Gebruik jij op jouw website tekstlinks of andere soorten links naar de website van een adverteerder? Ongetwijfeld wel als je inzet op affiliate marketing. Regelmatig komt de discussie bij publishers naar boven omtrent follow en no follow links. Maar wat zijn follow en no follow links? Wanneer zet je deze in en moet je deze ook inzetten bij affiliate links?

Wat is een follow link en wat is een no follow link?

Als je een link plaatst op je website, bijvoorbeeld zoals hier achter het woord Affiliateblogger, dan is deze standaard een follow link. Ik geef hiermee bij zoekmachines aan dat ze de link mogen volgen en dat er extra waarde toegekend mag worden aan de ranking van de website.

Een no follow link is dus precies het tegenovergestelde. Je wilt meegeven aan de betreffende zoekmachine dat de link niet gevolgd hoeft te worden en dat er ook geen extra waarde toegekend hoeft te worden aan de website, om zo hun ranking binnen de zoekmachine te bevorderen.

Wanneer gebruik je een follow of no follow link?

In het geval van een natuurlijke linkbuilding kun je een follow link gebruiken. Dit wil zeggen: er zit geen commercieel oogpunt achter, je wordt hier op geen enkele manier voor betaald. Stel: je bent heel erg enthousiast over een nieuw product. Als je hier uit jezelf een artikel over schrijft, zonder hiervoor betaald te worden (in geld, of bijvoorbeeld in producten), dan mag de link een follow link zijn. De organisatie heeft niet betaald voor deze natuurlijke manier van linkbuilding.

Een no follow link zet je in om ervoor te zorgen dat, als je wel betaald wordt voor de content op welke manier dan ook, er geen waarde wordt toegekend aan de link. De link mag dan dus niet gevolgd worden door zoekmachines als Google. Volgens de regels van Google mogen ingekochte links namelijk niet meetellen in de ranking van de website. Alleen het plaatsen van een regel dat het artikel gesponsord is of in samenwerking is met een organisatie, is niet voldoende.

Hoe zit het dan met affiliate links?

Bij normale links kan Google niet meteen zien of het artikel gesponsord is en de specifieke link commercieel. Maar affiliate links kan hij dus wel herkennen door de tagging. Hiermee is voor Google meteen duidelijk dat het gaat om een commerciële link. Als je dan dus op safe wilt spelen, kies je er dus altijd voor om je affiliate links no follow te maken.

Wat is het gevolg als Google erachter komt dat je geen no follow links gebruikt bij commerciële links?

Als je commerciële links geen no follow link geeft en Google komt hierachter, dan kun je een penalty van Google krijgen. Bij een Google penalty wordt je pagina niet meer getoond in de zoekresultaten of staat deze veel lager in de ranking. Afhankelijk van de overtreding bepaalt Google hoeveel lager. Weer teruggeplaatst worden op hogere posities? Snel je fouten corrigeren en wachten tot Google je pagina opnieuw heeft geïndexeerd!

Hoe maak je jouw links no follow?

Als je in HTML jouw content hebt opgemaakt, en je wilt een link toevoegen dan voeg je hier standaard het volgende in:

<a href=”https://www.affiliateblogger.nl” target=”_blank”  >Affiliate marketing rules</a>

Dit gebeurt ook als je een link invoegt via een voorgegenereerde knop in bijvoorbeeld WordPress.

Op het moment dat je een link no follow wilt maken, dan voeg je er een extra tag tussen.

<a href=”https://www.affiliateblogger.nl” target=”_blank” rel=”nofollow”>Affiliate marketing rules</a>

Conclusie: affiliate links moeten wel degelijk no follow gemaakt worden om een Google Penalty te voorkomen.

Afbeelding copyright: © Digiclack via Fotolia