Op 2 augustus liep het internet over met het nieuws: Apple stopt met affiliate marketing voor haar apps. Dit maakte Apple bekend op haar affiliate marketing pagina van iTunes. De reden? Door de lancering van de nieuwe App Store voor iOS en macOS zal het merk zelf ook schrijven over nieuwe apps. Externe partijen zijn daarom niet meer nodig. De verandering zal vanaf 1 oktober 2018 doorgevoerd worden.

Thank you for participating in the affiliate program for apps. With the launch of the new App Store on both iOS and macOS and their increased methods of app discovery, we will be removing apps from the affiliate program. Starting on October 1st, 2018, commissions for iOS and Mac apps and in-app content will be removed from the program. All other content types (music, movies, books, and TV) remain in the affiliate program.

Onder andere Dutch Cowboys hebben geschreven over de verandering. Ze zagen dat het commissie percentage vorig jaar al van 7% naar 2,5% werd teruggebracht, en nu zien ze de stekker uit dit deel van het affiliate programma getrokken worden.

De publisher websites die met name geraakt worden door deze aanpassing zijn Apple & App Store gefocuste websites. De afhankelijkheid van het Apple affiliate programma is groot voor deze websites en de meesten zijn bang dat ze, zonder andere inkomstenbronnen welke vaak nog aangeboord moeten worden, niet langer bestaansrecht hebben.

Andere producten als muziek, films, TV en boeken kunnen nog steeds op affiliate basis gepromoot worden.