Vorige week schreef ik over de kracht van een affiliate jaarplanning als adverteerder, maar deze tool kan ook een kracht zijn voor publishers. Zo kun je aan het einde van dit jaar al een deel van je planning hebben voor het komende jaar en weet je welke plekken je nog beschikbaar hebt. Handig is om van tevoren te weten welke momenten in het jaar belangrijk worden voor jou als publisher, zodat je hierop in kunt spelen.

Wat is affiliate jaarplanning?

Een affiliate jaarplanning is een planning voor het komende jaar, waarin je de belangrijkste momenten uitlicht en daarbij de (extra) samenwerkingen. Zo heb je nu al overzicht voor het komende jaar, kun je deze blijven aanvullen waar nodig en creëer je zekerheid voor jezelf als publisher maar ook voor de adverteerder. Die is verzekerd van zijn plekje rondom een groots moment. Als er veel exposure in één keer afgenomen wordt door een adverteerder, zou je een korting kunnen overwegen om dit gedrag aan te moedigen. Deze zekerheid is voor jou ook erg fijn!

Hoe maak ik een affiliate jaarplanning?

Start met een lege Excel sheet of een Google Spreadsheets bestand. Maak hier een jaarkalender in met de belangrijkste momenten in het jaar. Bijvoorbeeld Moederdag, Vaderdag, Kerst, maar ook actiemomenten als Black Friday en momenten in het jaar als de Oktober Woonmaand die algemeen bekend zijn. Ben je hier niet mee bekend? Vraag deze informatie vooral op bij jouw publisher manager bij het affiliate netwerk. Zij kunnen verder met je nadenken hierover.

Naast deze momenten wil je gaan noteren met welke adverteerders je rondom welke momenten extra exposure in gaat zetten. Je kan hier ad hoc op inspelen: zodra zij jou benaderen, zet je ze in jouw affiliate jaarplanning. Nog mooier is als je zelf gaat sturen op deze adverteerders. Met welke adverteerders zou je graag een jaarplan opmaken? Contacteer deze adverteerders en vraag of zij hiervoor open staan.

Als adverteerders hiervoor openstaan kun je een voorzetje doen: welke adverteerders vind jij goed bij welke momenten passen? Door hen een voorstel te doen, denk je met ze mee en zullen ze geen moment vergeten om extra exposure voor in te kopen. Als er enthousiast wordt gereageerd op deze momenten kun je een financieel voorstel doen, bij meerdere momenten kun je een korting geven. Denk goed na over de kortingen die je wilt geven, en mogelijk zelfs in een staffelvorm. Bij een of twee moment is er geen korting, bij drie momenten is er een specifieke korting mogelijk, vanaf vijf momenten een iets hogere korting.  Hou hierin rekening met je eigen verwachtingen en verdiensten, maar ook wat het jou waard is om zekerheid te hebben voor het komende jaar.

Veel succes met het maken van jouw jaarplanning!

Afbeelding copyright: © Dzmitry Kliapitski via 123RF.com