Ben je klaar om een volgende stap te nemen met een nieuw netwerk of technologie partner?
Maar wil je dit tijdrovende project liever niet zelf oppakken?
Ik kan je hierbij als ervaren migratie specialist helpen!
Stuur mij een e-mail voor meer informatie.

Wil je als adverteerder een eigen affiliate programma starten en ben je op zoek naar een geschikt affiliate netwerk? Of wil je jouw affiliate programma bij een ander affiliate netwerk onderbrengen? Voordat je start met het aanvragen van demo’s van bij verschillende affiliate netwerken of technologie partners, vraag je allereerst informatie op of ze aan jouw eisen kunnen voldoen. Demo’s aanvragen bij alle affiliate netwerken en potentiele technologie partners is namelijk te tijdrovend en niet efficiënt om te doen. Begin daarom met een Request for Information: een RFI.

Voordat je begint aan een RFI

Als je aan de slag wilt gaan met een RFI, is het van belang dat je al meerdere organisaties in gedachten hebt als partner. Afhankelijk van je eigen doelstelling kan een affiliate netwerk als TradeTracker, Awin, Daisycon, affilinet of Tradedoubler goed bij jou passen, maar ook een technologie partner als Impact Radius, Performance Horizon, CAKE of NetRefer. Probeer op basis van wat je hoort in de markt (vraag gerust concullega’s wat zij van de netwerken vinden en wat ze je aanraden) en de informatie van hun websites een voorselectie te maken. Met deze voorselectie in het achterhoofd kan we dieper in op de RFI.

Wat is een RFI?

Een RFI is een bestand die je deelt met affiliate netwerken en technologie partners waar je potentieel de samenwerking mee wilt aangaan, waarin je allerlei vragen stelt die voor jou van belang zijn. In principe kan dit volledig afgestemd worden op jouw eigen wensen en behoeften, maar er zijn een aantal factoren die heel handig zijn om in een Request For Information mee te nemen.

Naast RFI wordt ook RFP regelmatig gebruikt. RFP staat voor Request for Proposal en komt op hetzelfde neer als een Request for Information. Bij een RFP wordt er een probleem of uitdaging als basis genomen en op basis daarvan wordt er informatie opgevraagd bij affiliate netwerken en technologie partners. Bij een RFI hoeft dit niet de basis te zijn en wordt er informatie opgevraagd in de breedste zin van het woord.

Wat moet er in een RFI?

Er is geen standaard format dat je voor een RFI kunt gebruiken. Er moet dus niet in een RFI. Het makkelijkste is om in categorieën te denken. Bijvoorbeeld functioneel, technisch en service. Onder deze noemers zou je verschillende vragen kunnen hangen. Ik ga je meenemen in een aantal vragen die ik zelf altijd stel als ik voor klanten aan de slag ga met een RFI. Vul deze vragen dus gerust aan binnen jouw eigen RFI, zodat je een compleet informatiepakket hebt die goed aansluit bij jouw eigen behoeften en wensen.

Voor een RFI gebruik ik zelf altijd een Excel. Dit kan ik namelijk per mail makkelijk doorsturen naar de partijen waar ik graag meer informatie van ontvang en die ik op voorhand heb ingeschat als een potentiele partner. Met informatie van hun website kom je vaak al een heel eind, maar gaat niet genoeg de diepte in op wat jij verwacht van een netwerk. Het is immers een algemeen praatje.

Functionele topics

Onder functionele topics versta ik alles wat erbij komt kijken bij de algemene zaken rondom het netwerk en de inrichting van het programma. Sub topics die hieronder kunt hangen zijn bijvoorbeeld:

  • Aanmeldproces als publisher én adverteerder
  • Fraudepreventie
  • Commissiestructuur mogelijkheden
  • Uitbetalingsmogelijkheden
  • Recruitment van nieuwe publishers
  • Data & analysemogelijkheden
  • Internationale mogelijkheden
  • Interface
  • Communicatiemogelijkheden
  • Promotiematerialen

Zelf voeg ik hier ook altijd nog een kopje ‘algemeen’ aan toe, punten die verder nergens onder vallen maar die wel heel relevant kunnen zijn om te weten. Heb je zelf nog onderdelen die je denkt dat heel relevant kunnen zijn binnen het thema ‘functioneel’, voeg deze dan zeker toe aan je eigen RFI.

