Energiemaatschappijen affiliate marketing

Energiemaatschappijen kiezen volop voor affiliate marketing

Affiliate marketing wordt steeds populairder onder de energiemaatschappijen. Steeds meer energiemaatschappijen kiezen voor deze vorm van online marketing, welke succesvol wordt toegepast voor het realiseren van de salesdoelstellingen. In totaal zijn er 30 maatschappijen hiervoor onderzocht, maar liefst 18 zet affiliate marketing in.

Geen enkele andere online energievergelijker of affiliate netwerk biedt dit aan.

– Rick de Vlieger, Director of New Business Development bij Daisycon

De laatste tijd is er een duidelijke groei waarneembaar. Het voornaamste voorbeeld hiervan is Eneco, dat ook een affiliate programma is gestart bij affiliate netwerk Daisycon. Daisycon bevindt zich hiermee in een top positie. Ze hebben namelijk als enige partij in Nederland drie grote energiemaatschappijen aangesloten: Eneco, Essent en Nuon.

Inmiddels realiseert ons netwerk ruim 50.000 contracten per jaar. Daarmee naderen wij qua volume het bereik van de traditionele vergelijkers. De groei is er ook nog lang niet uit. Wij halen ons volume uit heel veel verschillende kanalen. Onze energievergelijker presteert met name erg goed. Daarnaast weten we met acties, bijvoorbeeld via social media en e-mailmarketing een hele andere doelgroep te bereiken dan de traditionele vergelijkers. – Rick de Vlieger, Director of New Business Development bij Daisycon

Daisycon ziet dezelfde trend bij energiemaatschappijen als bij verzekeringsmaatschappijen: de focus ligt steeds meer op retentie. Door grote, traditionele vergelijkers worden klanten ieder jaar aangespoort om opnieuw over te stappen. Binnen affiliate marketing is dit niet het geval. Ze worden niet opnieuw benaderd om over te stappen, waardoor de klantwaarde voor de energiemaatschappij omhoog gaat.

Dit heeft een effect op de vergoedingen die energiemaatschappijen bereid zijn om te betalen. De gemiddelde vergoeding in de markt ligt op 45 euro. Dat is exclusief de netwerk marge.

 

Afbeelding copyright: © Sdecoret via Fotolia

2 thoughts on “Energiemaatschappijen kiezen volop voor affiliate marketing

  1. Helaas is het niet zo mooi als het lijkt. Essent en Daisycon verstoppen zich achter elkaar op moment dat de sale moet worden uitbetaald aan de affiliate publisher. Probeer je te achterhalen waarom ze niet betalen dan blijkt ineens dat sales worden afgekeurd op basis van het feit dat de affiliate publisher een reseller zou zijn. Als dan wordt nagevraagd wat een reseller precies is, en waar de publisher dit had kunnen lezen, blijft het stil.

    Onze conclusie: blijf ver weg van Daisycon en doen zaken met een professioneel platform als Awin.

  2. Hallo Dick,

    Spijtig om te horen, dat je een negatieve ervaring hebt met Daisycon.
    Ik veronderstel dat jij de bovengenoemde publisher bent waarvan de transactie is afgekeurd omdat je als “reseller’ bent opgetreden?
    We zullen kijken of we de info verder kunnen verduidelijken, maar het is moeilijk om alle uitzonderingen te benoemen wat je niet mag doen.bij je promotie van een adverterder. Binnen het affiliate model is het de bedoeling dat je bezoekers doorstuurde naar de adverteerder waarna de bezoekers op de site van de adverteerder een order plaatst.
    Het reseller model wat jij aanhaald is de werkwijze dat je als affiliate zelfstandig de aanvraaggegevens van een consument afvangt en als publisher op de website van de adverteerder opgeeft, namens de consument.
    Dit is geen standaard promotie en zoals je hebt ervaren is dit niet toegestaan.

    Een simpele tip voor iedere publisher bij ieder netwerk: doe je promotie op een manier die afwijk van banners of tekstlinks op je eigen website zetten en daarmee bezoekers door te sturen. Neem dan contact met het netwerk op en leg uit wat je doet en vraag om toestemming (ook bij de adverteerder) om op deze wijze promotie te maken. Voorkomen is beter dan achteraf de problemen op te ruimen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *