Een goede (affiliate) website is meer dan alleen productfeeds importeren, content schrijven of banners plaatsen. Heb je wel eens nagedacht over de funnel van je website? Met andere woorden: de stappen die je bezoeker moet nemen om tot een conversie te komen? Hieronder is beschreven om jouw website-funnel tot een succes te maken!

Ga in gesprek

Voordat je een website maakt zou je deze stap al moeten hebben voltooid. Maar het is overigens altijd goed om nog eens te kijken wat jouw doelgroep echt zoekt. Maar hoe kom je hier achter? Ga in gesprek met ze! Dit kan face-to-face of stuur ze bijvoorbeeld een enquête via Google Formulieren. Via Google kun je goede voorbeelden vinden van enquêtes, zodat je hier het meeste uit kunt halen. Wees overigens niet bang om recht op de man af vragen te stellen: zo is de kans groter dat je respondent je vraagstelling goed begrijpt en je het antwoord geeft waar je iets mee kunt.

Wanneer je van plan bent om met je doelgroep te gaan praten, vraag ze voornamelijk wat ze willen kunnen en zien op jouw website. Bijvoorbeeld: Wat voor producten willen ze? Wat voor associaties heeft de bezoeker bij jouw website? Wat voor functies en opties willen ze graag? Hebben zij een voorkeur voor een design? Gebruiken ze de website op Desktop of mobiel? Noteer deze vragen vooraf, zodat je geen vragen vergeet. Vraag eventueel of je hun antwoorden mag opnemen. Zo kun je er altijd op terugvallen.

Scenarioschrijver

En dan bedoel ik geen scenarioschrijver voor films of soaps. Bedenk een aantal taakscenario’s. Schrijf een verhaal over een (fictieve) bezoeker die een taak op jouw website uitvoert. Het verhaal kan stapsgewijs zijn of volledig uitgeschreven, zodat je een betere beeldvorming kunt creëren. De bezoeker heeft vooraf al bepaald welk doel hij wil bereiken. Dit zorgt ervoor dat je goed nadenkt over de pad die de bezoeker aflegt. Vaak komen er dan al obstakels en uitdagingen naar voren.

Laten we ervan uit gaan dat je een aantal scenario’s hebt beschreven. De volgende stap is om te bedenken hoe je deze obstakels en uitdagingen wilt aanpakken. Heeft dit impact op de navigatie binnen jouw website? Dan is het raadzaam om een stroomschema te maken. Dit zorgt ervoor dat het duidelijk wordt hoe de nieuwe navigatie eruit komt te zien. Is het stroomschema duidelijk? Dan kun je gaan bedenken welke pagina’s erbij komen (of juist wegvallen) om te voldoen aan de stroomschema. Gelukt? Top! Tijd om de crea-bea uit te hangen!

Schetsen, schetsen en schetsen!

Je kunt nu de nieuwe pagina’s gaan schetsen, dit kan digitaal of op papier. Maar je kunt ook gelijk de website online bewerken. Als je de nieuwe pagina’s hebt geschetst, dan kun je deze omzetten in een ‘lo-fi’ (wireframe). Een digitale variant van je schets.

Een lo-fi kan gebruikt worden om de positie van elementen aan te tonen.
Dit zorgt ervoor dat je eerst goed nadenkt over de positie van elementen,
zonder dat je wordt afgeleid door kleuren en beelden.

Een handige tool om een lo-fi te maken is Balsamiq.

(Interactieve) Prototype

Vervolgens kun je de lo-fi vertalen naar een hi-fi.

Bij een hi-fi laat je zien hoe de bezoeker uiteindelijk de pagina ziet.
Dus met alle visuele elementen als kleur, foto’s en video.

Je kunt hiervoor Adobe Illustrator gebruiken of Sketch. Deze laatste wordt veel gebruikt door UI/UX-designers en werkt goed samen met Invision. Met Invision kun je digitaal een prototype maken. Dit laat namelijk erg goed de interactie zien tussen de verschillende pagina’s die je hebt opgesteld bij de stroomschema.

Ik ben van mening dat Sketch makkelijker is dan Illustrator omdat Sketch teruggaat naar waar het voor gemaakt is. Illustrator is voor meerdere doeleinden te gebruiken zoals drukwerk. Sketch richt zich voornamelijk op UserInterfaces.

 

Maar: het is altijd handig om het uit te besteden aan een UI/UX designer als je hier niet mee bekend bent. Zo bespaar je tijd en zij kijken er met een ander oog naar dan jijzelf zal doen.

De laatste stap is om een prototype voor te leggen aan nieuwe bezoekers. Dit kan zowel digitaal (Invision), A/B testing of geef ze uitgeprinte versies van je schermen. Laat de bezoekers een taak uitvoeren en observeer hoe ze dit doen. Kom je nog obstakels tegen? Verwerk deze dan in de hi-fi. Geef de hi-fi vervolgens aan een programmeur (of je doet het zelf) en hij zal het vervolgens vertalen naar de daadwerkelijke website.

Super. Je website heeft nu een betere funnel. Maar blijf ontwikkelen, optimaliseren stopt namelijk nooit!