Als een zelfstandig ondernemer kom ik ben verschillende organisaties binnen om op strategisch niveau te helpen met affiliate marketing. Het valt me op dat veel organisaties een grote publisher base hebben, soms zelfs in de duizendtallen. Ze zien door de bomen het bos niet meer en weten niet waar ze moeten beginnen met het uitzetten van een campagne. Ik geef dan ook altijd als advies mee om minimaal eens per jaar jouw affiliate bestand, ofwel publisher base, op te schonen. Waarom? Ik geef je vier redenen!

Reden 1: relevantie en kwaliteit

Als adverteerder wil je graag gepromoot worden op relevante publisher websites die een zekere kwaliteit hebben en uitstralen. Als je publisher aanmeldingen automatisch goed keurt of met meerdere mensen tegelijkertijd verantwoordelijk bent voor de publisher base gebeurt het meer dan eens dat je als affiliate marketeer de controle verliest. Je weet niet zo goed wie er in je programma zit, maar je hebt wel als doel om relevantie en kwaliteit te waarborgen. Door eens per jaar even door het affiliate bestand te gaan, behoud je de controle.

Reden 2: blijf scherp

Doordat je eens per jaar in control blijft, blijf je scherp. De controle zorgt ervoor dat je precies weet wie er in je programma zit, wie je er graag in wilt houden en wie toch liever niet, en met wie je de samenwerking zou willen uitbouwen. Je motiveert jezelf om kritisch te kijken naar je publisher bestand en te bepalen wie zorgt voor jouw relevantie en kwaliteit.

Reden 3: activeer niet actieve publishers

En als je eenmaal de relevantie en kwaliteit hebt gespot bij een publisher, dan is een vervolgstap om te kijken of deze al actief zijn. Relevante, kwalitatieve publishers die jou nog niet actief promoten wil je activeren. Hier zit een toekomstige bron van omzet in!

Houd ook altijd de actieve publishers in de gaten. Hoe goed doen zij het? En liggen er hier nog kansen?

Reden 4: zorg voor een affiliate bestand waar je van op aan kan

Door eens per jaar jouw bestand goed door te lopen en precies te weten waar de kansen liggen, maar ook de valkuilen, creeer je een affiliate bestand waar je van op aan kan. Het liefst heb je een heel actief bestand waarvan je weet dat als er een campagne wordt uitgezet ze het bijna allemaal oppakken. Juist omdat zij ook de relevantie en kwaliteit zien, omdat zij graag de samenwerking goed willen houden met jou als adverteerder.

Het hebben van een sterk affiliate bestand zorgt ervoor dat je rondom campagnes gemakkelijker publishers kunt benaderen, je hoeft de niet relevante en kwalitatieve er niet meer uit te filteren.

Dus…

Door een jaarlijks opschoonrondje te doen, weet je precies wat er speelt. Weet je precies waar er kansen liggen en waar jouw focus daarmee zou moeten liggen. Je weet hoe je verder komt, met jouw actieve en niet actieve base van publishers die relevantie en kwaliteit bieden. Je hebt het topje van de ijsberg als partners. Bouw samen verder aan affiliate marketing.

 

Afbeelding copyright: © Blobbotronic via Fotolia