Je hebt er ongetwijfeld al eens van gehoord: cross selling ofwel het cross sell principe. Dit kun je uitermate goed toepassen als publisher op jouw website om meer omzet te genereren voor jouw adverteerders en daarmee meer commissie voor jezelf!

Wat is het cross sell principe?

Je bezoeker op zoek is naar een camera. Op jouw website leest hij veel over verschillende camera’s, maakt hij de vergelijking en wilt hij doorklikken naar de website van de adverteerder. Hierin licht je enkel de verschillende soorten camera’s uit, met als resultaat dat de bezoeker niet gemotiveerd raakt om meerdere producten aan te schaffen bij de adverteerder. Dankzij jouw promotie, wordt er alleen een camera gekocht. Mooi commissie verdiend.

Maar je kunt nog meer commissie verdienen. Heb je er wel eens aan gedacht om naast de camera’s in hetzelfde artikel een lijstje met accessoires uit te lichten? Een camera kan een mooie hoes gebruiken of een extra geheugenkaartje. In het geval van een Instax camera zelfs extra polaroids. Het cross sell principe is dat je een ander product erbij aanbiedt aan jouw bezoeker, zodat jouw bezoeker getriggerd wordt om meer dan één product af te nemen.

Dit doe ik denk ik al…

Adverteerders gebruiken dit principe en dit komt vaak naar voren in het winkelmandje, of als er een item in het winkelmandje geplaatst wordt.

Publishers lichten vaak ook de accessoires uit van het core product (dus in dit geval de camera), maar plaatsen dit op een andere webpagina en houden geen rekening met de verschillende adverteerders. De kans is namelijk groter dat je accessoires mee besteld bij de adverteerder, dan dat je bij drie webshops een bestelling moet plaatsen.

Denk ook aan de accessoires waar een bezoeker niet zo snel aan zou denken. Een hoes voor de camera of het extra geheugenkaartje liggen top of mind, maar wat denk je van een statief waar de camera op geplaatst kan worden? Of aan een betere lens dan die standaard bij de camera wordt geleverd, een lensfilter of een losse flitser?

Denk vooruit voor jouw bezoeker

Het gebruiken van het cross sell principe kan zorgen voor meer sales en daarmee commissie, maar het zorgt er sowieso voor dat jouw bezoeker zich nog beter geïnformeerd voelt over het product en de bijbehorende accessoires. Je denkt vooruit voor jouw bezoeker en je bezoeker hoeft niet zelf meer te puzzelen met handige accessoires.

Het voorbeeld van de camera is in dit artikel gebruikt, maar hetzelfde geldt natuurlijk voor andere producten. Promoot je zomervakanties? Promoot dan ook koffers, zonnebrandcreme en zonnebrillen. Promoot je dameskleding? Promoot dan ook schoenen, tassen, make-up en sieraden.

 

Afbeelding copyright: © Igor Skryagin via 123RF.com