Werk je graag vooruit? Of weet je al precies welke momenten in het jaar voor jou belangrijk zijn? Dan is het handig om aan de slag te gaan met een affiliate jaarplanning.

Wat is een affiliate jaarplanning?

Een affiliate jaarplanning is letterlijk een planning voor het komende jaar, gebaseerd op (extra) samenwerkingen. In deze planning neem je de verschillende samenwerkingen per publisher op, al dan niet tegen een extra bedrag, voor de verschillende momenten in het jaar. Dit zorgt voor overzicht voor het komende jaar, zekerheid voor de publisher van afname van extra exposure en soms een mooie korting voor de adverteerder omdat er meerdere exposure in één keer wordt toegezegd.

Daarnaast kun je mogelijk vast de beste plekjes claimen, bijvoorbeeld de eerste positie in een toplijstje of in een mailing.

Hoe maak ik een affiliate jaarplanning?

Maar hoe maak je dan een affiliate jaarplanning? Het belangrijkste om te weten is wie jouw publishers zijn met wie je voor een jaar vooruit zou willen plannen. Je ziet bij de meeste adverteerders dat het daarbij gaat om de top publishers: de publishers die nu ook veel omzet genereren. Van content tot vergelijkers, van kortingscode tot cashback. Neem hierbij ook een relevantie en kwaliteit in acht: sommige publishers behoren niet tot je top publishers maar zijn nog steeds heel interessant om een samenwerking voor een jaar mee aan te gaan gebaseerd op hun kwalitatieve website en hun relevante doelgroep.

Maak van de publishers waar je een dergelijke samenwerking mee wilt aangaan een lijstje, eventueel met hun contactgegevens als het contact rechtstreeks verloopt.

Vervolgens ga je kijken naar de belangrijkste momenten in het jaar, kijk verder dan alleen Moederdag, Vaderdag en Kerst. Denk bijvoorbeeld ook aan (sport)evenementen en micro evenementen die alleen binnen jouw branche interessant kunnen zijn. Het is nog niet nodig om exacte data te weten, een maand is bijvoorbeeld ook voldoende. Schrijf het aantal momenten op en in welke maand deze plaats vinden of de datumreeks als je deze week.

Stel je zou graag inspelen op een tiental momenten in het jaar met zes publishers. Neem contact op met de betreffende publishers voor een jaardeal. Je wilt tien keer exposure afnemen in het komende jaar, per exposure in de nader aan te geven periode. Neem hier de periode serieus in mee, want voor een publisher kan het zijn dat een mailing rondom Kerst een andere prijs kent dan rondom Black Friday weekend.

De publisher kan je vervolgens een deal voorstellen voor de tien momenten in het komende jaar, mogelijk zelfs met korting. Als je akkoord bent met de deal is het handig om een financiële afspraak te maken. Deel je het bedrag door tien en keer je per exposure moment dat bedrag uit? Betaal je in termijnen? Vooraf of achteraf in één keer? Hoe duidelijker vastgelegd, hoe minder verwarring hierover kan ontstaan.

Als je meerdere deals sluit met verschillende publishers is het voor jouw eigen overzicht fijn om dit te documenteren. Maak er een planningsbestand van, wat je misschien ook al hebt om acties en dergelijke in bij de houden, zodat je weet met wie je wanneer een samenwerking hebt staan. Deel dit bestand niet met de betreffende publishers, het kan namelijk gevoelige informatie zijn als er meerdere publishers in staan die concurrenten van elkaar zijn.

Veel succes met het maken van jouw jaarplanning!

Afbeelding copyright: © Ion Chiosea via 123RF.com