Het Black Friday fenomeen dat overgewaaid is uit Amerika wordt ook in Nederland steeds populairder. Niet alleen op ‘traditionele’ affiliate websites wordt Black Friday veelvuldig gepushed, ook komen er steeds meer specifieke Black Friday websites op. Een voorbeeld hiervan is Black-Friday.sale, een website van Imbull (o.a. Kortingscode.nl en Actiecode.nl). Tijd om even te kletsen met Jan Willem van Tilburg, Marketing Director bij Imbull.

Mijn allereerste vraag aan Jan Willem was: hoe zien jullie Black Friday in de Nederlandse en Belgische markt, en hoe ontwikkelt zich dit? We merken allemaal in de resultaten namelijk dat Black Friday voor de omzet een goede zet is. Dus ik ben erg benieuwd hoe Jan Willem dit ziet. “In Nederland gaat het erg snel, we zien dat de interesse in Black Friday jaar op jaar ongeveer keer twee is gegaan. Dat kan je ook goed zien in Google Trends. Met name Media Markt is hier al jaren goed op aan het inspelen.”, vertelt Jan Willem. “België groeit ook hard, maar zit nog niet op het niveau van Nederland. Toch is de interesse jaar op jaar met een enorm volume gestegen.

Uit het niets is er ineens heel veel interesse, een beetje met het motto ‘Wat goed is komt snel’. Voor de Nederlandse webshops is het een ideale mogelijkheid om door oude voorraden heen te raken en extra sales te genereren.

Ik zal vast niet de enige zijn die zich afvraagt hoe Black Friday uitpakt voor websites. Jan Willem vertelt: “Black Friday was afgelopen jaar voor ons de drukste dag op al onze websites. Voor die tijd was het eigenlijk vrijwel altijd het drukst rond 21/22 december, met mensen die nog last minute inkopen deden voor Kerst.”

Het tempo waarmee Black Friday populair wordt is opmerkelijk.

Als de vraag zo groot is op Black Friday, dan vereist het een hele andere strategie dan ieder andere bijzondere of normale dag. Hoe gaan ze hiermee om bij Imbull? “Om op de vraag in te spelen hebben we een wereldwijd Black Friday platform gecreëerd: Black-Friday.sale. Zo kunnen we meer voor onze adverteerders doen. Op de couponing sites en bij onze media partners hebben we maar beperkt plek in banners, top 5 rijtjes, artikelen en influencer mogelijkheden. Met dit domein, dat we vorig jaar uit de grond hebben gestampt, kunnen we nog meer bieden.”, aldus Jan Willem.

“Op Black-Friday.sale zullen dit jaar ook live alle aanbiedingen wereldwijd gaan verzamelen in een soort liveblog. Soms is het bijvoorbeeld voordeliger om tijdens Black Friday bij de Duitse Amazon te bestellen. Een ander voordeel aan dit platform is dat we ook meer ruimte hebben om mensen echt in te lichten over wat ze kunnen verwachten, wat het is, wanneer het is en welke shops ze in de gaten moeten houden. Ook op basis van data en aanbiedingen van vorig jaar.”

Jan Willem vertelt verder: “Verder spelen we met een dedicated website ook in op dit publiek. In mijn ogen is het publiek namelijk toch anders, dan ten opzichte van het publisher van bijvoorbeeld Kortingscode.nl. Op Black-Friday.sale hebben we echt de dealhunters die wachten tot deze dag en echt op onderzoek uitgaan waar ze de beste deals kunnen vinden. Ze hebben meer geduld, het product hoeft er echt niet de volgende dag te zijn en gaan liever voor een betere prijs dan snelle levering.”

“In de UK proberen we nog meer op de consument in te spelen door het bouwen van echte saving guides voor specifieke producten, zoals deze voor televisies.

Wat zou jouw tip zijn naar andere publishers toe om van Black Friday een succes te maken? “Creeer meerwaarde door mensen echt te helpen met het maken van een beslissing op basis van informatie. Dit is wat doen via Black-Friday.sale.”

 

Afbeelding copyright: © Sdecoret via Fotolia