Om meteen met de deur in huis te vallen. Ja, dat kan. Affiliate marketing is het enige online marketing kanaal dat je op no cure, no pay basis kan inzetten, maar dat wilt niet zeggen dat je geen verlies kan maken. Het vaststellen van het juiste commissiemodel is hierbij van groot belang.

No cure, no pay

Via affiliate marketing werk je in de basis met een commissiestructuur. Als publisher word je dus beloond als je een transactie realiseert voor een adverteerder. Wel zo eerlijk, toch? Op dit model is affiliate marketing bekend en groot geworden, maar gelukkig zien we al meer verschuiving naar andere attributiemodellen en het werken op basis van additionele verdienmodellen als een extra fixed fee of eCPC.

Laat je echter niet verleiden door het no cure, no pay concept. Dit betekent niet per definitie dat het je bedrijf niet kan schaden. In theorie loop je minder risico door het no cure, no pay principe, want zonder sales keer je geen commissie uit. Maar bij het vaststellen van verkeerde commissiepercentages zou je geen marge meer over kunnen houden.

Commissiemodel is jouw sleutel

Om affiliate marketing slim in te zetten is jouw commissiemodel de sleutel tot succes. Stel daarom nooit zomaar een commissiepercentage in, maar reken deze goed door. Ken jouw cijfers om tot dit cijfer te komen, hoewel er ook een deel is dat common sense is.

Ik geef je een aantal tips om zeker te weten dat je geen verlieslijdend affiliate marketing in zet.
• Ken jouw marges
• Vergeet de netwerkmarge niet
• Houd rekening met additionele factoren

Jouw marges

Veel affiliate programma’s hebben een commissiemodel met één commissiepercentage. Dit percentage is generiek bepaald en niet gebaseerd op eventuele verschillende productgroepen.

Stel: je verkoopt smartphones. Maar naast deze smartphones verkoop je ook bijbehorende accessoires als telefoonhoesjes, kabeltjes en simkaarten. Deze producten hebben andere marges dan die van de smartphone. Generiek zou je 10% kunnen geven, maar als een van de producten piekt, en jouw marge is hierop lager, dan zou je verlies kunnen lijden.

Heb jouw marges daarom goed in kaart en kies voor een commissiemodel dat niet alleen bestaat uit een generieke commissie. Baseer deze op productgroepen, zodat je niet snel voor verrassingen staat.

Tip: naast productgroepen zou je het ook op merken kunnen baseren. De marges op een iPhone of Samsung telefoon kunnen ook verschillen. Maak dan onderscheidt in de bestverkochte merken en voeg ‘overige’ eraan toe.

Vergeet de netwerkmarge niet

Vergeet niet om bij jouw commissie berekeningen een netwerkmarge in acht te nemen. Het percentage dat je aan een publisher uitkeert is niet het complete commissiepercentage dat je als adverteerder uiteindelijk betaald.

Additionele factoren maken deels het verschil

Met additionele factoren bedoel ik in dit geval het bedrag aan BTW of als je bijvoorbeeld als klant het item wilt laten inpakken. Zorg ervoor dat je de commissie berekent over de orderwaarde exclusief BTW, want de BTW moet uiteindelijk toch betaald worden. Vraag je ook af wat je met extra’s wilt doen als het inpakken van een item. Hier vraag je ongetwijfeld een extra bedrag voor, wil je hier ook commissie over geven? Het gaat hierbij niet om het papier waar je een extra bedrag voor vraagt, maar om jouw tijd en mankracht. Anders kun je deze beter uitsluiten.

Een voorbeeld voor de berekening

Stel dat je een telefoon verkoopt voor €200,- exclusief BTW. Het item wordt niet ingepakt en je weet dat jouw marge 20% is. Per telefoon verdien je dus €40,-, dit is jouw marge. Binnen affiliate marketing geef je een commissiepercentage van 10% aan publishers. Ten opzichte van concurrentie was dit een mooi percentage, maar je hebt nog niet doorgerekend hoe dit in de praktijk uit. Je bent in dit geval de netwerkmarge vergeten. In totaal ben je 13% aan commissie kwijt, wat resulteert in €26,-. Je hebt nog een winstmarge van €14,- over.

Als je meerdere online marketing kanalen inzet, dan dien je dit hier nog vanaf te trekken. Laten we zeggen in dit voorbeeld dat je voor deze sale nog €15 via SEA hebt uitgegeven, maar dat de last click is toegekend aan affiliate marketing. Je hebt dus de kosten van de affiliate sale en van SEA. Je maakt nu al €1,- verlies.

Common Sense

Ik gaf eerder al aan dat common sense hierin ook een rol speelt. Er is namelijk geen goed of fout bij het kiezen van een commissiepercentage of structuur. Het opdelen in productcategorieën, het bewust zijn van additionele factoren en de netwerkmarge maakt het wel veel makkelijker om uiteindelijk op het juiste percentage uit te komen. Dat had in bovenstaand voorbeeld het verschil kunnen maken. Met common sense doel ik in dit geval op het logischerwijs bepalen van de commissie. In het voorbeeld werd 10% uiteindelijk 13%, en dat alleen omdat het lekker bekt ten opzichte van concurrentie. Als je er zelf verlies op maakt, is dat het niet waard. Bepaal zelf hoeveel commissie je wilt weggeven van je marge. En als je twijfelt over percentages zet dan vooral een vast bedrag in. Als je per sale €5 weggeeft, zit je in bovenstaand voorbeeld een stuk veiliger.