Op Affiliateblogger.nl lees je alles over affiliate marketing. Van basis tot geavanceerd en alles met de insteek als je affiliate marketing al inzet. Maar het kan natuurlijk een bewuste reden zijn om affiliate marketing niet in te zetten. Ik geef je vier redenen waarom je als adverteerder of publisher geen affiliate marketing zou moeten inzetten voor jouw organisatie of website.

Geen tijd

Affiliate marketing is een online marketing kanaal die je er niet zomaar even bij doet. Vooral als je affiliate programma of activiteiten groter worden, zal je steeds meer rechtstreeks in contact staan met je partners of het affiliate netwerk. Dit kun je dus niet doen in een uurtje per week, maar je zal met regelmaat bereikbaar moeten zijn om vragen te beantwoorden, promoties in te zetten en je affiliate inzet verder te laten groeien.

Ben je een kleinere publisher of adverteerder en heb je weinig tijd? Dan is het minder erg, je hebt namelijk in veel gevallen nog niet zoveel rechtstreekse contacten. Probeer overigens wel om altijd bereikbaar te zijn in hoeverre dat mogelijk is. Het zou zonde zijn als je een toffe, exclusieve promotie misloopt of die ene gave samenwerking.

Geen focus

Als je geen tijd hebt, kun je ook geen focus hebben op dit kanaal. En dat is enorm zonde, want de pareltjes tussen de affiliates en adverteerders vind je pas als je er goed in zit. Focus is dus erg belangrijk hierbij. Daarnaast zie je met focus ook sneller optimalisatiemogelijkheden en kansen, die je anders niet had gezien.

Geen budget

Binnen affiliate marketing wordt nog vaak gerefereerd naar het ‘no cure, no pay’ principe. Je ziet hier steeds meer verschuivingen in, dus iets extra aan budget is altijd fijn. Zo kun je bij jouw publishers als adverteerder extra promotie inkopen, bijvoorbeeld in de vorm van een homepagina positie of een blogpost.

Daarnaast: als je programma erg goed gaat lopen dan heb je nog steeds budget nodig. Je betaalt immers commissie over de gedane bestellingen, maar als je niet in staat bent of bereid bent een deel van je marge af te staan (en dat tot het budget te laten vormen), dan is affiliate marketing niet jouw kanaal.

Als publisher heb je geen budget nodig binnen affiliate marketing, maar om je website te laten groeien is het fijn als je wel iets aan advertentiebudget hebt. Bijvoorbeeld door deze op social media of op Adwords in te zetten.

Makkelijk en snel

Denk je dat affiliate marketing makkelijk en snel geld verdienen is? Dan is dit niet jouw kanaal. Net als ieder online marketing kanaal heeft affiliate marketing ook tijd, focus, aandacht en geld nodig. Het hoeft niet moeilijk te zijn en het hoeft ook zeker niet lang te duren voordat je geld verdiend met affiliate marketing, maar er komt meer bij kijken dan alleen even een publisher website live zetten met een aantal banners en linkjes. Je hebt verkeer nodig om dit te kunnen laten converteren!

En het gaat ook verder dan even een affiliate programma live zetten en wachten tot de publishers naar je toe komen en geld voor je gaan verdienen. Zonder proactiviteit en het nemen van initiatief komt je programma lang niet zo snel van de grond dan het zou hebben gedaan met proactiviteit en het nemen van initiatief.

Ben jij wel bereid om tijd te investeren, geld te investeren, te focussen op affiliate marketing en verwacht je niet dat je binnen een fractie van tijd enorme bedragen verdiend? Dan is affiliate marketing dus wél iets voor jou! Yes!

Afbeelding copyright: © Talaj via Fotolia