Ben je klaar om een volgende stap te nemen met een nieuw netwerk of technologie partner?
Maar wil je dit tijdrovende project liever niet zelf oppakken?
Ik kan je hierbij als ervaren migratie specialist helpen!
Stuur mij een e-mail voor meer informatie.

Vorige week hadden we het over de Request for Information. Een waardevolle manier om meer informatie te krijgen over verschillende affiliate netwerken en technologie partners, nog voordat je de demo fase ingaat. In deel 2 over RFI’s gaan we in op het beoordelen van de binnengekomen RFI’s.

Ik gaf een deadline, maar niet iedereen haalde de deadline. Wat nu?

Als de RFI’s uitgestuurd zijn met een deadline, dan zal het je zijn opgevallen dat de meesten reageren maar lang niet iedereen binnen de afgesproken tijd reageert met alle informatie. Zonder deze informatie kun je hen niet meenemen in het proces ter beoordeling van de RFI’s. Je zal deze partijen dan ook niet vragen voor een demo. Jammer? Jazeker, maar als organisatie mag je hier ook een zekere houding in aannemen. Een relatie komt vanaf twee kanten, als je niets ontvangt binnen de aangegeven periode dan is dit geen goed begin van een eventuele relatie.

Ik heb een aantal RFI’s teruggestuurd gekregen. Wat nu?

Heel goed dat er een aantal RFI’s ingevuld terug zijn gestuurd naar je. Nu kun je aan de slag met het beoordelen van de RFI’s. Je hebt allemaal losse documenten gekregen. Ondanks dat je het hebt uitgestuurd als Excel, komt het bestand niet altijd terug als Excel. Soms komt het ook terug als Microsoft Word bestand of als PDF. Geen probleem, we gaan alles eerst in één bestand zetten zodat je het makkelijk kunt vergelijken.

Pak het originele Excel bestand erbij en maak een nieuw tabje. Je kopieert het eerste tabblad en de inhoud plak je in de tweede. Je voegt nu allemaal kolommen toe, gebaseerd op het aantal RFI’s die je terug hebt gehad. Als dit er twee zijn, voeg twee kolommen toe. Zijn dit er vier, dan voeg je vier kolommen toe. Alle antwoorden die je hebt gehad, voeg je per potentiele partner toe aan het bestand. Uiteindelijk houd je dus een compleet Excel over met de informatie per potentiele partner. De antwoorden staan achter de vragen. Dit maakt het vergelijken velenmalen gemakkelijker.

Hoe bepaal ik met welke partijen ik een demo aan ga?

Allereerst: er is geen goed of fout met betrekking tot het aantal demo’s. Dit kan variëren van 1 tot alle. Dit is afhankelijk van hoeveel tijd je erin wilt steken en hoe erg op waarde je de partijen schat voor jouw affiliate programma.

In sommige gevallen is het op het oog al overduidelijk. Helemaal als je maar 2 RFI’s terug hebt gekregen kan het voordeel overduidelijk spelen in de hoek van één van de potentiele partners. Maar als je zeker wilt weten dat iemand aan jouw eisen, verwachtingen en behoeften voldoet, creëer dan een punten systeem.

Ga terug naar het eerste tabje en maak een nieuwe kolom om punten in te noteren. Vraag je bij elke vraag af, op een schaal van 0 tot 10, hoe belangrijk vind ik deze feature. Naast de belangrijkheid kun je de schaal van 0 tot 10 ook inzetten op hoeveelheden. Biedt het netwerk de mogelijkheid om in 1 land live te zijn, in minimaal 10 of meer dan 20? Hier kun je een hogere score aan hangen naar mate van belangrijkheid.

Als je alle vragen hebt ingevuld voor jezelf met het puntensysteem, bekijk hoeveel punten je in totaal weg kan geven. Dit geeft een idee op de complete schaal. Als ik een concrete RFI opmaak, dan til ik zeker de 1000 punten aan. Op basis van de hoeveelheid vragen die je stelt kan dit aantal veel hoger of lager liggen. Ben je zeker van je score? Loop hier ook zeker nog even mee langs bij een collega of leidinggevende. Bespreek de score, collega’s die er niet zo diep inzitten zien sommige aspecten (bijvoorbeeld app installs of een attributie mogelijkheid) anders. Hoe erg jij ze op waarde kan schatten, soms doet een ander dat niet of juist andersom. Belangrijk om een tweede paar ogen mee te laten kijken, bij een dergelijke belangrijke beslissing.

Ik ben zeker van mijn punten systeem. Hoe nu verder?

Je weet hoeveel punten je per vraag en antwoord wilt toekennen. Voeg per potentiele partner een extra kolom toe op het tweede tabblad, waar je de score in bij houdt. Voeg ook een extra regel in tussen de verschillende topics. Het is namelijk heel interessant om te zien of een potentiele partner het juist heel goed of minder goed doet op bijvoorbeeld techniek. Vul in de juiste cellen meteen de SOM-formule in, zodat het meteen optelt. Je kan dan heel snel de optelsom zien van jouw toegekende punten.

Loop ieder antwoord na, en ken de punten toe die erbij horen. Soms is het overzichtelijker voor jezelf om het eerste tabblad te printen, zodat je niet steeds hoeft te switchen. Niet goed voor het milieu, maar in sommige gevallen efficiënter in tijd. Dankzij de SOM-formule kun je meteen zien wie waar beter in presteert. Als je meer dan twee RFI’s binnen hebt gehad, kan het handig zijn om onderaan de spreadsheet een totaal neer te zetten per organisatie. Hetzelfde als wat onderaan de kolommen staat, maar dan overzichtelijker.

Ik heb de punten op een rij. Hoe kies ik nu mijn demo’s?

Bekijk allereerst in een oogopslag de puntenverdeling. Wat valt je op? Is er een die er enorm bovenuit springt? Daar heb je jouw demo! Is er iemand die overduidelijk het laagste aantal punten heeft? Die valt als eerste af. Bekijk de cijfers om zeker te weten wie voor jou op papier de juiste partners zijn.

Het kan ook zijn dat jouw ideale partner hier niet tussen zit. Stel, je kan 1000 punten weggeven, dan wil je dat je potentiele partners wel zeker boven de 800 punten uitkomen. Als je hoogste potentiele partner op 250 punten uitkomt, dan zal hij je programma nog niet naar een hoger niveau kunnen tillen.

Met dit puntensysteem kun je snel inschatten met wie je een samenwerking aan zou kunnen gaan. Benader de top 2 of 3 partijen, afhankelijk van de punten uiteraard, voor een demo. Vraag er altijd minimaal 2 aan, zodat je goed kunt vergelijken en rechtstreeks vragen kunt stellen. Bijvoorbeeld over extra functionaliteiten, de roadmap of IT tijd.

Na de demo’s heb je een veel completer beeld hoe nu verder met jouw affiliate programma en of je deze ergens (anders) gaat onderbrengen. Twijfel je? Een uitkomst is nog altijd een voor- en nadelen lijstje.

Ben je klaar om een volgende stap te nemen met een nieuw netwerk of technologie partner?
Maar wil je dit tijdrovende project liever niet zelf oppakken?
Ik kan je hierbij als ervaren migratie specialist helpen!
Stuur mij een e-mail voor meer informatie.

Afbeelding copyright: © 200degrees via Fotolia