Het lijkt de laatste tijd steeds vaker voor te komen: adverteerders die (deels) stoppen met affiliate marketing. Een negatieve trend voor het vakgebied is het zeker te noemen. Met welke reden stoppen adverteerders met affiliate marketing? En wat kunnen we hiervan leren?

Adverteerders die stoppen met affiliate marketing is van alle tijden

Dit jaar hebben we twee voorbeelden gehad van adverteerders die (deels) stopten met affiliate marketing. Zalando stopte met haar programma, en Apple besloot geen affiliate marketing activiteiten te behouden voor de promotie van haar apps. Maar dit betekent niet meteen dat het nu meer speelt dan het ooit heeft gedaan. Regelmatig zie je affiliate netwerk updatemails voorbij komen, waarin een nieuwe afmelding wordt aangekondigd. Hier staan we minder bij stil omdat het om relatief kleine adverteerders gaat, of om adverteerders die verhuizen naar een ander affiliate netwerk.

Het stop zetten van een affiliate programma speelt niet alleen anno 2018, maar is van alle tijden. Het gebeurde vorig jaar ook al, en vijf jaar geleden ook.

Maar waarom stoppen adverteerders dan met affiliate marketing?

Vaak wordt de exacte reden van het stoppen met het affiliate programma in het midden gelaten door de adverteerder. Er zijn echter wel meerdere redenen waarom een adverteerder zou willen en kunnen stoppen met zijn affiliate marketing activiteiten.

Het affiliate programma voldeed niet aan hun verwachtingen

Hoe makkelijk en veilig klinkt het? No cure, no pay samenwerkingen en je betaalt alleen voor de sales die daadwerkelijk gedaan worden. Dit is natuurlijk waar affiliate marketing om bekend staat, maar dat betekent niet dat dit het enige is waar je aan moet denken als je start met een affiliate programma.

Tijdens mijn groeps- en 1-op-1 trainingen laat ik adverteerders, maar ook publishers, nadenken over wat hun verwachtingen zijn. Wat verwacht je van affiliate marketing? Zowel op financieel als op het gebied van tijd. Het is onrealistisch om te denken dat je met 1 dag in de week tonnen gaat omzetten, tenzij er een aantal andere factoren extreem goed zijn (bijvoorbeeld naamsbekendheid). Voor de meeste adverteerders is dit niet haalbaar.

Toch verwachten (onbewust) sommige adverteerders dat het wel zo werkt. Zij hoeven het werk toch niet te doen? Dat doet de publisher. En dat is een grove denkfout. Omdat ze niet dachten aan de samenwerkingen die ze konden bewerkstelligen via affiliate marketing, of hier geen tijd voor wilden vrij maken, voldoet het programma niet aan hun verwachtingen. Resultaat? Na enkele maanden, misschien een paar jaar, wordt de stekker uit het programma getrokken met de mening ‘affiliate marketing past niet bij mijn bedrijf’.

De affiliate activiteiten worden zonder focus in gang gezet

Als de adverteerder al beseft dat affiliate marketing wel degelijk een belangrijke inkomstenbron kan vormen en bereid is minimaal tijd te investeren, krijgt het meestal nog niet alle focus. Affiliate activiteiten worden in gang gezet, maar vaak is de online marketeer in kwestie ook verantwoordelijk voor minimaal één ander online marketing kanaal. Niet erg, maar het is wel lastiger om de focus te leggen op affiliate marketing. Andere online marketing kanalen zijn vaak in omzet groter binnen de online marketing mix. Toch levert affiliate marketing ook additionele omzet op, omzet die je anders niet had gehad. Focus is het sleutelwoord hierin. Je kan niet verwachten van een publisher dat zij een week wachten op antwoord als een andere adverteerder sneller reageert.

Uiteindelijk lijkt het alsof affiliate marketing een minimale waarde heeft voor het bedrijf. Het percentage omzet dat het kanaal genereerd is ten opzichte van de andere kleiner en door het gebrek aan focus worden er geen top samenwerkingen aangegaan. Kansen blijven liggen en de toegevoegde waarde van het kanaal wordt sterk in twijfel getrokken. Al dan niet met het gevolg dat de stekker uit het kanaal wordt getrokken.

