Rank tracking behoort tot de basistaken van Search Engine Optimization. Dat kan alleen wat lastig zijn, want met welke tool kun je nu het best je rankings bijhouden? Rank Tracker is één van de meest geliefde tools hiervoor. Je kunt er een hoop data uit halen.

Wat is Rank Tracker Pro?

Rank Tracker Pro is een handige tool waarmee je niet alleen je rankings kunt bijhouden, maar ook onderzoek kunt doen door zoekwoorden en zoekmachine posities aan de hand van locaties in de gaten te houden.

De tool is geschikt voor iedereen. Of je nu een beginnende affiliate marketeer bent, of al iets groter bent. Volgens het bedrijf achter Rank Tracker Pro maken zelfs Disney, Microsoft, Audi en HP er gebruik van.

Zoekposities monitoren

Rank Tracker Pro is waarschijnlijk de meest geavanceerde zoekwoordonderzoek- en zoekmachinepositie tool die er is. In principe kun je wereldwijd posities scannen in eéeén van de meer dan 400 zoekmachines die de tool biedt. Of je nu de eerste 50 resultaten of alle 1000 resultaten wilt monitoren, het kan er allemaal mee.

Goed om te weten is dat je een proxy nodig hebt. Anders kan Google je blokkeren na een aantal keer rankings opvragen. Zorg er daarom voor dat je een paar privé proxies bij de hand hebt.

Je kunt rankings tracken van verschillende zoekmachines, zoals – natuurlijk – Google en Bing. Maar ook minder bekende zoekmachines als Ask.com zitten er in. Zelfs YouTube staat op de lijst.

Data filteren en sorteren

Met de tool kunnen marketeers data filteren en sorteren. Het is handig om een spreadsheet te maken met bijvoorbeeld rankings, zoekwoorden en het aantal bezoekers. Je kunt precies aangeven welke data er op de spreadheet mag staan en welke niet.

Daarbij moet je wel weten dat alle data hoe dan ook wordt opgehaald. Dus ook als bepaalde data niet op je spreadsheet moet komen te staan.

Welke pagina rankt voor een zoekwoord?

Natuurlijk wil je graag weten welke pagina’s het goed doen op een bepaald zoekwoord. Rank Tracker Pro kan dat weergeven. Daarmee krijg je een idee van welke pagina op je website wat focus nodig heeft. Op die manier hoef je geen wilde gok meer te doen.

Een andere leuke functie is het kunnen zien van de ranking history. Deze wordt weergegeven in een lijngrafiek. Zo valt er precies te zien hoe het gaat met je rankings (in vergelijking tot de concurrentie).

Geen limieten op zoekwoorden

Met deze tool kun je eindeloos op zoekwoorden zoeken. Er is geen limiet en het kost ook niets extra’s. Het is natuurlijk wel zo dat het langer duurt om data op te halen als je meer zoekwoorden ingeeft. Daarom is het zaak dat je op een slimme manier zoekt.

Google Analytics aansluiten

Het is mogelijk Google Analytics met Rank Tracker Pro te verbinden. Dat is erg handig om te zien wat jouw inspanningen nu eigenlijk opleveren als we het over conversie en verkeer hebben. Met een paar klikken weet je meer over wat scoort (en wat niet).

Reports maken

Met Rank Tracker Pro kun je ook hele uitdraaien maken. Daarop staat bijvoorbeeld hoe zichtbaar je bent, op welke plaatsen je zoekwoorden staan en welke zoekwoorden bezoekers opleveren. Om het programma te gebruiken moet je het wel constant aan laten staan. Het programma monitort niet automatisch alle rankings.

Locatie checken

Niet alle zoekwoorden scoren overal ter wereld even goed. Je kunt slim inzetten door zoekwoordposities te checken voor een andere locatie dan jouw eigen. Rank Tracker Pro heeft op de optie om accuraat de positie voor elke gewenste locatie te tracken. Dat kan op basis van land, provincie, plaats of straatnaam. Ook hier geldt dat het aantal aanvragen onbeperkt is.

Twintig zoekwoord tools zijn overbodig geworden

Deze tool scheelt je een hoop werk, want je hoeft geen twintig andere tools meer gebruiken. Al jouw favoriete tools voor zoekwoordonderzoek zijn al in het programma opgenomen. Enk bijvoorbeeld aan Adwords Keyword Planner, SEMRush, KeyWord Discovery, Google Trends, Gerelateerde Zoekopdrachten, Google Analytics en Search Console. Doordat al deze tools samen zijn gebundeld krijg je nu duizenden zoekwoorden te zien die potentieel hebben. Die zoekwoorden had je anders nooit gezien.

In jouw huisstijl

Doe je onderzoek voor een klant? Dan kun je de rapporten volledig white-label aanpassen. Het rapporteren is dan heel simpel: met 1 klik wordt het rapport geüpload naar de cloud. Je krijgt dan een link die je kunt delen.

De rapporten kun je niet alleen delen als link, maar ook als bijlage in een e-mail of in aangepaste HTML. Je kunt er dan je eigen stijl aan geven.