Ik stel deze week 5 vragen aan René Andreasi-Bassi. Hij is eigenaar van Promoloog, een online marketing onderneming met focus op affiliate SEO. René is 5 jaar actief in de affiliate marketing en werkt samen met FinanceAds, Adtraction, Daisycon, TradeTracker en Awin voor zijn websites. 

Mijn affiliate marketing droom is om verschillende grote websites opgezet te hebben, die door een content marketing team worden bijgehouden.

Ik stel René de volgende vijf vragen:

Vraag 1. Je hebt meerdere affiliate websites, waarvan de grootste Bankr is. Hoe ben je op het idee gekomen om Bankr op te zetten?

Vraag 2. Het hebben van een website in de financiële wereld lijkt me uitdagender dan een website met retailproducten door de verschillende wet- en regelgeving. Hoe zorg je ervoor dat de content op jouw website zo accuraat mogelijk is? En hoe ga je om met de wet- en regelgeving?

Vraag 3Naast Bankr heb je ook een website gericht op uitvaartverzekeringen. Zijn er veel verschillen tussen de verzekeringen en financiële markt of is het een logische stap voor je geweest?

Vraag 4. Geloof je dat je andere online marketing kanalen, bijvoorbeeld social media en ads, nodig hebt om jouw websites goed in de markt te zetten?

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?



Vraag 1. Je hebt meerdere affiliate websites, waarvan de grootste Bankr is. Hoe ben je op het idee gekomen om Bankr op te zetten? 

“Het idee ontstond in de Italiaanse zomerzon van 2014. Mijn vriendin en ik brainstormden over een extra inkomstenbron. We verwachtten onze eerste kindje en ik verdiende net iets te weinig om het relatief dure leven in Amsterdam te bekostigen. Dit was een mooie aanvulling. Ik beheerde meerdere kleine sites en volgde al jaren succesvolle affiliate marketeers zoals Pat Flynn, Matthew Woodward, Spencer Haws, Gael Breton, Mark Webster en meer. Ik besloot alle kleine sites de deur uit te doen en te focussen op één enkele site. Na 4 jaar liep het zo goed dat ik mijn vaste baan in de media kon opzeggen.”

    

Vraag 2. Het hebben van een website in de financiële wereld lijkt me uitdagender dan een website met retailproducten door de verschillende wet- en regelgeving. Hoe zorg je ervoor dat de content op jouw website zo accuraat mogelijk is? En hoe ga je om met de wet- en regelgeving?

“Het is belangrijk dat je alle regels netjes volgt, anders lig je eruit. De AFM is streng. Een voordeel is dat ik adverteerders via een affiliate netwerk promoot. Hierdoor blijf ik op een relatief neutrale achtergrond. De content moet natuurlijk wel in orde zijn, maar het zijn de adverteerders die een AFM-vergunning nodig hebben, ik niet. Ik houd me alleen aan de regels rondom het promoten van hun financiële producten. Zodra er regels bijkomen, hoor ik dat meestal direct van meerdere netwerken tegelijk en update ik de site.”

    

Vraag 3. Naast Bankr heb je ook een website gericht op uitvaartverzekeringen. Zijn er veel verschillen tussen de verzekeringen en financiële markt of is het een logische stap voor je geweest?

“Ja, het voelt als een logische stap. Ik richt mij op non-fysieke producten en met mijn sites informeer ik bezoekers en wijs ik hen de juiste weg. Zodra ze een lening of verzekering afsluiten krijg ik een commissie en daar hoef ik vervolgens zelf niets meer voor te regelen. Dropshipping daarentegen zou ik in de toekomst nog eens willen uitproberen, zelf het logistiek regelen niet.”

    

Vraag 4. Geloof je dat je andere online marketing kanalen, bijvoorbeeld social media en ads, nodig hebt om jouw websites goed in de markt te zetten?

“Socials niet direct. Ik noem dit altijd de ‘zenders’ net als nieuwssites. Ze zenden alleen maar info rond en meestal zit je er niet op de wachten. Daarnaast vind ik dat financiële producten niet thuishoren op social media. SEO converteert een stuk beter in deze niche. Je bent de oplossing op het probleem waar iemand op zoekt in Google. Zoals Stephan Spencer het altijd zegt: “Its the gift that keeps on giving”. Ik doe wel Google Ads, partnerships en influencer marketing. Voor die laatste kies ik degene die midden in mijn target doelgroep zitten. Die zijn credible en hun volgers doen graag na wat zij doen.”

    

Vraag 5. Wat is jouw geheim voor succesvol affiliate marketing?

“Heel veel geduld, ervaring met SEO en oprechte kennis van je doelgroep. Als je weet hoe ze leven en communiceren, kun je je site 100% afstemmen op hun manier van doen. Hierdoor voelen ze zich vertrouwd en gaan ze sneller over tot aankoop. Ik heb regelmatig polls en surveys op mijn sites gehad. Met hun antwoorden heb ik de schrijfstijl op mijn sites enorm aangescherpt waardoor ik meer sales genereerde.”