Hoe gaaf is dit?! Ik kreeg de kans om 5 vragen te stellen aan Faisca Fransz, affiliate marketeer bij Nextail. Nextail kennen we natuurlijk onder andere van de Nederlandse webwinkels Blokker, Leenbakker, Xenos, Cookandco, Intertoys en Bart Smit. Ook in België voeren ze campagnes voor Blokker, Leenbakker en Bart Smit, en in Duitsland Intertoys!

Deze affiliate topper is al sinds 2011 actief binnen de affiliate marketing. Inmiddels is dat dus al zo’n 6,5 jaar. Tijd om haar een aantal vragen te stellen, onder andere over real attribution, trends & ontwikkelingen en haar affiliate marketing geheim tot succes.

Ik merk nog regelmatig dat de kennis van affiliate marketing laag is binnen organisaties die onder andere online marketing kanalen inzetten. Dat is erg jammer, want hierdoor missen bedrijven de toegevoegde waarde van dit kanaal voor hun online marketing mix. Het zou mooi zijn als deze vorm van online marketing meer geaccepteerd wordt binnen online marketing.

Ik stel Faisca de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Vanuit Nextail zijn er verschillende webshops waar je affiliate marketing voor inzet. Hoe zorg je ervoor dat je voor jezelf het overzicht bewaard?

Vraag 2. Onlangs zijn jullie gestart met Real Attribution vanuit TradeTracker. Hoe vind je het in de praktijk gaan? Werkt het fijn aan de adverteerderskant?

Vraag 3. Hoe raad je publishers aan om jullie webshops te promoten om zo optimaal gebruik te maken van Real Attribution? En zou je adverteerders aanraden om Real Attribution in te zetten?

Vraag 4. Zijn er momenteel nog meer trends en ontwikkelingen waar je op in speelt binnen affiliate marketing?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Vanuit Nextail zijn er verschillende webshops waar je affiliate marketing voor inzet. Hoe zorg je ervoor dat je voor jezelf het overzicht bewaard?

“Nextail werkt exclusief samen met Tradetracker. Het systeem is erg overzichtelijk. Je kunt gemakkelijk switchen tussen de verschillende webshopcampagnes, maar kunt ook de totale resultaten goed monitoren. Daarnaast werken we met een marketingplanning en houd ik, in samenwerking met de accountmanager, verschillende overzichten bij waar de diverse consumentenacties per webshop ingepland en uitgezet worden.”

Vraag 2. Onlangs zijn jullie gestart met Real Attribution vanuit TradeTracker. Hoe vind je het in de praktijk gaan? Werkt het fijn aan de adverteerderskant?

“Door de inzet van Real Attribution kunnen we nu elke publisher in de Customer Journey belonen. Op deze manier is het ook voor publishers aan het begin van de customer journey aantrekkelijk om onze campagnes te promoten. We willen meer content publishers enthousiast maken voor de affiliate programma’s van Blokker, Leen Bakker, Xenos, Cook&Co, Intertoys en Bart Smit.”

Ik ben vooral blij met de transparantie van de attributietool. Het is heel prettig om inzicht te hebben in de bijdrage van diverse publishertypes individuele publishers binnen het conversiepad van een sale.

Vraag 3. Hoe raad je publishers aan om jullie webshops te promoten om zo optimaal gebruik te maken van Real Attribution? En zou je adverteerders aanraden om Real Attribution in te zetten?

“Het is belangrijk dat publishers blijven innoveren. Waar ze in het verleden vooral de focus legden op Last Click. Dit is niet meer direct van belang. Je ziet dat publishers zich hier veel meer van bewust zijn geworden de afgelopen jaren en zich hierdoor steeds meer op content creatie richten. Zo breiden Kortingscode- en Cashback publishers hun platformen steeds meer uit met een blogpagina waar ze producten, trends of thema’s uitlichten. Een mooie ontwikkeling!”

“Ik zou adverteerders niet persé aanraden om Real Attribution in te zetten. Hoewel Real Attribution in te zetten is middels diverse modellen, zal elke adverteerder rekening moeten houden met een aantal factoren; Grootte van de webshop, naamsbekendheid en doelstelling van de affiliate campagne. Is de affiliate campagne vrij nieuw, dan kan ik mij voorstellen dat het realiseren van zoveel mogelijk traffic belangrijk is. Bij een volwassen campagne, zoals Blokker, sturen we steeds meer op kwaliteit en waarde van de publisher.”

“Het aanbod van producten binnen een webshop kan erg uiteenlopend zijn. Wanneer de marge per productgroep verschilt, kan de adverteerder er ook voor kiezen om verschillende commissies per productgroep te hanteren. Echter kan dit dan niet in combinatie met Real Attribution.”

Vraag 4. Zijn er momenteel nog meer trends en ontwikkelingen waar je op in speelt binnen affiliate marketing?

“Op dit moment spelen we vooral in op het attributiemodel. Zoals eerder gezegd blijven de publishers innoveren om uiteindelijke conversies naar zich toe te trekken. Publishers ontwikkelen tools om de conversie plaats te laten vinden op hun eigen website wat te vergelijken is met een Marketplace.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Je zal het vaker gehoord hebben, maar persoonlijk contact blijft toch één van de belangrijkste factoren. Niet alleen versterkt dit de relatie met netwerken, affiliates of adverteerders. Het zorgt ook voor commitment bij alle partijen.”

“Daarnaast blijft voorbereiding erg belangrijk. Elke webshop heeft een Marketingplanning per jaar. Op basis hiervan kun je ruim van te voren bepalen hoe elke actie via het Affiliate kanaal gepusht wordt. Zo behoudt je het overzicht en kunnen publishers hun inzet van tevoren afstemmen en inplannen!”