[Opinie]

Op dinsdag 24 oktober en woensdag 25 oktober werd in het mooie Old Billingsgate in Londen PI Live gehouden. Dit tweedaagse evenement wordt door PerformanceIn.com georganiseerd, en stond voorheen bekend als Performance Marketing Insights.

Op de website van PI Live is de verhouding van de aanwezigen bekend gemaakt. Dat is altijd goed om op voorhand te weten of het publiek meer neigt naar een goede mix. De statistieken voor dit event zijn: 28% adverteerders, 23% bureaus, 13% affiliate netwerken, 25% publishers en influencers en 9% technologie organisaties.

Oké, nu tijd voor mijn bevindingen van deze dag!

Dag 1

De eerste dag was het enorm druk in Old Billingsgate. Volgens de website zouden er meer dan 2500 aanwezigen zijn en dat zorgde ervoor dat je schuifelde door de zaal, sommige sessies overvol waren en dat ikzelf bijna niet aan netwerken toe kwam. De afspraken die je maakt voor tijdens zo’n dag vinden plaats, en je spreekt een aantal bekenden. Vanuit Nederland waren onder andere Oman Air, Euroclix en Symbaloo aanwezig. Dat is altijd heel erg leuk en praat natuurlijk makkelijk op een event als deze.

Ondanks dat Old Billingsgate super mooi en groot was, voelde het voor mij op de eerste dag niet ingericht op zoveel mensen. Ik moet wel eerlijk bekennen dat ik nog vol zat van de fantastische avond ervoor (De International Performance Marketing Awards) en dat ik de eerste dag ook vermoeider in ging dat ik had gehoopt. Als een pleister op de wond… gelukkig was ik niet de enige. Meer mensen die bij de iPMA’s aanwezig waren, hadden wat moeite op de eerste dag.

Dag 2

De tweede dag voelde voor mij veel fijner aan. Op een tweede dag zijn er meestal veel minder mensen aanwezig en dat was een stuk aangenamer. Je kan rustig de beurs standjes aflopen, wat voor mij heel erg waardevol is om zo nieuwe contacten te vergaren en mensen te strikken voor een ‘5 vragen aan’ (snel dus meer!). En je hebt dan ook echt de tijd om even met iemand te kletsen, gegevens uit te wisselen en vragen te stellen.

Sessies

Normaal gesproken ren ik op dit soort event de sessies af. Ik was op de eerste dag om half 10 binnen. Helaas te laat voor de eerste sessie over affiliate marketing, dus die had ik al gemist. Ik was wel ruim op tijd naar de locatie gegaan, maar er was een rij van een half uur voor de registratiebalie. De meeste andere affiliate gerelateerde sessies vonden plaats in de kleinere ruimtes of op de Dome, in het midden van de stands zaal. Deze zalen zaten overvol en er was zelfs een wachtrij voor het geval iemand niet naar de sessie kwam opdagen. Indrukwekkend, zeker! Maar de affiliate sessies waren populairder dan de ruimtes aankonden en dat was erg zonde. Hierdoor heb ik zelf ook een aantal sessies gemist. En omdat ik op tijd helaas de eerste dag moest afronden.

Kortom: ik heb op de eerste dag niet veel sessies kunnen volgen. In totaal 2 sessies, waarvan 1 affiliate gerelateerde en daarbij was de ruimte te vol om mee te kunnen schrijven.

De tweede dag heb ik opnieuw twee sessies gevolgd, waarbij het fijn was dat deze niet in de kleinere ruimtes plaats vonden.

Conclusie
De definitie of dit event geslaagd was is voor eenieder anders. Ik heb mensen gesproken die heel veel meetings hadden en waarvoor het een stuk geslaagder was dan voor een ander die hoopte veel sessies te kunnen volgen. Voor mij was de eerste dag veel minder geslaagd dan de tweede dag. De tweede dag was voor mij zeker te definiëren als een succes. Zal ik nog een keer naar PI Live gaan? Als Affiliateblogger zeker.

Ik was de avond voorafgaand aan PI Live aanwezig bij de International Performance Marketing Awards!