Bij het bouwen van een website en het onderhouden hiervan komt ook het onderhouden van een merk kijken. Als publisher kies je hier vaker onbewust voor: de naam van je website klinkt goed, men kan het makkelijk onthouden maar je vergeet al snel dat dit een onderdeel is van jouw branding. Evenals het logo en zelfs de huisstijl die eromheen hangt (bepaalde kleuren en uitstralingen).

Volgens Marketingtermen.nl is de definitie van branding:

“Branding is het vermelden van een merknaam, bedrijfsnaam of logo met als doel de bekendheid hiervan te vergroten. Deze vorm van marketing is niet zozeer bedoeld om het publiek aan te zetten tot actie maar meer om merkwaarde op te bouwen en andere marketingactiviteiten te ondersteunen. Branding is het bouwen aan je merk.”

Juist omdat de naam van jouw website goed klinkt en mensen het kunnen onthouden, zorgt dat ervoor dat er (nieuwe) bezoekers naar jouw website komen. Je naamsbekendheid wordt groter maar op de website zelf zal je jouw bezoekers nog moeten aanzetten tot actie door middel van content, vergelijkingen en acties.

Werk aan je merk

Om jouw merk goed in de markt te zetten ben je zelf het visitekaartje. Je kunt online adverteren met je merk, maar offline zichtbaar zijn is net zo belangrijk! Door offline namelijk zichtbaar te zijn met je merk, kun je een mond-tot-mond reclame uitlokken en extra zichtbaar zijn bij de juiste doelgroep.

Ik heb bijvoorbeeld voor mijn merchandise artikelen samengewerkt met Drukzo.nl. Deze artikelen zijn uitgedeeld tijdens mijn grootste evenement tot nu toe: Affiliateblogger Sessions, maar ook tijdens mijn trainingen en adviestrajecten. Zo kreeg men een canvas tas met een toffe affiliate quote en het Affiliateblogger logo, een notitieboekje en een pen. Binnen mijn werkveld zijn dit items die volop gebruikt worden. In de tas past bijvoorbeeld ook een laptop en het is stevig genoeg om dit te kunnen dragen. Mijn canvastas sleep ik overal mee naar toe. In de trein zie je dan ook dat mensen fanatiek de quote proberen te lezen.

© Prisca Visser

 

© Prisca Visser

Maar binnen affiliate marketing worden er ook veel meetings gehouden. Accountmanagers van affiliate netwerken spreken af met adverteerders, adverteerders spreken af met publishers en publisher managers van affiliate netwerken spreken af met publishers. Marketeers hebben nooit genoeg notitieboekjes en pennen (vind ik dan 🙂 ). Naar dit soort meetings gaat al snel het notitieboekje en een pen mee. Hoe tof als dit dan die van Affiliateblogger zijn?

Zelf ben ik het uithangbordje van mijn bedrijf, en dat geldt ook voor jou!

Versterk jouw merk met offline communicatie

Door juist ook offline zichtbaar te zijn met jouw merk zorg je ervoor dat je een doelgroep aanspreekt waar je anders mogelijk minder snel zichtbaar bij zou zijn geweest. Ongeacht wat voor publisherwebsite je hebt, een offline uiting is haast altijd op zijn plek. Een reis-, kortingscode, elektronica of kledingwebsite: bij het offline publiek om je heen weet je niet waar ieders interesse ligt. Speel er vast op in terwijl ze nog niet eens op zoek zijn naar je!

Je versterkt op deze manier dus jouw merk, werkt aan jouw branding, en op de langere termijn levert dit je niet alleen extra bezoekers op maar ook extra omzet. Hoe relevanter de bezoeker, hoe beter deze bezoeker bediend wordt op jouw website. Maar je kan los van affiliate marketing zelf ook extra omzet creëren. Als je namelijk hele toffe producten weet te ontwerpen en je krijgt veel response hierop dan zou je de items ook online kunnen verkopen in een webshop omgeving op je website.

Betere branding én extra omzet, here you come!

 

Afbeelding copyright: © choreograph via 123RF.com