Affiliate marketing wordt steeds populairder onder de energiemaatschappijen. Steeds meer energiemaatschappijen kiezen voor deze vorm van online marketing, welke succesvol wordt toegepast voor het realiseren van de salesdoelstellingen. In totaal zijn er 30 maatschappijen hiervoor onderzocht, maar liefst 18 zet affiliate marketing in.

Geen enkele andere online energievergelijker of affiliate netwerk biedt dit aan.

– Rick de Vlieger, Director of New Business Development bij Daisycon

De laatste tijd is er een duidelijke groei waarneembaar. Het voornaamste voorbeeld hiervan is Eneco, dat ook een affiliate programma is gestart bij affiliate netwerk Daisycon. Daisycon bevindt zich hiermee in een top positie. Ze hebben namelijk als enige partij in Nederland drie grote energiemaatschappijen aangesloten: Eneco, Essent en Nuon.

Inmiddels realiseert ons netwerk ruim 50.000 contracten per jaar. Daarmee naderen wij qua volume het bereik van de traditionele vergelijkers. De groei is er ook nog lang niet uit. Wij halen ons volume uit heel veel verschillende kanalen. Onze energievergelijker presteert met name erg goed. Daarnaast weten we met acties, bijvoorbeeld via social media en e-mailmarketing een hele andere doelgroep te bereiken dan de traditionele vergelijkers. – Rick de Vlieger, Director of New Business Development bij Daisycon

Daisycon ziet dezelfde trend bij energiemaatschappijen als bij verzekeringsmaatschappijen: de focus ligt steeds meer op retentie. Door grote, traditionele vergelijkers worden klanten ieder jaar aangespoort om opnieuw over te stappen. Binnen affiliate marketing is dit niet het geval. Ze worden niet opnieuw benaderd om over te stappen, waardoor de klantwaarde voor de energiemaatschappij omhoog gaat.

Dit heeft een effect op de vergoedingen die energiemaatschappijen bereid zijn om te betalen. De gemiddelde vergoeding in de markt ligt op 45 euro. Dat is exclusief de netwerk marge.

 

Afbeelding copyright: © Sdecoret via Fotolia