Voor sommige adverteerders en publishers is het heel logisch: affiliate netwerken spelen een (grote) rol voor hen binnen affiliate marketing. Voor andere adverteerders en publishers ligt het anders: doordat zij al rechtstreeks contact hebben met elkaar is soms een affiliate netwerk overbodig geworden. Toch zijn zij belangrijk voor de affiliate marketing markt zoals we die vandaag kennen.

De driehoek van affiliate marketing

Ik geloof in de driehoek van affiliate marketing. Adverteerder, publisher en affiliate netwerk zijn onlosmakend met elkaar verbonden. Het affiliate netwerk is de spil die het contact bewerkstelligd tussen adverteerder en publisher, met beide partijen mee denkt en de technologie mogelijk maakt om affiliate marketing goed in te zetten.

Wil je meer weten over affiliate marketing? Donderdag 23 augustus geef ik gratis het webinar ‘Wat is affiliate marketing?’. Meld je hier aan. 

De kracht van het affiliate netwerk

De kracht van het affiliate netwerk zit hem, in mijn ogen, naast de technologische kant, in de overvloed van verschillende expertises. Voor de verschillende branches en topics hebben ze specialisten die precies weten hoe je iets het beste kunt promoten, welke regels veranderen en waar je rekening mee moet houden. Zo is er intern altijd iemand die je kan helpen. Accountmanagers en publishermanagers proberen de relaties zo goed mogelijk te voeden met hun kennis en input. Daar zit de kracht! Door de input te benutten kom je verder en kun je meer omzet en commissie gaan genereren.

Waarom omzeilen sommige adverteerders en publishers dan het affiliate netwerk?

Er is één simpel antwoord: het gaat sneller. Als publisher en adverteerder een-op-een schakelen over het inzetten van extra exposure of promoten van acties kan een affiliate netwerk er tussenuit worden gelaten om de snelheid te bespoedigen. Helemaal met last minute afspraken kan dit makkelijker zijn.

Ook zie je dat dit met name tussen de grotere publishers en adverteerders gebeurd. De kleinere publishers of adverteerders vinden het juist fijn om het via het affiliate netwerk te laten lopen. Zo is er iemand die hun belangen behartigd als ze zelf druk bezig zijn met andere taken en werkzaamheden.

De grotere adverteerders kiezen er op de lange termijn ook vaker voor om aan de slag te gaan met een technology partner. Een partij die sterke affiliate technologie aanbiedt, maar geen accountmanager of publisher manager.

Waarom zijn affiliate netwerken dan belangrijk voor affiliate marketing?

De accountmanagers en publishermanagers bij affiliate netwerken kunnen het verschil maken binnen affiliate marketing. Ze zijn goed op de hoogte van hun eigen niche, delen dit met hun relaties en willen beide belangen behartigen. Bij weinig tijd toch affiliate marketing goed inzetten? Dan zijn zij onmisbaar en dat maakt het een belangrijke schakel binnen affiliate marketing.

Hoe meer tijd je investeert in affiliate marketing, hoe groter je programma ongetwijfeld wordt. Ook dan kun je teren op de kennis en handjes van de accountmanagers. Zie ze als je rechterhand binnen affiliate marketing om het resultaat naar een next level te tillen.

 

Afbeelding copyright: © gstockstudio via 123RF.com