Bas van Aalderen is affiliate marketeer bij Decathlon Nederland. Sinds vier maanden houdt hij zich hier bezig met affiliate marketing en werkt hij met Impact Radius, Awin en TradeTracker. Ik ben benieuwd hoe hij dit programma runt. Tijd voor 5 vragen aan!

Mijn affiliate marketing droom is een affiliate marketing programma waarbij

al onze 65 sporten dik vertegenwoordigd zijn onder onze publishers.

Een programma waarbij onze publishers direct contact kunnen hebben

met de productspecialisten binnen Decathlon.

Ik stel Bas de volgende vijf vragen:
Vraag 1. Hoe onderscheidt Decathlon zich van haar concurrenten in de markt en welk effect heeft dit op het runnen van het affiliate programma?

Vraag 2. Wat is voor jullie belangrijk in een samenwerking met publishers?

Vraag 3.Welke tips zou je publishers willen geven om Decathlon zo effectief te promoten?

Vraag 4.Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen die je nauw in de gaten houdt en waar je op in speelt?

Vraag 5.Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Hoe onderscheidt Decathlon zich van haar concurrenten in de markt en welk effect heeft dit op het runnen van het affiliate programma?

“Decathlon is de grootste sportretailer ter wereld en Europees marktleider op het gebied van distributie en ontwikkeling van sportartikelen. Mede door ons unieke en sterke bedrijfscultuur streven we allemaal naar hetzelfde doel: sport toegankelijk maken voor iedereen. Iedere medewerker sport, wilt zijn of haar passie voor die sport delen en is ambassadeur van onze sportartikelen.”

We bieden altijd de laagste prijs aan, waardoor er geen ruimte meer is

voor kortingen. Hierdoor werken wij op geen enkele wijze samen met

kortingscodes- of voucher websites.

“Wij hebben 65 verschillende sporten en streven ernaar altijd de goedkoopste te zijn. Doordat wij bijna alle merken in eigen beheer hebben, kunnen wij onze kosten laag houden en de kwaliteit hoog.”

Wij segmenteren onze publishers direct op basis van de content op hun website. Hierdoor kunnen wij betere campagnes neer zetten.

 

Vraag 2. Wat is voor jullie belangrijk in de samenwerking met publishers?

“Wij vinden het belangrijk dat de relatie tussen ons, en onze publishers goed is. Wij streven naar een user centric organisatie te zijn. In dit geval zijn de publishers de gebruikers waarbij alles zonder problemen moet werken.”

“Wat ik erg belangrijk vind is dat er een goede fit is tussen publisher en bedrijf. Als je producten verkoopt, moet je 100% achter een product staan. Doe je dit niet, behaal je niet de gewenste resultaten. Wij vinden jouw mening belangrijk. Ik kan een mooi verkoop verhaal vertellen over onze nieuwste producten, maar als jij dat doet is dat een stuk geloofwaardiger.”

 

Vraag 3. Welke tips zou je publishers willen geven om Decathlon zo effectief mogelijk te promoten?

“Ik wil publishers graag vier tips meegeven om Decathlon zo effectief mogelijk te promoten:

  1. Wij staan altijd open voor vragen/opmerkingen. Gebruik onze kennis over de producten. Kom je er een keertje niet uit? Dan kun je altijd voor inspiratie op onze content websites bekijken:
    Blog.decathlon.nl
    Sportadvies.decathlon.nl
  2. Neem initiatief. Durf het een en ander te testen.
  3. Schrijf met passie.
  4. Textlinks converteren beter dan banners.”

 

Vraag 4. Zijn er specifieke trends en ontwikkelingen die je nauw in de gaten houdt en waar je op in speelt?

“Wij houden nauwlettend in de gaten hoe het attributiemodel van Google zich aan het ontwikkelen is. Waar liggen hier de kansen, en hoe kunnen wij dit toespitsen op ons affiliate kanaal.”

“Wat misschien een nog groter effect gaat hebben, is voice search. Hoe gaat dat straks werken als iedereen een systeem van Google of Amazon in zijn huis heeft waarbij de beste sportschoenen automatisch naar voren komen. Zijn wij dan nog wel geinterresseerd in het lezen van andere websites? Dat is een vraag die we onszelf moeten gaan stellen en moeten gaan bepalen hoe affiliate marketing hierin past.”

 

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Ik werk altijd vanuit mijn gouden regel: More knowledge = more activity -> more turnover. Hiermee doel ik voornamelijk op de kennisdeling vanuit Decathlon naar onze publishers. Blijf actief in het delen van nieuw en kennis.”