Vragen die ik onder deze noemers hang zijn onder andere maar niet beperkt tot:

  • Is het mogelijk om meerdere merken / landen / talen binnen één interface te runnen
  • Heeft het netwerk ervaring met soortgelijke organisaties, bijvoorbeeld binnen dezelfde branche?
  • Is het mogelijk om publishers geautomatiseerd toe te laten? Maar ook handmatig?
  • Is er een fraudepreventie tool? Hoe werkt deze?
  • Welke commissiemogelijkheden zijn er?
  • Kunnen er statuscodes toegekend worden aan de commissies (goedgekeurd/onder beoordeling/afgekeurd)?
  • Zijn hybride modellen mogelijk? Evenals een sub-affiliate commissie of een bonus uitkering?
  • Hoe vaak kan er commissie uitgekeerd worden? Bijvoorbeeld maandelijks, wekelijks of dagelijks?
  • Is er een publisher recruitment tool geïntegreerd in het netwerk?
  • Welke rapportagemogelijkheden zijn er? Bijvoorbeeld totalen, per publisher / website, per campagne, per productgroep? Maar ook per apparaat, per KPI en user journey?
  • Hoeveel actieve en relevante publishers heeft het netwerk in het operationele land of landen?
  • Is de interface gebruiksvriendelijk?
  • Is het mogelijk om de interface zelf te branden?
  • Zijn er in de betreffende taal handleidingen en veel gestelde vragen opgesteld?
  • Is er een blog integratie mogelijk?
  • Welke soorten promotiematerialen zijn mogelijk? Bijvoorbeeld bij banners: ook HTML5 en GIF? Is API banner management mogelijk?

Hier kunnen nog veel meer vragen onder gehangen worden, en per RFI bekijk ik ook wat relevant is bij welke organisatie. Wees er zeker van dat je genoeg informatie opvraagt om een goede vergelijking te maken.

Technical topics

Naast de inrichting en de basis van het programma, is techniek een tweede waarom men kan switchen van affiliate netwerk. Maar ook bij het starten van een programma zijn vragen over de techniek erg belangrijk. Je wilt immers dat het affiliate netwerk kan wat jij voor ogen hebt.

Topics die ik altijd meeneem tijdens een RFI zijn:

  • Affiliate platform
  • Development
  • Tracking
  • A/B tests
  • Data integratie
  • Hosting
  • Export

Vragen die hieronder kunnen hangen zijn:

  • Zijn er mogelijkheden tot een micro site? Met o.a. commissie informatie, algemene voorwaarden en veel gestelde vragen?
  • Wordt er continu technisch ontwikkeld? Welke ontwikkelingen staan er op de korte termijn en lange termijn roadmap?
  • Is er een API connectie mogelijk?
  • Hoe steekt de tracking in elkaar?
  • Is er cross device tracking mogelijk? En cookie less tracking?
  • Kunnen App installs gemeten worden?
  • Is een attributiemodel mogelijk?
  • Kunnen er A/B tests gedaan worden?
  • Wat zijn de exporteer opties? Bijvoorbeeld CSV, XML, API?

Ook hierbij geldt dat het per organisatie afhankelijk is wat voor jou relevant is. Heb je nog geen app, maar verwacht je dat dit er wel in de toekomst komt, stel dan deze vraag zeker. Je wilt niet door de komst van een app (opnieuw) je programma moeten verhuizen, als dan blijkt dat je wel app installs wilt promoten via affiliate marketing.

Service topics

Als service verwacht je een aantal punten, waar je dan ook zeker vragen over kunt stellen. Een zekere support is fijn en je wilt ook graag het financiële aspect bespreken.

  • Krijg je een platform training? Kunnen nieuwe collega’s die zich bezig gaan houden met affiliate marketing een platform training krijgen? Soms is dit betaald, dus wees hier alert op.
  • Is er een continue technische support?
  • Krijg je een dedicated accountmanager of customer success manager?
  • Wordt er geholpen bij het opzetten van het programma?
  • Wat zijn de kosten van het programma hosten bij dit netwerk of bij deze technologie partner? Denk hierbij om de set-up fee, eventuele support fee en eventuele hosting fee. Daarnaast heb je de maandelijkse afdracht. In sommige gevallen is dat een vast bedrag per maand, in andere gevallen betaal je een commissie bovenop je publisher commissie. Het komt ook voor dat dit in combinatie het financiële plan is.

Met deze punten kun je een concrete en sterke Request for Information opvragen bij verschillende netwerken en technologiepartners. Vergeet niet om hen een deadline te geven wanneer het bestand ingevuld terug moet zijn. Te laat is helaas te laat, want als adverteerder wil je in de meeste gevallen snel meters maken met een dergelijke beslissing. De meeste tijd ben je kwijt aan de implementatie en eventuele overgang, dus hoe sneller het selectieproces kan gaan hoe fijner het voor jou is.

Volgende week volgt er een blogpost over het beoordelen van een RFI. Want als alle informatie inmiddels binnen is, dan is het de kunst om eenieder op waarde te schatten.

Ben je klaar om een volgende stap te nemen met een nieuw netwerk of technologie partner?
Maar wil je dit tijdrovende project liever niet zelf oppakken?
Ik kan je hierbij als ervaren migratie specialist helpen!
Stuur mij een e-mail voor meer informatie.

Afbeelding copyright: © Tashatuvango via Fotolia