Tijdens PI Live in Londen sprak ik met Rebecca Howse, Agency Account Manager bij Databowl. Tot dat had ik nog niet eerder van Databowl gehoord, maar nieuwsgierig als ik ben kwam ik erachter dat het voor affiliate programma’s in Nederland heel interessant kan zijn. Tijd voor een 5 vragen aan Rebecca!

My affiliate marketing dream is to get transparancy to reign between advertisers and publishers.

Ik stel Rebecca de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Waarom zouden affiliate programma’s in Nederland samen moeten werken met Databowl? Wat kunnen jullie voor Nederlandse adverteerders betekenen?

Vraag 2. Welke trends zie je momenteel in de markt en hoe kan Databowl hierbij ondersteunen?

Vraag 3. Kun je iets noemen dat met Databowl mogelijk is maar dat de meeste marketeers niet verwachten?

Vraag 4. Heb je tips & tricks voor affiliate marketeers en publishers, voor het gebruik van Databowl of het managen van hun affiliate programma’s?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

Databowl powers real-time connections between consumers, advertisers and online ad publishers. Measuring entire marketing processes from initial interest through to end result, we help businesses grow.

Vraag 1. Waarom zouden affiliate programma’s in Nederland samen moeten werken met Databowl? Wat kunnen jullie voor Nederlandse adverteerders betekenen?

“Vanuit Databowl streven we continue naar innovatie en systeem optimalisaties. Databowl heeft een vier-in-een systeem dat affiliate programma’s nog betere resultaten laat genereren met minimale inspanning. Met onze geavanceerde technologie kun je jouw eigen bestemmingspagina’s opmaken en event tracking re-targeting kun je aan iedere pagina toevoegen. Daarnaast zijn we een wereldwijd managementplatform die de door jou verzamelde first party data distribureren, en we hebben een gloednieuw wereldwijde marktplaats. Databowl Connect biedt de mogelijkheid om direct, transparant en veilig een ontmoetingsplek te zijn tussen adverteerders en publishers.”

“Al deze elementen kunnen afzonderlijk gebruikt worden, of gecombineerd. Dit is volledig ongeevenaard in de performance marketing industrie. ”

Vraag 2. Welke trends zie je momenteel in de markt en hoe kan Databowl hierbij ondersteunen?

“Op dit moment zijn er twee grote trends die domineren in deze industrie – Artificial Intelligence (AI) en Compliance. ”

“Het fantastische van het goed caliberen van Artificial Intelligence is dat als je start, je meteen met de allerslechtste resultaten werkt die je ooit zal krijgen. Als je weet hoe event based data en first party data werken, dan kun je meteen zien hoe deze gecombineerd met machine learning uitkomt op sterk getargete marketing campagnes uitkomen. Door ieder beetje informatie te gebruiken die je tot je beschikking hebt, kun je barrieres afbreken, die normaal gesproken voor een mens onmogelijk zijn. Binnen Databowl hebben we een toegewijd team dat machine learning onderzoekt en implementeert om zo nog betere resultaten voor onze klanten te genereren.”

The possibilities of AI – joined with complex software like Databowl – are infinite.

“Met de aankomende GDPR is Compliance een andere grote trend in de markt. Door voortdurend op de hoogte te blijven van de nieuwe regelgeving, zorgen we ervoor dat onze Compliance altijd up to date is. Door relevante en compliante gegevens met één klik op de knop te doorzoeken, kun je met Databowl alles in één stap ‘GDPR-controleren’. IN aanvulling hierop laten onze gebruikersbeveiliging en volledige auditlogboeken ook alle activiteiten zien op Databowl-servers (op apparaat, naam, locatie en IP adres). Hierdoo rhebben beheerders volledig de controle.”

Vraag 3. Kun je iets noemen dat met Databowl mogelijk is maar dat de meeste marketeers niet verwachten?

“Databowl heeft verschillende functies die meestal niet verwacht worden:

  • Je kan landingspagina’s en co-reg sites bouwen
  • Je kan AI toevoegen aan jouw campagnes
  • Je krijgt toegang tot Databowl Connect (onze wereldwijde marktplaats die adverteerders en publishers elkaar laat ontmoeten zonder de verborgen agenda van de tussenpersoon)
  • Je kan IO’s en facturen intern en extern uitsturen
  • De belasting percentages worden aangepast, afhankelijk van het land waarvoor je werkt
  • De kosten of omzet kunnen aangepast worden op basis van voorafgestelde regels
  • Je kan marketingregels opstellen op basis van persona’s”

Vraag 4. Heb je tips & tricks voor affiliate marketeers en publishers, voor het gebruik van “Databowl of het managen van hun affiliate programma’s?

Er zijn verschillende manieren hoe Databowl een voordeel kan zijn voor affiliates:

  1. Databowl connect – Hiermee kun je rechstreeks contact opnemen met de adverteerders die gebruik maken van Databowl. Als affiliate netwerk kun je hier ook gebruik van maken, om de juiste publishers te vinden en meer traffic te gegenereren voor jouw campagnes. Geen tussenpersonen, geen percentages die je moet afdragen. Volledig transparant en kosteloze verbinden.
  2. Landing page builder – Binnen het affiliate netwerk kun je jouw eigen bestemmingspagina’s bouwen om verkeer naar toe te leiden inclusief de juiste event tracking. Alles is meetbaar: vertoningen, klikken, pixels afvuren, conversies. Alle validaties zijn automatisch ingebouwd in het formulier, net als de regels die je maakt voor de afzonderlijke campagnes. Denk hierbij aan bepaalde leeftijden, steden, bepaalde facturen die geweigerd moeten worden of ontdubbeling.
  3. De volledige Databowl interface – De volledige mogelijkheden van Databowl zorgen ervoor dat je aan je klanten of partners kunt laten zien hoe je de campagnes opbouwt en welke regels je hanteert om bijvoorbeeld irrelevant verkeer uit te sluiten.
  4. Event tracking combineren met first party data – Het alleen activeren van events, bijvoorbeeld als een pixel geactiveerd moet worden op een specifieke landingspagina, als deze gecontroleerd is op basis van de first party data voor de campagne.
  5. IO & facturatie mogelijkheden – maximale efficientie vanuit een organisatiebreed oogpunt. Alles kun je controleren via en binnen de software, je bent dus niet meer afhankelijk van accounts of andere afdelingen.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Behalve dat je open en transparant moet zijn, vinden wij dat de belangrijkste manier waarop bedrijven of individuen succesvolle affiliates kunnen worden is door geavanceerde performance marketing software tot zijn volledigheid te benutten. Data – en dus performance marketing – lijkt een beetje op natuurkunde: er zijn fundamentele regels waar het door wordt beheerst, maar als je eenmaal de regels begrijpt dan is de kunst om een manier te vinden om de kansen die er zijn te maximaliseren. Databowl is speciaal ontworpen om dit te helpen doen!”