Er zijn altijd uitzonderingen op de regel, maar om meteen met de deur in huis te vallen: ik geloof niet in het starten met affiliate marketing, enkel voor het geld. Ik geef je drie punten die voor mij altijd de basis vormen van het succes van affiliate marketing, en waardoor het starten met affiliate marketing voor het geld averechts kan werken.

Het begint in de basis met een veelvoorkomende misvatting: er heerst nog steeds een illusie dat affiliate marketing plug & play is. Je doet de stekker in het stopcontact en het geld stroomt binnen. Dit was jaren geleden zo, maar tegenwoordig niet meer.

Ik geloof niet in starten met affiliate marketing zonder input

Als je start met affiliate marketing, dan kan er een verkeerd verwachtingspatroon zijn. Zoals ik de illusie al eerder omschreef, hangt een deel realismehier samen mee. Ik geloof niet dat je zonder focus en input tonnen kunt verdienen met affiliate marketing. Hier zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel op, maar in de basis geldt voor alle online marketing kanalen (en dus ook affiliate marketing) dat je focus en input nodig hebt om het succesvol te maken.

Met input bedoel ik in dit geval tijd, energie, maar als adverteerder ook budget. Zonder deze input is de kans op succes in mijn ogen te klein. Vraag je daarom altijd af, als publisher én als adverteerder, heb ik tijd, energie en eventueel budget om dit tot een succes te maken? En welke verwachtingen heb ik hier dan bij? Wat wil ik dat dit me oplevert? En kijk dan eens verder dan puur omzet dat uit affiliate marketing komt. Het kanaal kan namelijk ook goed dienen als assisterend kanaal, waardoor de sales via andere online marketing kanalen omhoog gaan.

Ik geloof niet in starten met affiliate marketing zonder strategieof plan

Zonder strategie of plan zet je affiliate marketing blind in. Als publisher wil je precies weten wat je wel en niet wilt doen: ben je voorstander van banners, productfeeds en tekstlinks? Of wil je een van de drie juist niet inzetten? Wil je kijken naar bredere samenwerkingen met adverteerders? Wat zou je hen kunnen aanbieden? En met welke adverteerders zou je willen samenwerken? Wat past bij jouw website?

Als adverteerder wil je ook duidelijk hebben met welke publishers je het liefst zou samenwerken. Wat wil je hen aan promotiematerialen, productinformatie en commissie bieden? Wil je additionele samenwerkingen aangaan? Waar heb je behoefte aan?

Zonder plan of strategie ben je bezig met paniekvoetbal. Je bent niet bezig met de toekomst, maar met het heden: wat gebeurt er nu en hoe anticipeer ik er nu op in? Morgen zien we morgen wel weer.

Werk vanuit je passie

Dit is iets wat ik regelmatig roep en hoe cliché ook nog steeds erg belangrijk is. Werken vanuit je passie zorgt ervoor dat je het langer volhoudt, er plezier in hebt en dit kunt overbrengen op je partners (publishers/adverteerders). Dit zorgt uiteindelijk ervoor dat je niet binnen drie maanden stopt met affiliate marketing of helemaal met je website, dat je betere deals binnen haalt en op de langere termijn meer geld verdiend.

Hoe starten met affiliate marketing voor het geld averechts kan werken

Ik heb drie punten opgenoemd waar ik volledig in geloof en die ik altijd aankaart tijdens mijn trainingen, adviezen en andere diensten voor klanten. Ik geloof dat je affiliate marketing niet zomaar even inzet. Als je verwacht dat het een makkelijk kanaal is, dat het een mooie melkkoe wordt waarbij je zonder moeite veel geld gaat verdienen, dan zit je er in de meeste gevallen naast.

Als je start met affiliate marketing voor het geld dan kies je vaak een product of onderwerp die niet bij je passie ligt maar waarvan je verwacht dat het veel geld kan opbrengen. Ik zie in de praktijk dat men binnen drie maanden stopt met affiliate marketing, of zonder focus laat doorsluimeren in de hoop dat het nog iets gaat doen, als ze het zonder passie aanpakken. Als het onderwerp je onvoldoende interesseert hou je het niet vol. En veel geld verdienen binnen drie maanden zie ik in de praktijk haast niet gebeuren. Helaas kan dit dus niet als motivatiefactor dienen.

Stel je hebt wel gekozen voor een product of onderwerp dat je passie is, maar je bent niet bereid om input te leveren, dan is de kans op succes naar mijn verwachting nog steeds klein. Zonder tijd, energie, in het geval van een adverteerder budget, een plan of een strategie verliest het kanaal je focus. Juist omdat je binnen affiliate marketing zoveel te maken hebt met mensen is het belangrijk om je focus te houden. Om een goede deal binnen te halen heb je een goede samenwerking nodig. Maar zonder een plan hoe je bij deze samenwerking komt, zonder tijd en energie en eventueel budget dat je in deze samenwerking steekt, kan deze alleen statisch succesvol worden. Er zit geen dynamiek in, je kunt niet snel schakelen en je creeert geen gunfactor of goodwill. Met deze drie punten til je samenwerkingen naar een hoger niveau.

Ik geloof niet dat starten met affiliate marketing per definitie onsuccesvol is. Ik zeg ook zeker niet dat je niets aan affiliate marketing moet willen verdienen. Ik geloof dat het starten met affiliate marketing met de juiste basis en het juiste plan, én als primaire reden geld verdienen, veel succesvoller kan zijn dan zonder basis of plan. Je wilt dat affiliate marketing voor je werkt, en niet averechts werkt.

 

Afbeelding copyright: © Ion Chiosea via 123RF.com