Heb je een website en wil je graag geld gaan verdienen met jouw website? Dan is affiliate marketing een makkelijke eerste stap richting een basis inkomen. Maar wat heb je nodig als publisher om te starten met affiliate marketing?

Dit is een klein deel van de (online) basis training voor publishers die ik geef. Wil je meer weten? Wees erbij op 12 september of volg de training online.

Wat heb je nog als publisher om te starten met affiliate marketing?

Als publisher heb je een aantal faciliteiten nodig om te starten met affiliate marketing. Zelf maak ik onderscheid tussen musthaves en mayhaves. Wat heb je echt nodig? En wat is mooi als je dat kan bieden aan adverteerders en netwerken, maar is geen vereiste?

Ik ga nu dieper met je in op de musthaves.

De minimale vereisten om als publisher te starten zijn…

De musthaves zijn de minimale vereisten die je als publisher nodig hebt om te kunnen starten met affiliate marketing. Ik geloof in zes specifieke punten die jouw musthaves zijn.

1. Een medium om adverteerders op te promoten

De belangrijkste vereiste om te starten met affiliate marketing is dat je als publisher een medium hebt om adverteerders te promoten. Ik schrijf hier expliciet medium en geen website, omdat er ook mogelijkheden zijn om affiliate marketing in te zetten voor enkel een social media pagina. Niet iedere adverteerder heeft in zijn voorwaarden staan dat enkel een social media pagina toegestaan is, maar er zijn zeker mogelijkheden.

2. Een account bij een affiliate netwerk

Om adverteerders te kunnen promoten op jouw website, heb je een account nodig bij minimaal één affiliate netwerk. Als publisher kun je gratis een account aanmaken bij een affiliate netwerk. Meld je dan ook aan bij verschillende netwerken en vergelijk onderling als je liever één netwerk gebruikt. Welk systeem vind je het fijnste werken en waar zitten de (meeste) adverteerders waar je mee wilt samenwerken?

Als je werken met meerdere netwerken prima vind, raad ik je dit zeker aan. Zo kun je meer verschillende adverteerders promoten en kijken wat het beste bij jouw medium past.

Let op: je wordt eerst gekeurd door het affiliate netwerk. Nadat dit keuringsproces is geweest en je bent goedgekeurd, dan meld je je pas aan voor verschillende adverteerders waar een individueel keuringsproces achter zit. Je wordt dus twee keer gekeurd.

Voorbeelden van affiliate netwerken in Nederland zijn:

  • Daisycon
  • TradeTracker
  • Awin
  • Tradedoubler
  • Adtraction

3. Technische mogelijkheid om een stukje HTML code te plakken

Om het mogelijk te maken voor het affiliate netwerk om de statistieken te meten, is het belangrijk dat je hen toegang geeft tot deze statistieken. Affiliate netwerken meten dit zelf middels een stukje HTML code, die je plakt binnen jouw website. Ik noem nu het stukje HTML code, omdat ik dit zelf de makkelijkste manier vind om het te implementeren. Meestal krijg je zeker drie opties om het te implementeren.

Waar plak je het stukje HTML code? Als je met WordPress werkt, kun je via Weergave > Editor klikken op Header. Binnen deze code plak je het stukje HTML code voor affiliate marketing. Bij het implementeren van de code krijg je ook instructies van het affiliate netwerk mee.

Deze drie punten zijn belangrijk om echt te kunnen starten. De volgende punten zijn belangrijk om een sterke samenwerking op te bouwen met adverteerders. Dit zijn nog steeds musthaves!

4. Kennis over de voorwaarden van een adverteerders programma

Als je bent goedgekeurd voor het affiliate netwerk en je nu op zoek kunt gaan naar de juiste adverteerders, zorg er dan voor dat je altijd de voorwaarden van een adverteerders programma doorspit. Doe je iets wat voor een adverteerder niet gewenst is? Meld je niet aan voor deze programma’s, tot het punt dat je dit niet meer doet. De adverteerder zal je niet goedkeuren voor het programma als ze zien dat je niet aan de voorwaarden voldoet.

Ook als je optimalisaties door wilt voeren op jouw website, zorg ervoor dat je dan nog steeds in één lijn ligt met de voorwaarden van een adverteerder.

5. Relevantie voor het adverteerders programma

Naast voldoen aan de voorwaarden van een adverteerders programma is het belangrijk om relevantie te bieden aan het adverteerders programma. Kijk waar jouw website over gaat en of dit matcht met de producten en het merk van de adverteerder. Hoe relevanter jouw website is voor de adverteerder, hoe sneller je jezelf in de kijker speelt bij de adverteerder. Dit kan je betere samenwerkingen opleveren. Daarnaast levert dit je ook sneller commissie op. Hoe relevanter jij promoot, hoe logischer het aanvoelt voor jouw bezoekers. Het voelt minder als reclame en je bezoekers klikken sneller door en bestellen sneller.

6. Initiatief en proactiviteit om een adverteerder te promoten

Wat samenhangt met relevantie, is initiatief en proactiviteit. Toon dit om een adverteerder te gaan promoten. Ga niet wachten tot een adverteerder jou benaderd, maar benader hen als je vragen hebt of ergens naar op zoek bent. Start uit jezelf, toon initiatief om sterk te starten met promoten, stel vragen en wees daarmee proactief. Maak zelf het verschil!

 

Afbeelding copyright: © alphaspirit via 123RF.com