Weet jij wat bezoekers op jouw website doen? Zie je in Google Analytics misschien wel op welke pagina jouw bezoekers binnenkomen en de site verlaten, maar heb je eigenlijk geen idee hoe zij zich over de website navigeren? Om hier inzicht in te krijgen maak ik gebruik van de tool Hotjar, waarmee je onder andere met heatmaps kan zien waar jouw bezoekers met hun muis navigeren.

Wat is Hotjar?

Hotjar omschrijft zichzelf als een all-in-one Analytics & Feedback systeem, waarbij je onder andere heatmaps kunt aanmaken en polls. Hun kracht? Je hoeft niet meer te gokken of aan te nemen wat jouw bezoekers doen. Ze laten het je zien of vertellen het je. Inmiddels gebruiken wereldwijd meer dan 200.000 bedrijven in 184 landen de tool: van start-ups tot Fortune 500 bedrijven.

Het script waar vanuit Hotjar draait, kan met verschillende systemen samenwerken. Denk hierbij aan WordPress, Magento, maar ook Squarespace, Shopify, Joomla en Google Tag Manager.

En het mooie van dit systeem? Er is een gratis variant!

Wat kun je allemaal met Hotjar?

Zelf bekijk ik Hotjar eens in de zoveel weken of soms wel maanden. Vooral als ik een project heb binnen het optimaliseren van mijn website pak ik het erbij. Hoe groter je website is, hoe sneller er data geregistreerd wordt en statistieken zichtbaar zijn. Kleine publisher zullen er soms maanden over doen om een heatmap valide te krijgen, grote publishers kunnen deze in een paar dagen compleet hebben.

hotjar - site dashboard

Op het dashboard zie je in het menu aan de linkerzijde wat je zou kunnen instellen. Binnen de categorie Analytics kun je Heatmaps, Opnames, Funnels en Formulieren instellen en beheren. Binnen de categorie Feedback kun je juist feedback on the spot instellen en beheren, maar ook polls en enquêtes. Ook is er een gedeelte voor recruiters.

Verder zie je op het dashboard de activiteiten in de laatste 24 uur en de recente activiteit per gebruiker. In het geval van Affiliateblogger ben ik alleen actief binnen Hotjar, maar als je met meerdere collega’s werkt binnen Hotjar is het handig om te zien wie wat instelt.

Analytics binnen Hotjar

Binnen de Analytics kant van Hotjar kun je kiezen voor Heatmaps, Opnames, Funnels en formulieren. Ik gebruik zelf alleen de Heatmap optie, maar zal bij alle vier stil staan wat ze voor jou kunnen betekenen.

Heatmaps

Binnen de gratis variant kun je maximaal drie heatmaps aanmaken, met maximaal 1000 pageviews. Voor Affiliateblogger is dit meer dan genoeg. Ik draai voornamelijk op mijn homepagina en blog pagina heatmaps om te kijken hoe mensen navigeren en met hun muis heen gaan. Ook vind ik voor nu 1000 pageviews per heatmap valide genoeg om conclusies aan te verbinden.

Wat zie je bij zo’n heatmap? In dit geval zie je mijn vorige homepagina en hoe op device niveau en manier van navigeren op mijn website gehandeld wordt.

“For the record: ik heb in mijn Privacy Verklaring staan dat ik deze tool gebruik en hier iets van opgenomen kan worden. Het voordeel van de heatmaps is dat ik het niet kan herleiden aan personen, IP-adressen of andere gevoelige informatie. Ik zie puur wat een steekproef van mijn bezoekers doet op de website en hier kan ik van leren.”

hotjar - heatmap

Bij deze heatmap zie je mijn desktopverkeer, gebaseerd op klikken. Van de 793 mensen die gevolgd zijn op mijn vorige homepagina, zijn er 336 klikken gemeten. Hoe roder de vlekken, hoe meer er daarop is geklikt. Wat je niet op dit screenshot ziet maar ik wel in het systeem, is dat ook op mijn footer goed geklikt wordt. Heel interessant!

hotjar heatmap 2

Op bovenstaande heatmap zie je het verkeer op basis van beweging. Waar zijn mijn bezoekers allemaal geweest met hun muis? Bij mij zie je een klassieke L-vorm terug rondom het logo en het menu, en daarna aan de linkerzijde langs de blogposts.

hotjar heatmap 3

Tot slot zie je op bovenstaande heatmap het verkeer op basis van scrollen. Hoe lichter de kleur wordt, hoe minder mensen naar beneden hebben gescrold. Het rode gedeelte zien de meeste mensen, logisch ook omdat het boven de fold is. Dit is de lijn die jouw computer bepaalt waar een website meteen in het scherm past, en waar je anders voor naar beneden moet scrollen.

