Volgende maand is het Valentijnsdag 2018 en in de weken naar aanloop van deze internationale dag kun jij de juiste voorbereidingen alvast treffen. Voor zowel de meeste publishers als de meeste adverteerders is dit een van de piekdagen in het jaar, waarmee je de toon voor 2018 alvast kunt zetten. Ik vertel je in deze blogpost hoe jij je het beste kunt voorbereiden op de drukke Valentijnsdag periode.

Stap 1. Analyseer welke partners voor jou het beste converteerde rondom piekmomenten.

Als publisher en als adverteerder krijg je via het affiliate netwerk veel inzichten in data rondom jouw partners. De eerste stap, voordat je samenwerkingen aan gaat, is analyseren welke partners het voor jou goed doen rondom piekmomenten. Denk bijvoorbeeld aan Valentijnsdag 2017, maar ook aan Kerst, Black Friday, Cyber Monday, Vaderdag en Moederdag. De publishers en adverteerders die voor jou rondom deze periode goed converteerden, noteer je en zoek hun contact gegevens erbij (of benader via het affiliate netwerk).

Stap 2. Informeer bij de goed converterende partners naar hun Valentijnsdag mogelijkheden

Als je rechtstreekse contacten hebt kun je gemakkelijk bellen of mailen om te vragen naar de Valentijnsdag mogelijkheden. Zijn er speciale acties vanuit een adverteerder die je als publisher goed kunt benutten? Is er extra budget om mailings en content in te kopen? Staan zowel de publisher als de adverteerder ervoor open om de samenwerking te intensiveren voor de Valentijnsdag periode?

Tip: vraag altijd naar een datum van de exposure of de looptijd van een actie.
Zo weet je of je in de week voor Valentijnsdag moet mailen,
of dat je mogelijk al extra exposure kunt inzetten eind januari.

Stap 3. Inplannen!

Zodra je weet welke acties er plaats vinden en welke exposure wanneer live zal gaan. Zowel voor publishers als voor adverteerders is het van belang om een duidelijke planning te hebben voor de Valentijnsdag periode. Maak een spreadsheets of Excel bestand met de dagen tot aan Valentijnsdag, startende vanaf het moment dat je erop wilt focussen. Noteer per partner de acties, de exposure en de eventuele extra kosten. En houdt dit overzicht goed bij gedurende de Valentijnsdag periode.

Als publisher, zorg ervoor dat je de items in de aanloop naar de extra exposure dagen (bijvoorbeeld de dag dat er een mailing uitgaat) de mailing al staat ingepland. Dit zorgt voor rust in een drukke periode.

Tip: Check op iedere dag dat er exposure ingepland staat of dit ook goed live staat. Technische complicaties kunnen altijd plaatsvinden, een dubbele check kan dus geen kwaad. Het is zonde om hierdoor omzet mis te lopen.

Stap 4. Genereer de conversies en stuur bij waar nodig

Door learnings uit het verleden en heden door te trekken naar de komende Valentijnsdag periode kun je mogelijk bijsturen in een drukke periode. Zie je dat de huidige algemene banner goed converteert op mode, a/b test de banner met een mode banner en de algemene banner. Mogelijk levert dit je nog meer conversies op en heb je opnieuw een learning voor de volgende belangrijke periode. Benut deze periode om te leren en te optimaliseren om zo tot zoveel mogelijk conversies te komen.

 

Afbeelding copyright: © 2mmedia via Fotolia