Onlangs is het persbericht uitgegaan dat Daisycon een nieuw channel lanceert gericht op cryptocurrency en blockchain. Bij mij gingen allereerst verschillende vragen door mijn hoofd. Waarom is er gekozen om dit channel als eerstvolgende te lanceren en wat zal dit doen met de markt? Zijn er al voorbeelden van cryptocurrency en blockchain adverteerders? Tijd om deze aan specialist Josef Weirauch te stellen.

Waarom is er gekozen om dit channel als eerstvolgende te lanceren?

“Om een korte inleiding te geven: Bitcoin is de eerste, meest gebruikte en bekendste ‘munt’ binnen de cryptocurrency. Inmiddels is de markt flink uitgebreid met vele zogenaamde ‘altcoins’ die gebruik maken van verschillende toepassingen en functies van de blockchain-technologie. De blockchain-technologie opent daardoor een markt van inspirerende producten en diensten die staan te trappelen om gepromoot te worden.”

“Het promoten van blockchain-projecten of diensten vereist specifieke expertise. Zo zijn er ICO´s (Initial Coin Offerings) die projecten financieren, dienstverleners (zoals exchanges en wallets) waar elke type “coin” verhandeld of opgeslagen kan worden. Dus of het nu om technologie, ontwikkelaars voor toepassingen of fintech start-ups gaat: de niche van het crypto-channel vraagt gerichte expertise op verschillenden gebieden.”

“Het besluit van Google en Facebook om advertenties niet uit te serveren of in te dammen creëert mogelijkheden om affiliate- en influencer marketing toe te passen voor deze markt. Bij Daisycon is deze expertise aanwezig door een grote betrokkenheid van management en medewerkers binnen de crypto-markt. Hierdoor was het een goed overwogen en logische keuze om met een crypto-channel te starten.”

Wat verwacht je dat het lanceren van dit channel met de markt doet?

“Het is een jonge industrie, gebaseerd op een technologie die nog lang niet omarmd is door het grote publiek. Wel zien we de acceptatie groeien en steeds meer toepassingen van deze technologie. Hierdoor ontstaan veel kansen voor ons als netwerk.”

“Affiliate marketing wordt regelmatig ingezet om nieuwe producten te promoten tegen weinig risico voor de adverteerder. Ook ICO´s, producenten van hardware en dienstverleners geven we op deze manier een laagdrempelig podium met een groot bereik.”

“Daisycon ondersteunt overigens al sinds 2014 de uitbetaling van publishervergoedingen in Bitcoin. Wij verwachten met het Crypto-channel een bijdrage te leveren aan de acceptatie van affiliate marketing voor crypto’s en het optimaliseren van online marketingcampagnes van adverteerders die actief zijn in deze markt.”

Het Crypto-channel is bedoeld voor adverteerders met een breed assortiment aan producten en diensten gerelateerd aan cryptocurrency en de blockchain-technologie. Zijn er al voorbeelden van dit soort adverteerders?

“We werken samen met adverteerders in cryptohardware-webshops die bijvoorbeeld  zogenaamde stake-miners verkopen om cryptomunten te delven en hardware-wallets om de munten vervolgens te bewaren. Klinkt technisch? Bekijk eens de website van Cryptomaan.nl, één van onze adverteerders en de allereerste officiële e-tailer van hardware-wallets voor Nederland en België.”

“Ook is onlangs de campagne van Icocryptex.io live gegaan, een nieuw trading-platform voor cryptocurrencies die zich op de ICO-markt richt. Daarnaast is BitMyMoney, een ander bekend trading-platform, in opstart in ons netwerk.”

“Op dit moment werken we samen met verschillende ICO-vergelijkingssites en ICO-launch-platforms om campagnes op te starten. Daarnaast is het Crypto-channel ook bedoeld voor e-learning cursussen, zoals “Blockchange!” van Genius Class. Deze specifieke cursus is bedoeld voor iedereen die de basis van de blockchain-technologie onder de knie wil krijgen.”

Met welk type publishers zouden cryptocurrency- en blockchain-adverteerders willen samenwerken? En zijn er publishers die zich enkel op crypto en blockchain focussen?

“Zowel publishers met een algemeen en breed bereik als publishers met specifieke content gericht op blockchain en crypto, zoals bestebank.org, coingids.nl en allesovercrypto.nl, zijn welkom.”

“We werken ook met communities, bijvoorbeeld beheerders van Telegramgroepen of influencers die te vinden zijn op verschillende sociale media. Verder werken we ook graag samen met mediabureaus, zoals bitcoininc.com.”

Wat is het geheim tot succes binnen affiliate marketing voor cryptocurrency?

“De markt is nog in ontwikkeling. Niks ligt vast. Veel publisher kunnen nog niet precies hun doelgroep bepalen omdat de interesse vanuit de markt vrij breed is. Je hebt mensen die de techniek ontzettend leuk vinden, zoals ikzelf bijvoorbeeld, en mensen die aan ingewikkelde day-trading doen en alles hier tussenin.”

Onze tip: Werk in een niche. Dit is een bekend fenomeen binnen affiliate marketing en ook toepasbaar op het crypto-channel. Richt je als publisher op een niche en bouw deze goed uit. Aangezien er al veel crypto-gerelateerde onderwerpen bestaan, zit jouw crypto-niche er zeker tussen.

“Vind je de techniek leuk? Dan zijn GPU’s, de videokaarten die gebruikt worden voor het minen, of wallet-vergelijkers iets voor jou.”

“Vind je software development ontzettend spannend? Dan kan je echt de diepte in gaan met trading-bots en hiervoor bijvoorbeeld een vergelijker bouwen.”

“Zijn investeringen meer jouw tak van sport? Schrijf dan bijvoorbeeld reviews over ICO´s.”

“Kansen genoeg dus! De crypto-markt is nieuw en dat maakt het zo ontzettend spannend. Een belangrijk tip voor publishers: je schrijft voor je lezers. Jouw lezer zoekt een goede exchange: geef hem een goede review. Is hij of zij tevreden? Dan komt de lezer automatisch terug en wil meer informatie over bijvoorbeeld wallets of investeringsmogelijkheden. Net als in veel andere branches: quality is king.”

Meer weten over affiliate marketing voor de crypto-markt? Neem gerust contact met Josef op!