[Column]

Het belooft het vraagstuk van het jaar te worden: gaan we massaal attribueren binnen affiliate marketing of pakken we dit vraagstuk eerst online marketing breed op? Vorig jaar bracht TradeTracker groots naar buiten dat zij Real Attribution lanceerden. Dit was een grote stap om menig affiliate marketeer bewust te maken van de attributiemogelijkheden binnen affiliate marketing. Maar betekent dit per definitie dat je het dan ook moet inzetten voor jouw affiliate programma? Ik deel mijn gedachten.

Attribueren binnen affiliate marketing klinkt als het juiste om te doen. Je geeft je publishers een eerlijke kans op het verdienen van commissie en vooral in het begin van de funnel maak je hier publishers blij mee.

Het buzz woord van nu

Doordat attribueren echt een buzz woord is geworden en het fantastisch klinkt (geef maar toe, dat is ook zo!), krijg ik regelmatig de vraag van klanten of zij dit ook zouden moeten inzetten. Ook stellen ze dan al stel de follow-up vraag: “het klinkt zo fantastisch, Jennifer. Kraak jij attribueren binnen affiliate marketing nu eens helemaal af.” Het leuke hiervan is, is dat dan het echte gesprek pas op gang komt.

Attribueren binnen online marketing

Zelf ben ik van mening dat je eerst begint bij het attribueren van de online marketing kanalen, zodat je weet welke rol affiliate marketing binnen de mix speelt. Daarna attribueer je pas binnen affiliate marketing en kun je de rol van publishers op waarde schatten. Ik geloof hierbij in de trechter: van breed naar smal. Van alle kanalen naar attribueren binnen een specifiek kanaal.

Affiliate marketing leent zich overigens wel goed voor attributie: de verschillende publishers, de meerdere kliks in een pad tot conversie. Hoe plug and play het ook lijkt, vergis je niet in de strategische keuzes achter deze optimalisatie. Voor welk type attributie kies je? Ga je voor first click, lineair, zijn er bepaalde posities in het pad dat je meer op waarde schat? Hoe belangrijk zijn kortingscode en cashback websites voor jouw programma, aangezien je deze minder commissie gaat toekennen?

Wist je dat jouw attributiemodel niet per definitie de commissie hoeft te verdelen? Je kan ook de laatste commissie vast laten staan en daarbovenop een percentage verdelen. Eerlijker dan dit wordt het niet.

Hoe inzichtelijk heb je jouw data in het affiliate netwerk? Als je gaat attribueren, krijg je al snel meer sales, maar zijn deze ook echt van toegevoegde waarde? Wordt het niet enkel onoverzichtelijker door de meerdere sales (je knipt immers het commissiepercentage op in kleinere stukjes), en doe je daadwerkelijk additioneel meer sales?

Door je deze vragen te stellen in de beslissingsfase over het attributiemodel, in de aanloop naar het implementeren van een attributiemodel (eventueel na het implementeren van een online marketing breed attributiemodel) en tijdens de evaluatie van het attributiemodel, maak je jouw programma sterken

Commissies verdelen

Het meest eerlijke attributiemodel is om de laatste click een vast percentage te geven, zoals deze gewend is volgens het commissiemodel. Op deze manier benadeel je niet de last click partijen als cashback en kortingscode websites, en beloon je de partijen in het begin van de funnel. Maar voor veel adverteerders is het niet haalbaar om de commissies via deze weg te verhogen.

Heb je binnenkort een evaluatie van het commissiemodel in de planning staan én wil je starten met attributie? Neem dit dan mee in je vernieuwde commissiemodel. Kies voor stabiliteit in het model en ga voor duidelijkheid. Duidelijkheid voor publishers, maar ook zeker voor jezelf.