5 vragen aan… Hans van Krieken

Hans van Krieken

Heb je wel eens van Stellia Affiliate CMS gehoord? Het is een product van Instelligence B.V. waarvan Hans van Krieken de oprichter is. Hij heeft dit affiliate CMS systeem samen met zijn team bedacht en opgezet. In dit interview vertelt Hans meer over zijn activiteit binnen affiliate marketing, zijn affiliate marketing droom en natuurlijk over Stellia.

Hans van Krieken is al ruim 20 jaar actief in de affiliate marketing. Hij begon al op zijn 13e. “Eerst was het allemaal heel klein en leuk om als puber een zakcentje bij te verdienen. In die tijd ging het vooral met verkoop van CD’s later kwamen de ringtones. Tot 2014 heb ik in eigen beheer een aantal affiliate websites gehad. Omdat het beheer hiervan zeer veel tijd kosten tegen minimale opbrengsten heb ik deze websites laten verwateren.”

“Daarna ben ik begonnen met het ontwikkelen van een eerste eigen platform 1.0. Hiermee kon ik makkelijker deze sites gaan beheren. Dit was een enorme verbetering. Tevens werd dit platform vermarkt waarmee ook andere affiliates gebruik konden maken van dit platform. Inmiddels hadden wij zoveel winkels dat er geen overzicht meer was. Onze klanten zaten met hetzelfde probleem. Steeds vaker kwam daarom ook de vraag of wij het systeem niet konden versimpelen. Platform 2.0 (Stellia Affiliate CMS) werd ontwikkeld en kreeg de naam Stellia CMS. Dit moest de oplossing worden waar wij als publishers met onze winkels tegen aan liepen.”

Mijn affiliate marketing droom is om ervoor te zorgen dat

affiliate marketing toegankelijk wordt voor een groter publiek.

Stellia draagt hieraan bij, mede door haar lage prijzen en het professionele platform waarmee je zonder enige kennis affiliate websites online kan zetten.

Ons doel is om in 2018 500 nieuwe klanten te mogen ontvangen.

Ik stel Hans de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Wat is Stellia?

Vraag 2. Is Stellia alleen geschikt voor publishers of ook voor adverteerders?

Vraag 3. Speel je vanuit Stellia in op specifieke trends en ontwikkelingen binnen de affiliate markt?

Vraag 4. Welke tip zou je de gebruikers van Stellia mee willen geven?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

 

Vraag 1. Wat is Stellia?

“Stellia CMS is een zeer uitgebreid pakket waarmee publishers makkelijk een professionele website kunnen opzetten. Het is hosting en een CMS systeem in één. De publisher hoeft alleen een domeinnaam te registreren en te koppelen binnen ons platform.”

Vraag 2. Is Stellia alleen geschikt voor publishers of ook voor adverteerders?

“Het is alleen geschikt voor publishers. Maar: adverteerders hebben ook baat bij een dergelijk platform. Promotiemateriaal kan hiermee optimaal tot uiting komen. Tevens worden veel problemen die ontstaan met productfeeds binnen Stellia opgelost.”

Vraag 3. Speel je vanuit Stellia in op specifieke trends & ontwikkelingen binnen de (affiliate) markt?

“Jazeker, wij houden de markt nauwlettend in de gaten. Zo zien wij steeds meer transacties via mobiele devices binnenkomen. Websites gemaakt met Stellia CMS zijn volledig responsive. Omdat zoals gezegd steeds meer bezoekers van onze websites, mobiel de pagina’s bezoeken, hebben wij een icoon-popup in het platform verwerkt”

“Daarnaast is het steeds meer van belang dat bezoekers die bijvoorbeeld via Google op de affiliate website komen vooraf al geïnformeerd worden waar de pagina over gaat voordat ze op de link binnen de zoekmachine klikken. Dit hebben wij opgelost met Rich Snippets in Google. Dit zorgde voor direct meer verkeer naar onze affiliate websites van onze klanten.Wij zien dat de consument meer behoefte heeft aan kwaliteit en steeds minder prijs georiënteerd is. Prijs blijft een belangrijke koopfactor. Maar de consument zoekt de juiste verhouding in kwaliteit en prijs. Wij leggen daarom de focus op duidelijke productfoto’s, goede pakkende omschrijvingen van de producten, niet enkel de focus op kortingen. Om die reden hebben wij ook gezorgd dat productpagina’s binnen een website direct goed gevonden kunnen worden in zoekmachines. Ook kan men met Stellia CMS door middel van de productfilter zorgen dat bezoekers van de affiliate website direct de juiste informatie naar boven kunnen halen.”

“Tot slot zien wij dat productfeeds steeds meer subrubrieken bevatten. Dit maakte het mappen van deze rubrieken steeds lastiger. Binnen Stellia CMS hebben wij daar verschillende oplossingen voor geboden.”

Vraag 4. Welke tip zou je de gebruikers van Stellia mee willen geven?

“Er wordt vaak geroepen dat niche markten van belang zijn. Maar wij zien het tegendeel. Focus blijft belangrijk, maar ga niet te diep. Ga bijvoorbeeld voor witgoed, maar voorkom dat je je alleen op drogers richt. Wij zien dat consumenten en bezoekers van onze websites in eerste instantie zoeken naar een droger, maar een wasmachine kopen. Zorg voor een goede mix van adverteerders op de affiliate website. Maar overdrijf niet. Kijk ook hier naar dezelfde branche en productcategorie.”

Ik vind het jammer dat affiliate marketing nog steeds gesloten is. De materie wordt te moeilijk voorgelegd en dat willen wij tegengaan door het zo simpel mogelijk uit te leggen. Zo wordt het een stuk minder spannend om te starten.

“De adverteerders heb je nodig om je website gevuld te krijgen met promotiemateriaal. Houd ze daarom ook bevriend., vind je contactpersoon, en houd contact. Neem contact met ze op. Vraag wat je nodig hebt om hun campagne een succes te maken. Geef ook aan wie je bent en wat je doelen zijn naar de adverteerder. Leer elkaar kennen, en begrijp wat elkaars doelen zijn. Affiliate is meer dan blindelings promotiemateriaal gebruiken. Net als bij overige sales is het belangrijk dat je communiceert. De kans dat jouw website goed gaat lopen is groter als je jouw adverteerders goed kent. En dit geldt natuurlijk ook andersom.”

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Mijn geheim voor succesvol affiliate marketing ligt in het aantal websites en een stukje geluk. Je hebt geluk nodig om met één of enkele websites een goed inkomen te kunnen creëren. Ga daarom voor meer websites in verschillende branches.”
“Mijn succesfactor zit ook in de communicatie. Dit gebeurt vaak via ticketberichten of e-mail, maar echt succes boeken doe je door op bezoek te gaan of te bellen. Wij hebben regelmatig met adverteerders en publishers telefonisch contact. Daarmee onderscheid je jezelf ten opzichte van veel andere partijen in de affiliate marketing. De beller is sneller!”

 

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here