Dagelijks optimaliseren Sophie van der Veldt en Lotte Meenhuis de affiliate programma’s van Emesa. Emesa is een internationale e-commercespeler en bekend van de labels VakantieVeilingen, Actievandedag en sinds afgelopen jaar ook van VavaBid. Tijd voor 5 vragen aan het Emesa Affiliate Team!

Lotte Meenhuis is inmiddels 1,5 jaar actief in de affiliate marketing en werkt vanuit Emesa exclusief samen met TradeTracker voor zowel Nederland, België als Frankrijk.

Sophie van der Veldt is sinds 2 jaar affiliate specialist. Hiervoor was ze actief als SEA en Social Advertising Specialist. Net als Lotte werkt Sophie exclusief met TradeTracker voor Emesa. Hiervoor heeft ze ook gewerkt met Daisycon, en als publisher werkt ze met TradeTracker, het Bol.com Partnerprogramma en Awin.

Ik stel Lotte en Sophie de volgende 5 vragen:

Vraag 1. Naast een affiliate programma voor VakantieVeilingen, hebben jullie ook een affiliate programma voor ActievandeDag en VavaBid. Heeft ieder programma zijn eigen benadering?

Vraag 2. Zijn er specifieke publishers die extra goed passen bij een specifiek programma?

Vraag 3. Welke momenten in het jaar kun je het beste op inspelen als publisher voor jullie affiliate programma’s?

Vraag 4. Welke specifieke trends en ontwikkelingen spelen er nu die jullie nauw in de gaten houden en waar jullie op inspelen of in willen gaan spelen?

Vraag 5. Wat is jullie geheim voor succesvol affiliate marketing?

Vraag 1. Naast een affiliate programma voor VakantieVeilingen, hebben jullie ook een affiliate programma voor ActievandeDag. Heeft ieder programma zijn eigen benadering?

“Zeker. VakantieVeilingen en VavaBid hebben door het veilingmechanisme een ander verdienmodel en een andere aanpak dan ActievandeDag. Bij de veilinglabels krijg je al een vergoeding als de klant een gratis registratie of bieding doet. Daarnaast staat de prijs nooit van te voren vast, waardoor de communicatie heel anders is.”

“ActievandeDag heeft vaste deals, waardoor je hier het kortingspercentage en de van/voor prijs kan communiceren. Hier krijg je als publisher dan ook een percentage van het omzetbedrag van elke sale. We proberen wel altijd de publisher het aanbod en de voordelen van beide programma’s te laten zien, omdat de modellen prima naast elkaar kunnen draaien.”

Vraag 2. Zijn er specifieke publishers die extra goed passen bij een specifiek programma?

“Gezien ons grote aanbod bij alle labels, variërend van dagjes weg en sauna’s tot producten hebben we veel verschillende soorten publishers. We werken bijvoorbeeld samen met echte content publishers die blogs schrijven en dealsites waar mensen komen voor het spotten van de beste kortingen.”

“Wij denken dat de combinatie van de verschillende publishers onze campagnes zo sterk maakt. Een saunapublisher kan bij onze labels profiteren van een saunaweek bij zowel ActievandeDag als VakantieVeilingen. Deze weken lopen namelijk niet tegelijk en we zorgen in deze weken het mooiste en beste aanbod hebben.”

Vraag 3. Welke momenten in het jaar kun je het beste op inspelen als publisher voor jullie affiliate programma’s?

“Het mooie aan zowel VakantieVeilingen als ActievandeDag is dat we door ons uitgebreide assortiment, het hele jaar door eigenlijk relevant zijn en goed aanbod hebben in alle categorieën. Uiteraard hebben we momenten dat er extra focus ligt op een bepaalde categorie, neem bijvoorbeeld twee keer per jaar onze dierentuin en pretparkweken.”

De belangrijkste categorieën blijven dagjes uit en sauna- en wellness, maar ook onze productcategorie is de laatste jaren exponentieel gegroeid. Die laatste komt terug in onze maandelijks terugkerende Hammer Time – Gadgetsale, waar we 2 dagen lang extra producten en gadgets veilen.

Vraag 4. Welke specifieke trends en ontwikkelingen spelen er nu die jullie nauw in de gaten houden en waar jullie op inspelen of in willen gaan spelen?

“Personalisatie is een goede ontwikkeling binnen de online marketing kanalen en we zullen kijken hoe we dit binnen affiliate marketing kunnen implementeren. Dit is natuurlijk niet zo makkelijk als bij de andere online marketingkanalen, maar de implementatie van ons Data Management Platform (DMP) gaat daar zeker wel bij helpen. Waar het DMP ons ook bij gaat helpen is automatiseren van promoties en content.”

“Verder hebben we 2 maanden geleden het attributiemodel van TradeTracker geïmplementeerd voor ActievandeDag en horen daar voornamelijk positieve geluiden over. We zullen dan ook kijken hoe we dit meer kunnen benutten.”

Vraag 5. Wat is jullie geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Het persoonlijk contact met de publishers en het netwerk is essentieel. Wat ons betreft is de band met de publishers en de persoonlijke benadering die hierbij hoort enorm belangrijk. We proberen altijd goed te luisteren naar de behoeftes van de publishers en proberen daar ook zoveel mogelijk op in te spelen.”

“Daarnaast is het van belang een netwerk te kiezen dat goed met je meedenkt en werkt, zo zijn we erg tevreden over TradeTracker.”

En het allerleukste; beheer het affiliatenetwerk met meerderen, dit maakt het allereerst een stuk leuker en het zorgt ervoor dat je elkaars ideeën en plannen naar een hoger plan tilt door kritisch te blijven en elkaar te motiveren.