Het affiliate programma leverde niet de gewenste exposure, traffic en/of omzet op

Deze reden sluit aan op de vorige reden. Vaak heeft dit met focus te maken, alleen beseft de adverteerder zich dit niet. Of dat er kansen liggen voor optimalisaties, maar er teveel beren op de weg worden gezien om deze te overwinnen. Zo worden toffe samenwerkingen onbewust gesaboteerd. Dit gebeurt echt niet doelbewust, want het doel is juist om meer exposure, traffic en/of omzet binnen te halen met affiliate marketing en de samenwerkingen. Maar durven doen is een tweede. Durf te investeren, durf een extra risico te nemen en durf stappen te maken binnen het adverteerders programma.

Ook kan het geval zijn dat er bepaalde voorwaarden en regels in het programma niet goed zijn afgesteld. Zo kunnen ze elkaar tegenspreken, maar kun je ook je eigen marges kapot maken door commissie te geven op items die bijvoorbeeld al 70% zijn afgeprijsd.

Er wordt van hoger in het bedrijf besloten dat er gestopt wordt met affiliate marketing

De vierde en laatste reden die ik aan je uitlicht is dat er soms helaas ook vanuit hoger management besloten wordt dat affiliate marketing niet bij het bedrijf past en de stekker eruit getrokken wordt. Hoe succesvol ook, dit hangt samen met een stukje opvoeding van de organisatie. Zichtbaarheid in het bedrijf speelt hier een belangrijke rol in. Men kan zich iets voorstellen bij SEA of Social Advertising, maar affiliate marketing heeft nog steeds binnen veel bedrijven een slecht imago. Een black box, of het imago dat het enkel kortingscodewebsites zijn (alsof deze helemaal geen toevoegde waarde bieden). Intern mensen meenemen in het affiliate proces, een stukje opleiden en een stukje resultaten delen, kan de kans op deze reden verkleinen.

Wat kunnen we hiervan leren?

Wat kunnen we leren van adverteerders die stoppen met affiliate marketing? Het begint allemaal bij de eerste stap die ik ook toelicht tijdens mijn groeps- en 1-op-1 trainingen. Wat verwacht je van affiliate marketing? En dit zijn geen doelstellingen of andere stipjes op de horizon, nee dit is puur een gevoel. Een hoopvolle gedachte. En door dat te combineren tussen financieel en tijd, valt te beredeneren of dit realistisch is. Daar kun je de eerste drie redenen al mee onderuit halen.

Je weet wat je verwachtingen zijn, op basis daarvan kun je doelstellingen maken. Een doelstelling kan in exposure zijn, in tijd, in financiën. Realiseer je echter wel altijd dat affiliate marketing niet in 1 werkdag per week goed te runnen is. Als je 8 uur de tijd hebt en deze verspreid over de week heb je meer succes dan dat je iedere dinsdag van de week aan affiliate marketing spendeert. Dan loop je achter de feiten aan, heb je gebrek aan focus en krijg je geen top samenwerkingen van de grond. En dat zou resulteren in de gewenste exposure, traffic of omzet. Het hangt allemaal met elkaar samen en de fout kan dus liggen in het beginstadium.

Daarnaast is het opvoeden binnen de organisatie erg belangrijk. Onderbouwd met statistieken kun je laten zien dat er additioneel verkeer en omzet uit voort komt. Onderbouwd met statistieken kun je aantonen dat affiliate marketing niet enkel kortingscodewebsites zijn die last click pakken. Onderbouwd met statistieken voed je een organisatie op, deel je met sterke argumenten waarom affiliate marketing waardevol is en maak je intern ook stappen met de zichtbaarheid van het kanaal. Kans dat de stekker eruit getrokken wordt maak je hiermee aanzienlijk kleiner.

 

Afbeelding copyright: © lekstuntkite via 123RF.com