck (29) is sinds 1 september zelfstandig ondernemer. Naast zijn freelance werkzaamheden (waaronder webshops, apps en filmpjes) is hij druk bezig met affiliate woon platform Mooddii.

“Mooddii is een website waar je op een eenvoudige en leuke manier een woon- en interieurinspiratie moodboard samen kan stellen. Op een Tinder-achtige wijze kies je de foto’s (sfeerfoto’s dus) die je leuk vindt en dan maakt Mooddii een moodboard welke je daarna altijd weer kan raadplegen. De foto’s zijn de o.a. afkomstig van affiliates dus je kunt direct zien waar je de producten kunt bestellen. Een beetje een mix tussen Tinder en Pinterest.”, aldus Rick.

Mijn droom is dat Mooddii top of mind wordt bij mensen. Als men hun huis wil (her)inrichten, dat Mooddii meteen door het hoofd gaat. En affiliate marketing is een goede manier om Mooddii te voorzien van content.

Momenteel werkt Rick vanuit Mooddii met verschillende adverteerders, waaronder wehkamp, Made.com, Basiclabel, Beter Bed, VT Wonen en Leenbakker.

Ik stel Rick de volgende vijf vragen:
Vraag 1. Waar komt jouw passie voor affiliate marketing en wonen vandaan?
Vraag 2. Hoe denk jij dat Mooddii een goede toevoeging is op het huidige publisher bestand van adverteerders?
Vraag 3. Wat is de meest voorkomende vraag die je van adverteerders krijgt? En hoe beantwoord je deze?
Vraag 4. Welke trends en ontwikkelingen zie jij binnen de affiliate markt voor Mooddii en hoe speel je hierop in?
Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Waar komt jouw passie voor affiliate marketing en wonen vandaan?

“Affiliate marketing was voor mij een antwoord op de weg die ik met Mooddii in wilde slaan. Het idee is ontstaan toen ik, als webdesigner, het moeilijk vond in te schatten wat de klant precies voor ogen had. Hier ben ik over na gaan denken en ben toen met het Mooddii concept gekomen. Ik vond het zelf zo’n leuk idee dat ik het graag breder wilde trekken. Vanaf dat moment heb ik besloten om Mooddii te gaan richten op interieur inspiratie. Mijn passie is vooral een eigen concept te hebben die het leven van mensen een stukje leuker en makkelijker maakt.”

“Pas toen ben ik me in gaan lezen in affiliate marketing om zo de gebruiker ook meteen te kunnen laten zien waar ze de producten kunnen bestellen. Wat heeft het maken van een moodboard voor zin als je daarna alsnog op zoek moet gaan naar producten die hierbij aansluiten?”

“Ik denk dat de mogelijkheden eindeloos zijn. Hoe leuk zou het zijn als je kan inspelen op de (vaak) voorkomende stijlverschillen tussen man en vrouw. Een samengesteld moodboard kan hier bijvoorbeeld de oplossing voor zijn. En zo zijn er nog wel 100 andere ideeën te verzinnen, dat maakt het uitdagend en leuk!”

Vraag 2. Hoe denk jij dat Mooddii een goede toevoeging is op het huidige publisher bestand van adverteerders?

“Mooddii is anders. Mooddii is niet per definitie gericht op het halen van kliks en commissie zoals de meeste andere websites. We hadden ook de productfeeds kunnen inlezen en een webshop kunnen maken, maar dan krijg je een 10 in een dozijn webshop die alleen iets verschillend is in aanbod. “

“Een andere mogelijkheid was de productfeeds inlezen in Mooddii. Met als gevolg dat je geen controle over je content hebt en 9 van 10 keer geen sfeerfoto’s hebt maar op zichzelf staande producten met een witte achtergrond. We wilden juist volledige controle over alle content, omdat de sfeer wegzetten voor ons het belangrijkste is.”

“Mooddii is er om, vanuit verschillende aanbieders, een inspiratie moodboard te maken. Met als bijkomend voordeel dat je direct kunt zien waar je de producten kunt bestellen. En je hoeft hierbij niet te scrollen, geen websites af te struinen… Het enige wat je hoeft te doen is klikken op leuk/niet leuk. Het is gewoon een stuk leuker om te doen dan de traditionele manieren.”

“En omdat we die content juist zo belangrijk vinden gaan we ook verder dan alleen affiliates. Bij Mooddii heb je als kleine(re) webshop ook de mogelijkheden je aan te melden in abonnementsvorm voor een klein bedrag per maand. Je kan dan een x aantal foto’s op Mooddii plaatsen. Zo krijgt Mooddii een veel diverser aanbod dan de meeste webshops.”

mooddii header

Vraag 3. Wat is de meest voorkomende adverteerder vraag die je krijgt en hoe beantwoord je deze?

“Eigenlijk krijg ik niet zoveel vragen van adverteerders. De meeste affiliate programma’s zijn geautomatiseerd, wat het natuurlijk erg makkelijk maakt je aan te melden bij een programma. Aan de andere kant is dit ook weer jammer, omdat dit ervoor zorgt dat je die soortgelijke webshops krijgt. Degene die ik direct spreek over Mooddii zijn vaak lovend en positief. Het concept spreekt ze erg aan!”

Vraag 4. Welke trends en ontwikkelingen zie jij binnen de affiliate markt voor Mooddii en hoe speel je hierop in?

“De trend die je ziet is dat iedereen eigenlijk hetzelfde doet: een webshop vullen met de data die beschikbaar is. Hierbij zal je steeds vaker als gebruiker niet meer zien dat je op een webshop zit welke producten verkoopt van bijvoorbeeld wehkamp. Dat zal voor die webshops zeker een boost gaan geven.”

“Hier gaan wij als Mooddii zijnde niet in mee door juist iets unieks neer te willen zetten. Als je een woonkamer koopt kun je 2 dingen doen, een webshop zoeken met producten die je aanspreekt. Of lekker door Mooddii heen klikken om een moodboard samen te stellen met producten van verschillende partijen. Ik denk dat ons concept er anders in staat. Mooddii is meer te vergelijken met Pinterest dan met een doorsnee webshop.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“We zijn nog maar 1 maand online dus over het geheim kan ik nog niet zoveel zeggen haha (hoop over een jaar wel natuurlijk). Ik denk dat je je moet onderscheiden, vertrouwen hebben in je eigen idee en een leuk concept neerzetten. En ik denk dat we dat met Mooddii zeker gedaan hebben!