Deze input kan ik ook zien voor tablet (het minste verkeer) en mobiel. Desktop is bij mij het grootste device en daarom is hier ook meer van gemeten.

Opnames

Bij Opnames, ofwel Recordings, kun je op niveau van een enkele bezoeker zien hoe hij of zij door de site navigeert. Je kunt precies zien hoe een muis beweegt tijdens het lezen van een artikel of productbeschrijving. Het bevestigt je ook de tijd die ze bezig zijn op de website. Ik gebruik zelf geen Opnames meer. Ik heb dit in 2017 wel getest en merk dat het voor mij destijds te tijdrovend was om het goed te analyseren.

Funnels

Het analyseren van een funnel kan interessant zijn. Zo weet je precies in welk gedeelte iemand afhaakt of je kan meer inzichten op doen binnen een bepaald pad. Het analyseren van een funnel is op het oog interessant als je een product verkoopt, want zo kun je dat proces optimaliseren. Maar als je geen product verkoopt kan het ook interessant zijn. Zo kun je bijvoorbeeld vaststellen dat een funnel het pad is van blog lezen naar aanmelden voor de nieuwsbrief. Of van het lezen van een blog naar het doorklikken naar de vergelijkingsmodule. Creëer je eigen funnels om inzichten te krijgen.

Formulieren

Bij Formulieren, ofwel Forms, zou je denken dat het gaat om het opmaken van een formulier. Bijvoorbeeld een registratieformulier. Maar: we zitten in het analytics gedeelte en dat betekent dat we juist formulieren kunnen gaan analyseren. Handig als je bijvoorbeeld een webinar organiseert: zo kun je onderzoeken waar jouw bezoekers afhaken.

Feedback binnen Hotjar

Binnen de feedback kant van Hotjar vind je 4 functies, waarvan ik er zelf één actief gebruik. Dit is de Polls functie.

Incoming

Bij Incoming kun je feedback krijgen on the spot. Aangezien ik zelf al Polls inzet en ik mijn bezoekers niet teveel lastig wil vallen, heb ik niet beide aanstaan. Dat wil echter niet zeggen dat dit geen goede optie is.

Aan de rechterkant verschijnt een feedback button. Nadat je erop hebt geklikt kun je aangeven hoe tevreden je bent over de website.

hotjar incoming

Polls

Bij Polls krijg je een poll pop-up die je een vraag stelt. Deze vraag kun je zelf volledig customizen en aanpassen. Mijn initiële idee hierbij was om mijn bezoekers te vragen waar zij graag meer over willen lezen. Hier reacties op krijgen bleek lastig. Nadat ik mijn vraag had aangepast naar wat mijn bezoekers vinden van Affiliateblogger.nl en dat zij dit in een cijfer kunnen uitdrukken kwamen de reacties wel binnen!

Ik kan hierbij aan data zien op welke datum iemand een reactie heeft achtergelaten, via welk device, browser en vanaf welke pagina. En natuurlijk wel cijfer iemand geeft. De rest is anoniem dit kan dus niet teruggekoppeld worden aan een persoon.

Mocht je met een NPS-score werken, dan is dit een erg fijne tool. Hij pakt namelijk alle cijfers tezamen en bepaalt hoeveel hiervan Promoters zijn. Ideaal, nu hoef ik het niet zelf terug te rekenen.

Surveys

Bij Surveys kun je wel enquêtes gebruiken om feedback te krijgen van jouw bezoekers. Zo stel je in welke vraag je wilt stellen, of men een antwoord mag geven via een multiple choice optie of juist een open antwoord kunnen geven. De enquêtes worden dan bijgehouden via Hotjar.

Recruiters

De Hotjar Recruiters functie kun je gebruiken als je op zoek bent naar respondenten of testers. Zoals je in het screenshot kunt zien, is dit een voorbeeld van een oproepje in de zoektocht naar website bezoekers die deel willen nemen aan een gebruiksvriendelijkheid test.

hotjar recruiter

Wat vind ik van Hotjar?

Ik zit zelf niet dagelijks in Hotjar, maar het moment dat ik de tool nodig heb is het fijn in gebruik, makkelijk te analyseren en in te stellen en het brengt mijn website naar een hoger niveau. Het inschatten van nieuwe optimalisaties vond ik niet eerder zo makkelijk dan met deze tool.

Daarbij is het mooi meegenomen dat het ook gratis gebruikt kan worden, ook als je meer dan 2 functionaliteiten wilt gebruiken.