Het is alweer een jaar of twintig geleden: het ontstaan van affiliate marketing. In deze jaren lijkt affiliate marketing te hebben stil gestaan. Er zijn meer adverteerders en meer publishers bijgekomen, hier en daar ontstond een nieuw affiliate netwerk. Maar het verdienmodel en het principe van affiliate marketing is nagenoeg hetzelfde gebleven.

In de afgelopen maanden is de affiliate markt flink opgeschut door samenvoegingen, overnames en nieuwe trends en ontwikkelingen. In dit artikel neem ik je graag me in de veranderende affiliate markt in Nederland.

De veranderingen bij affiliate netwerken

De grootste affiliate netwerken in Nederland zijn al lange tijd actief. TradeTracker (2004), Awin (zanox: 2000), Daisycon (2000), Tradedoubler (1999) en affilinet (1997) hebben samen het voortouw genomen binnen de Nederlandse affiliate marketing om de markt zo te maken zoals het vandaag de dag is. Waar de afgelopen jaren enorm de behoeften en wensen binnen de affiliate markt werden uitgesproken, was het technisch niet altijd haalbaar om hier al op in te spelen. Het waren immers geen quick wins, maar grote technische projecten die tijd kostten om van de grond te krijgen. Een mooi voorbeeld hiervan is het implementeren van een affiliate attributiemodel.

Maar ook binnen de affiliate netwerken zijn er veel veranderingen geweest, vooral in het laatste jaar. In november 2016 werd naar buiten gebracht dat affiliate netwerk Familyblend (voormalig Affiliate4you) de technologie zou gaan gebruiken van affilinet. De programma’s van Familyblend werden in de maanden erna (en nu nog enkele) overgebracht naar affilinet.

In maart 2017 kregen we te horen dat zanox en Affiliate Window samen verder zouden gaan als Awin. Een nieuw merk, samengekomen uit twee grote organisaties binnen affiliate marketing. Bij dit nieuwe merk hoort niet alleen een nieuw logo en een nieuwe website, maar ook een nieuwe interface. Greetz was in juni het eerste programma dat over zou gaan op het nieuwe Awin platform. Sindsdien zijn er steeds meer adverteerders over gegaan.

In augustus 2017 kwam het grote nieuws naar buiten dat affilinet en Awin zullen gaan fuseren en de programma’s worden vanaf Q4 2017 gemigreerd naar het Awin platform. Nog steeds met het doel om het wereldwijde affiliate netwerk nog beter te vestigen.

Onderling binnen de affiliate netwerken zijn veel ontwikkelingen gaande, maar ook met hun tooling is veel ontwikkelingen gaande. Zo zijn Tradedoubler en Daisycon over gegaan naar een vernieuwde interface voor publishers, met de vernieuwde interface voor adverteerders nog in het vooruitzicht.

Attributiemodellen

Maar dat zijn niet de enige ontwikkelingen geweest het afgelopen jaar. Er is door menig affiliate marketeer lang naar verlangt, maar groots werd het in mei 2017 aangekondigd: Real Attribution bij TradeTracker. Een attributiemodel binnen affiliate marketing toe kunnen passen, op basis van verschillende attributiemodellen (last click, first click en custom zijn enkele voorbeelden), zodat iedere publisher krijgt wat hij verdient. Een eerlijker commissiemodel is nu eindelijk mogelijk. Andere netwerken bieden ook de mogelijkheid tot het integreren van attributiemodellen, maar hebben deze niet zo grootst en sterk vermarkt als TradeTracker heeft gedaan. Op de verschillen tussen de attributiemodellen zal ik in een ander artikel op een later moment op in gaan.

Vooralsnog lijken de resultaten vanuit TradeTracker’s Real Attribution erg positief, aldus verschillende adverteerders. Onder andere Blokker Holding en De Jong Intra hebben dit gedeeld met de buitenwereld.

Affiliate netwerk vs technologie partner

Juist omdat technologie, en de bijbehorende ontwikkelingen als attributiemodellen, zo belangrijk worden voor grote affiliate adverteerders is er afgelopen jaar een toestroom geweest naar technologie partner Performance Horizon (2010). Ahold, Coolblue en wehkamp zijn grote namen die het afgelopen jaar hun vertrouwde affiliate netwerk achter zich hebben gelaten en zijn gaan samenwerken met deze technologie partner. Waarom? Omdat het hen meer inzicht geeft in de data, wat leidt tot makkelijker optimaliseren.

Meer rechtstreeks samenwerken

Wat in één lijn ligt met het werken met een technologie partner is de wens om meer rechtstreeks samen te werken tussen publisher en adverteerder. Een-op-een schakelen over een campagne, extra exposure of extra vergoeding gaat sneller en gemakkelijker dan met tussenkomst van een affiliate netwerk. Dit soort grote adverteerders hebben vaak meerdere specialisten actief binnen het affiliate kanaal en beschikken over de resources om het programma volledig zelf te runnen. Daarnaast is het programma vaak al enige tijd actief, waardoor ze zelf kennis hebben opgebouwd van de affiliate markt binnen hun productcategorieën, de publisher websites en staat hun eigen strategie. Voor kleinere adverteerders is een affiliate netwerk juist wel heel waardevol, zodat ze profijt kunnen hebben van de kennis van de accountmanagers binnen een bepaalde productcategorie. Deze kleinere adverteerders zie je dus ook nog niet zo snel over gaan naar een technologie partner in plaats van een affiliate netwerk.

De impact gaan we nog merken..

Met deze ontwikkelingen in de markt is te stellen dat de affiliate markt in Nederland niet meer zo zal zijn als een paar jaar geleden. De stappen die worden genomen naar betere technologie, de huidige trends en de ontwikkelingen binnen affiliate netwerken zorgen ervoor dat de affiliate markt zoals we deze kenden zal gaan veranderen. De eerste grote veranderingen zijn afgelopen jaar geweest en de komende tijd zullen we gaan merken wat voor impact dit heeft op de Nederlandse markt. Niet vergetende dat we nog meer veranderingen kunnen verwachten vanuit de affiliate wereld. Scherp zijn, vragen stellen en inspelen op de ontwikkelingen die voor jou relevant zijn is vanaf nu een must.

 

Afbeelding copyright: Prisca Visser