Om meer bezoekers naar jouw website te genereren is het belangrijk dat je verschillende kanalen inzet om dit te bewerkstelligen. Spreid je kansen en zet niet alleen in op SEO, maar bijvoorbeeld ook op een nieuwsbrief base en social media. Zo houd je jouw bezoekers makkelijker op de hoogte en kun je extra updates delen zonder dat je hier iets over op jouw website plaatst.

Maar wat is dan de kracht van social media voor jouw affiliate marketing resultaat? Hoe ga je met social media om, welke kanalen zet je in en hoe kan het onderaan de streep meer omzet genereren? Ik geef je 3 tips om dit goed in te zetten.

Tip 1. Bedenk goed wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep zich bevind

Weet je wie jouw doelgroep is? Data uit Google Analytics kan dit inzicht voor je verrijken, onder andere in combinatie met de doelgroep die je zelf voor ogen hebt. Waar bevindt jouw doelgroep zich? Een zakelijke doelgroep bevindt zich vaker op LinkedIN, is jouw doelgroep meer visueel gedreven dan kan Pinterest of Instagram juist meer jouw kanaal zijn.

Door goed te bedenken waar jouw doelgroep zich bevindt, zorg je ervoor dat je geen tijd steekt in social media kanalen die voor jou minder of niet interessant zijn. Focus is hierin erg belangrijk. Als je bijvoorbeeld voor alle social media kanalen materialen wilt opmaken, dan kan dit veel tijd kosten.

Tip 2. Zet meerdere social media netwerken tegelijkertijd in én test de kanalen

Waarschijnlijk is jouw doelgroep actief op meerdere social media kanalen. De juiste combinatie kan hierbij ontzettend helpen. Bijvoorbeeld door Instagram, Pinterest en Snapchat te combineren. Of juist LinkedIN en Twitter. Niet al jouw volgers zullen jouw updates altijd voorbij zien komen. Door in te zetten op meerdere social media kanalen vergroot je de kans dat ze één update minimaal voorbij zien komen.

Durf daarnaast ook te testen met de social media kanalen. Vanuit Affiliateblogger gekeken heb ik niet per definitie een visueel merk, maar Instagram is het social media kanaal waarop ik de meeste volgers heb. Soms is het ook een kwestie van een goede planning maken, samen met goede materialen, en een testfase in te gaan. Laat een social media kanaal zich maar aan je bewijzen!

Tip 3. Push affiliate links via social media netwerken en link niet alleen maar naar jouw eigen website

Wist je dat je voor sommige adverteerders ook rechtstreeks vanaf social media kanalen mag pushen? Zo hoef je jouw bezoekers niet eerst naar jouw website te sturen om vanuit daar weer door te sturen naar de website van de adverteerder. Door het stapje uit het klikproces te halen, kun je de kans op conversie vergroten. Het is ook extra handig om te doen als je bijvoorbeeld een deal of aanbieding wilt pushen die je niet op je website wilt plaatsen. Zo maak je jouw social media kanalen extra relevant om te volgen: niet alleen om up to date te blijven van wat er op jouw website gebeurd, maar om up to date te blijven over alles wat raakvlak heeft met jouw (website)niche.

 

Afbeelding copyright: © Lukas Gojda via 123RF.com