Toen Jennifer mij onlangs vertelde dat het interview dat ze met mij had gedaan het best gelezen interview op Affiliateblogger in 2017 was, dacht ik: wellicht is het dan leuk om af en toe een gastblog te schrijven, want blijkbaar spreken de onderwerpen waar ik mee bezig ben veel mensen aan. Voor wie het interview van afgelopen jaar niet gelezen heeft: mijn naam is Jelle Oskam, oprichter van Nubis Digital Agency en sinds 2015 op interim basis verantwoordelijk voor de Global affiliate strategie van adidas. Een van de onderwerpen waarover ik zal gaan gastbloggen is het bezoeken van internationale affiliate marketing evenementen. Daar gaat ook dit eerste blog over.

Afgelopen week bezocht ik namelijk Affiliate Summit West (ASW) in Las Vegas, één van de grootste affiliate conferenties in de Verenigde Staten. Tijdens ASW zijn er tientallen presentaties en paneldiscussies, maar eigenlijk draait het vooral om het netwerken.

ASW18

Mijn doel van mijn bezoek aan ASW

Waar Nederland natuurlijk niet zo groot is en in de UK de affiliate industrie grotendeels gecentraliseerd is in Londen, is dat in de VS heel anders. Zowel adverteerders, als affiliates, agencies en technologie partijen zijn over het hele land verspreid. Juist het gegeven dat vrijwel iedereen aanwezig is op ASW maakt zo’n waardevol evenement. Je kunt op een dag als adverteerder makkelijk 10 verschillende affiliates spreken, iets waar je anders vele dagen en vluchten voor nodig zou hebben.

Mijn voornaamste doel op ASW was dan ook niet het bezoeken van de verschillende presentaties. Vorig jaar zat ik namens adidas in een panel discussie met iemand van Uber en iemand van Ebay, waardoor ik een gratis VIP pas kreeg, maar was ik eerlijk gezegd niet echt onder de indruk van de verschillende presentaties en panel discussies die ik verder bezocht heb. Daarom heb ik voor dit jaar alleen een “networking pass” aangeschaft.

Mijn doel was namelijk om Odyssey, de attributie tool die we bij adidas hebben ontwikkeld en inmiddels is uitgegroeid tot een technologie startup, te presenteren aan een aantal geinteresseerde Amerikaanse adverteerders en affiliate agencies. Daarnaast kon ik ook mooi even bijpraten met mijn adidas collega’s uit de VS, alsmede met de belangrijkste affiliates en adidas’ agency Acceleration Partners en adidas’ affiliate netwerk Impact Radius. Al met al een drukke agenda dus voor 3 dagen.

Dag 1: traditiegetrouw druk

ASW begint altijd op zondag en dag 1 is traditiegetrouw gelijk een drukke dag. Binnen no-time stroomde de networking lounge vol en zag je allerlei mensen met elkaar netwerken. Als adverteerder rustig even je mails bijwerken kan alleen als je je badge goed verstopt :). Doe je dat niet, dan schuift de een na de andere sales persoon bij je aan.

Dat is gelijk iets waar ik me altijd over verbaasd op ASW. Er zijn zo ongelofelijk veel aanbieders van allerhande tools en diensten, dat je snel door de bomen het bos niet meer ziet. Van een rondje over de “meet market” word je dus niet veel wijzer. Zodra je je er iets meer in verdiept kun je echter niet veel anders concluderen dan dat de Amerikaanse affiliate industrie nog steeds een behoorlijke cowboy markt is. Maar goed, het is ook niet voor niets dat een van de grootste jaarlijkse evenementen in Las Vegas plaatsvindt :).

Zondagmiddag heb ik een Odyssey presentatie gegeven aan een van de grootste retailers uit de VS en vervolgens had ik een aantal publisher meetings met adidas US. Deze publisher meetings zijn altijd een leuke afwisseling tussen evalueren en vooruitblikken met bestaande publishers, zoals TopCashback, en het laten pitchen van nieuwe affiliates zoals Dote.

Dote (Spreek uit als “dood”, dus op de Nederlandse markt verwacht ik ze niet zo snel) is een voorbeeld van een mobiele app / influencer netwerk dat z’n geld verdiend met cashback. Ze laten hun leden via hun app bestellen bij de verschillende aangesloten adverteerders en vervolgens plaatsen zij die bestellingen door op de webshop van de adverteerder.

Dit levert vervolgens allerlei praktische issues op, aangezien adidas bijvoorbeeld niet zoveel bestellingen tegelijkertijd toestaat vanaf hetzelfde IP adres. Meer strategisch gezien kun je je natuurlijk afvragen of je als adverteerder op deze manier een reseller wilt faciliteren, want de klantgegevens blijven bij Dote. Los van die bezwaren groeien partijen als Dote in de VS behoorlijk hard en kunnen ze dus een mooie aanvulling zijn op het affiliate programma van met name retailers.

