Eind december is dé tijd van het jaar om terug te blikken op het voorgaande jaar. Vanuit Affiliateblogger nemen we graag interviews af met top affiliate specialisten en deskundigen. We geloven namelijk ontzettend in het delen van verschillende visies, tips en tricks en kansen. Het was dus tijd om te kijken welke tien interviews dit jaar het beste zijn gelezen.

De interviews zetten we neer als blogposts. Wat opvalt is dat, zoals bij iedere blogpost, de dagen na plaatsing een mooie piek te zien is in verkeer. Maar ook weken en maanden na het plaatsen van het interview zien we dat dit soort artikelen nog erg goed worden gelezen. Het kan dus zijn dat we een aantal top interviews van dit jaar terugzien in het overzicht van volgend jaar!

– Jennifer Kok, Eigenaar Affiliateblogger.nl

Nummer 10. Faisca Fransz van Nextail

Tijdens het interview met Faisca van Nextail (onder andere bekend van Blokker, Intertoys en Leen Bakker) stelde ik haar vragen omtrent Real Attribution van TradeTracker en trends & ontwikkelingen in de markt. Maar ook over het runnen van meerdere programma’s tegelijkertijd en het bewaren van het overzicht. Ondanks dat dit artikel op 10 november ‘pas’ live is gegaan, staat Faisca in de top 10 interviews van 2017.

Het interview met Faisca lees je hier.

Nummer 9. Bas van Aalderen van Decathlon Nederland

Bas van Aalderen is nog relatief nieuw in de affiliate markt, maar heeft al een ijzersterke visie. Tijdens het interview geeft hij goede tips en tricks om Decathlon als publisher goed te promoten, hij geeft aan waar jouw focus zou moeten liggen. Ook vertelt Bas hoe Decathlon zich onderscheidt van concurrentie, dat is stiekem nog een tip hoe je Decathlon goed kunt promoten! Het interview met Bas is live gegaan op 22 december en dat maakt het extra tof dat Bas op nummer 9 in de top 10 interviews van 2017 staat.

Het interview met Bas is hier te lezen.

Nummer 8. Dirk Tonen van Affiliprint

In april verscheen het interview met Dirk Tonen, die Head of Operations is bij Affiliprint Nederland. Tijdens het interview stonden we stil bij offline affiliate marketing, de kracht hiervan en in hoeverre alle adverteerders en publishers hierop kunnen inzetten. Kan online en offline affiliate marketing elkaar versterken? Zijn antwoorden hebben ervoor gezorgd dat Dirk op nummer 8 in de top 10 interviews van 2017 staat.

Het interview met Dirk lees je hier.

Nummer 7. Marion Passchier van Coolblue

Marion Passchier is een echte affiliate girlboss in Nederland. Het eerste artikel rondom girlbosses binnen affiliate marketing stelde ik drie vragen aan Marion. We stonden stil bij haar visie op affiliate marketing, haar droom voor het affiliate programma van Coolblue en wat haar gouden tip is om succesvol te zijn binnen affiliate marketing. Haar visie sprak veel affiliate toppers aan en dat zorgt ervoor dat Marion op nummer 7 in de top 10 interviews van 2017 staat.

Het interview met Marion is hier te lezen.

Nummer 6. Loes Janssen van ICI PARIS XL

Ik sprak met Loes in januari 2017 voor een interview met Affiliateblogger. Ik stelde haar vragen over haar visie op de huidige affiliate marketing met de huidige trends en ontwikkelingen die spelen, hoe haar visie zich vertaalt voor ICI PARIS XL, maar ook of nieuwe publishers nog kans maken om een sterke partner te worden voor het ICI PARIS XL Programma. Loes staat op nummer 6 in de top 10 interviews van 2017.

Het interview met Loes lees je hier.

Nummer 4 & 5. Wanja Allessie van Awin

Voor Affiliateblogger.nl heb ik meerdere malen met Wanja Allessie gesproken. In maart sprak ik Wanja omtrent een belangrijke verandering voor zanox. Zanox werd Awin. Tijdens dit interview vroeg ik Wanja hoe het proces in zijn werk is gegaan, wat zij verwacht wat voor effect de verandering zal hebben in de markt, maar ook voor adverteerders en publishers.

Dit interview met Wanja staat op nummer 5 in de top 10 interviews van 2017. Het interview kun je hier lezen.

Kort hiervoor, in februari, sprak ik Wanja in het kader van 5 vragen aan. Als commercieel directeur is zij natuurlijk de aangewezen persoon om de juiste vragen aan te stellen. We stonden stil bij de invloed van het winnen van awards als affiliate netwerk, hoe Awin (destijds nog zanox) zich onderscheidt ten opzichte van andere affiliate netwerken en wat zij verwacht dat de grootste trend zal worden binnen affiliate marketing.

Dit interview met Wanja staat op nummer 4 in de top 10 interviews van 2017. Het interview kun je hier teruglezen.

Opvallend om te zien is dat de top 3 interviews van 2017

geen 5 vragen aan zijn, maar juist de meer uitgebreide interviews.

Wie stemt er voor meer langere interviews?

– Jennifer Kok, Eigenaar van Affiliateblogger

Nummer 3. Martijn Zoetebier van Booming

Op nummer 3 in de top 10 interviews van 2017 staat Martijn Zoetebier, Commercial Director van online marketing bureau Booming. Tijdens het interview spraken we over Martijn’s visie op affiliate marketing en vergoedingsmodellen. Martijn vertelde waar hij de affiliate markt over twee jaar ziet staan en de rol van affiliate netwerken hierin. Ook definieert hij wat succesvol affiliate marketing is. Tijdens het interview legde ik ook een aantal keuzes voor, waarbij sommige moeilijker dan anderen. Bijvoorbeeld: kies je voor ijzersterk accountmanagement of top promotiematerialen?

Het interview met Martijn lees je hier.

Nummer 2. Daan van der Hofstede van Sovendus

Toen ik in april dit interview afnam, had ik Sovendus wel eens voorbij zien komen. Ik had het zelf nog niet eerder gebruikt en was daarom extra nieuwsgierig naar waar de kansen liggen om als adverteerder Sovendus in te zetten. Daan gaf mij een kijkje in de keuken, mét demo, over Sovendus. Wat is het precies? Hoe gaat het met Sovendus in Nederland? En hoe zorg je ervoor dat je de kortingscode zoekers hier niet in betrekt? Ook vroeg ik hem naar de voordelen van de connectie met Daisycon.

Het interview met Daan kun je hier lezen.

Nummer 1. Jelle Oskam van Nubis

Jelle Oskam is hard op weg om een revolutie in de affiliate industrie te veroorzaken. Met zijn visie op affiliate marketing timmert hij hard aan de weg voor het global affiliate programma van adidas, waar hij op interim basis werkt. Ook met zijn eigen bureau Nubis en de Nubis Academy waarmee hij potentiele online marketing toppers opleidt. Tijdens het interview vertelt hij kort over zijn tijd als publisher en hoe zij in de affiliate markt terecht kwam, wat hij frustrerend vind binnen de huidige affiliate marketing en wat volgens hem het allerbelangrijkste is binnen dit vakgebied. Het interview met Jelle Oskam is het allerbeste gelezen interview in 2017 en staat dus op nummer 1 in de top 10.

Het interview met Jelle lees je hier.

 

Afbeelding copyright: © Brad Pict via Fotolia