Vorige week ging het nieuws al even te ronde: Zalando stopt met affiliate marketing. Geselecteerde publishers hebben dit nieuws ontvangen en zojuist is ook de publisher nieuwsbrief verzonden met het nieuws.

Zalando stopt met affiliate marketing wegens organisatorische veranderingen binnen de commerciële activiteiten van Zalando, aldus de nieuwsbrief. Een van de gevolgen van de veranderingen is dan ook het direct stop zetten van alle affiliate marketingactiviteiten wereldwijd.

Alle samenwerkingen worden op 13 maart 2018 stop gezet. Alle commissies die voor deze datum zijn verdiend, worden volgens de gebruikelijke wijze uitbetaald.

Het affiliate programma van Zalando was actief bij Awin.

In de wereld van affiliate-marketing gebeuren deze dingen best vaak en het is zaak als webmaster/affiliate je hier niet te druk om te maken, wij als affiliates (600+ sites), gaan hier inmiddels wat soepeler en nuchter mee om, door affiliate marketing toe te passen in verschillende branches (leads, casino, dating, meubels, kleding, vakanties, telefoon, etc) proberen we niet afhankelijk te zijn van een bepaalde niche en is het wegvallen van een site of adverteerder makkelijk op te vangen. Het wegvallen van Zalando zal vooral ‘pijn’ doen bij mode-webmasters en kortingscode sites, maar overal geldt adapt-or-die.
– Niek van Alphen van Marketeers.nl

— Update —
Het moment dat ik de nieuwsbrief in mijn inbox kreeg, ben ik aan de slag gegaan met bovenstaand artikel. De volgers van Affiliateblogger.nl zouden net zo snel als ik moeten kunnen weten wat er speelt in de markt. Zoals aangegeven wisten een aantal geselecteerde publishers het eerder, maar het is nog steeds voor velen een belangrijk nieuws waarvan ze nog niet op de hoogte waren.

Maandagavond hebben veel mensen mij gevraagd wat mijn visie hierop is. Wat vind ik ervan dat Zalando stopt met affiliate marketing? Ondanks dat ik zelf geen publisher ben van Zalando en het mij geen inkomsten scheelt, vind ik het een gewaagde stap. De webwinkel heeft het momenteel relatief zwaar in het nieuws, aangezien ze de ontslagronde binnen het marketingteam uitvergroten terwijl dit ook banen oplevert. Dit nieuws, over het stoppen met affiliate marketing, verzacht voor ons marketeers de klap niet. Ik vind het bovenal erg jammer dat een grote partij als Zalando stopt met hun affiliate programma’s. Wereldwijd.

Maar waarom zou Zalando stoppen met affiliate marketing? Zal het komen door de ontslagronde? Dat wordt een typisch kip of het ei verhaal: wat was er eerder? Mogelijke ontevredenheid over het affiliate kanaal of de ontslagronde? Ondanks dat ik zelf enorm geloof in affiliate marketing, raad ik het ook niet al mijn klanten aan. Ik kan mijzelf indenken dat er redenen zijn waarom ze zouden stoppen met affiliate marketing. Levert het niet genoeg op? Wordt er getwijfeld aan de toegevoegde waarde van het kanaal? Of is er gewoonweg niet genoeg draagvlak voor intern?

Het is heel goed om te zien dat een organisatie als Zalando meer gaat automatiseren, maar ik geloof dat affiliate marketing zich altijd zal blijven onderscheiden door het persoonlijke contact. En dat kun je niet automatiseren. Niet als je het echt persoonlijk wilt houden. Neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben naar het effect van deze stop in de markt. Vangen andere adverteerders de klap op voor publishers, in verkeer maar ook in conversie? Zal dit een domino effect creëren of wacht iedereen rustig af? En wat gebeurt er met affiliate voorwaarden als het nu mogelijk is om in 1 nacht de stekker uit een programma te trekken?

Ik verwacht dat iedereen voor nu rustig afwacht en Zalando nauwlettend in de gaten houd. Concurrenten van Zalando hebben er voor nu teveel baat bij om het plekje op te vullen bij de publishers.

Tot slot sluit ik deze update graag af met het volgende. Mogelijk hebben we de afgelopen 2 maanden in een ‘stilte voor de storm’ situatie geleefd. Het stoppen van Zalando triggerde mij om de update nieuwsbrief van januari erbij te pakken. Waarin ze publishers bedankten voor het succesvolle jaar en de cookietijd terugdrongen op basis van aangepaste KPI’s van de Nederlandse markt. De cookietijd ging van 30 naar 14 dagen. Misschien was dit al de reddingsboei die zij uit hebben gegooid. Misschien ook niet.

— Extra update — 
Zojuist heeft Awin bekend gemaakt dat zij de sluitdatum van het programma hebben weten op te schuiven naar maandag 19 maart om 10 uur. Zij geven in deze update aan dat dit besluit van Zalando (ook) voor Awin zeer onverwachts en teleurstellend was.