Iedere avond zijn er tijdens ASW allerlei feestjes die worden georganiseerd

door netwerken en publishers, maar omdat ik bezig was met een “dry january”

en sowieso graag een beetje scherp wilde blijven,

heb ik die dit jaar aan me voorbij laten gaan.

Dag 2: presentaties en discussies

Op dag 2 wederom een aantal Odyssey presentaties, dit keer onder andere met een grote damesmode keten en een grote ticket website, en een aantal publisher meetings alsmede een evaluatiegesprek met Acceleration Partners, adidas’ affiliate agency in de VS en Latijns Amerika. Een van deze publisher meetings was met Ibotta. Dat is in feite gewoon een cashback app, maar dan met zo’n marketingsausje overgoten dat het totaal iets anders lijkt.

Interessant hier was de discussie met betrekking tot incrementality. De vertegenwoordiger van Ibotta vertelde bijvoorbeeld dat je als Ibotta gebruiker standaard 1 dollar cashback kreeg op al je Uber ritten, waarop mijn adidas collega de app gelijk installeerde en erbij vertelde dat ze vanaf nu al haar Uber ritten vanuit Ibotta zou gaan boeken. Na een moment stilte concludeerde ze vervolgens dat de incrementality voor Uber in dat geval niet echt hoog zou zijn. Ik kon niets anders dan haar daar gelijk in geven.

Dag 3: de rustigste dag op ASW

Dag 3 is verreweg de rustigste dag op ASW. Veel mensen gaan maandagavond alweer naar huis of anders dinsdag in de loop van de dag. Voor mij stond er alleen nog een lunch met Tijs van Santen op het programma. Tijs is een Nederlander die al jaren in de VS woont. Ik ken hem vanuit zijn tijd als Chief Revenue Officer bij Impact Radius. Sinds kort vervult hij dezelfde functie bij Button. Ik had vorig jaar al eens een presentatie van Button gezien en destijds was ik al enthousiast.

Button is namelijk een van de weinige partijen die echt goed is in mobile app tracking, zeker in combinatie met affiliate marketing. Wat Button bijvoorbeeld doet is verschillende apps naadloos naar elkaar laten doorverwijzen.

Dus als je een concertkaartje bij Ticketmaster hebt besteld, dat je dan vanaf de bedankpagina van Ticketmaster gelijk doorlinkt naar de app van Booking.com voor hotels in dezelfde stad als het concert. Of als je een restaurant reserveert via de Iens app, dat je na die reservering gelijk een Uber kunt bestellen, waarbij het adres van het restaurant alvast staat ingevuld.

Hierbij wordt alle tracking goed bijgehouden en zouden in deze hypothetische voorbeelden Iens en Ticketmaster een commissie ontvangen van respectievelijk Uber en Booking.com. De technische implementatie van Button heeft wel flink wat voeten in de aarde, dus even een testje doen wordt lastig.

En toen was ASW 2018 alweer voorbij!

Raad ik jou aan om naar ASW te gaan?

Is het nou nuttig geweest, dit bezoek aan ASW? Absoluut! Maar zou ik het Nederlandse affiliates en adverteerders aanraden om volgend jaar ook naar ASW te gaan? Niet bepaald. Zoals gezegd draait ASW vooral om het netwerken. Als je geen zaken doet of van plan bent te doen met Amerikanen, dan heb je er eigenlijk niets te zoeken.

Voor de presentaties hoef je er in ieder geval niet naar toe; in Londen vind je minstens zo interessante evenementen wat dat aangaat en ook de meeste presentaties op het laatste Affiliateblogger event doen zeker niet onder voor die op ASW. Voor technologie partijen kan het wel interessant zijn, maar dan moet je wel echt een onderscheidend product hebben. Het meeste soort technologie hebben ze in de VS natuurlijk al en als het aankomt op pitchen, dan hebben Amerikanen toch altijd net een streepje voor op ons nuchtere Hollanders!

Begin volgende maand geef ik samen met mijn adidas collega Mathies Overtoom een presentatie over hoe adidas kijkt naar attributie op Affiliate Summit Europe (ASEURO) in Londen. Mijn plan is om daar met een aantal grote internationale adverteerders af te spreken en hun mening te vragen over zaken als attributie en incrementality binnen het affiliate kanaal. Ook daarover zal ik weer uitgebreid verslag doen hier op Affiliateblogger!

Verder heb ik tijdens ASW een interview afgenomen met Acceleration Partners’ Founder & CEO Robert Glazer over zijn boek (en visie) Performance Partnerships. Dit interview zal binnenkort hier op Affiliateblogger verschijnen.