Heb je een eigen webshop en wil je producten aan jouw webshop toevoegen zonder deze op voorraad te hebben? Dan kan dropshipment een uitkomst bieden. De bestellingen stuur je dan door naar een partner die de producten wel op voorraad heeft en verstuurd de bestellingen namens jou. Niet alle webshops willen op deze manier samenwerken en dat kan een uitdaging zijn. Om snel nieuwe producten toe te voegen van jouw favoriete webshops kun je jouw webshop ook combineren met een affiliate shop.

Wat is een affiliate shop?

Een affiliate shop is net als jouw huidige webshop een shop met verschillende producten. Het kan er precies hetzelfde uitzien, alleen stel je aan de achterkant niet in dat je de producten op de voorraad hebt maar hang er je een affiliate link achter. Als je WooCommerce gebruikt, kun je dit makkelijk als type product meegeven.

Drie tips om een eigen webshop te combineren met een affiliate webshop.

Tip 1: laat duidelijk zien welke producten je zelf verkoopt en welke producten via een andere webshop verkocht worden

De klanten die je trekt met jouw webshop zijn gewend dat de producten die je verkoopt via jouw website gaan. Het moment dat je ze doorstuurt naar andere webshops zonder dit duidelijk aan te geven kan dit verwarring opleveren. Ze denken dat ze het nog steeds bij jou bestellen, terwijl dit niet het geval is. Je kan dit oplossen door heel duidelijk te vermelden dat je dit product niet zelf op voorraad hebt en dat men doorgestuurd wordt naar een partner.

Doe dit door in de ‘in je winkelwagen’ knop om te zetten naar een ‘bestel bij…’ knop. Op de puntjes vul je natuurlijk de naam van de website in. Zo maak je het al een stuk duidelijk. Je kunt eventueel ook een logo van de organisatie op de productpagina zetten.

Tip 2. Gebruik andere productfotografie

Als je samenwerkt met adverteerders kun je meestal gebruik maken van productfotografie van de producten die je graag op jouw website wilt promoten. Ook is er vaak sfeermateriaal beschikbaar. Zorg ervoor dat de fotografie die je normaliter gebruikt zodanig anders is, maar nog steeds één geheel vormt, dat de klant het verschil ziet voordat ze op de product detail pagina terecht komt. Dan is er al een verwachting geschept dat het mogelijk via een partner gaat.

Tip 3. Zorg voor overzicht voor jouw klant met het gebruik van filters

Hoe meer producten je in jouw webshop hebt, hoe fijner het is om te kunnen filteren. Bijvoorbeeld op prijs, levertijd, kleur en maat. Je kunt hier een extra filter aan toevoegen voor collecties, zodat je jouw eigen collectie los kunt uitlichten. Ook kun je spelen met de levertijd. Mogelijk is dit anders dan die van jouw partners.

 

Afbeelding copyright: © Vasin Leenanuruksa via 123RF.com