De affiliate markt is de laatste jaren steeds meer in ontwikkeling. We spelen continu in op trends en ontwikkelingen en maken er gezamenlijk een betere, meer kwalitatieve markt van. Ik vind het fantastisch om deze ontwikkelingen bezig te zien en hierover mijn kennis en ervaringen te delen.

Maar wat ik ondanks dit jammer vind om te zien is dat de mensen die niet zo fanatiek zijn met affiliate marketing, nog willen starten met affiliate marketing of de mensen die het jaren geleden een keer voorbij hebben horen komen op een evenement hun potentiele affiliate activiteiten en hun mening aanpassen op aannames. Iets wat ze van iemand hebben gehoord, online hebben gevonden of in een boek hebben gelezen, maar wat verouderd is of wat op een enkeling toepasbaar is. Deze aannames, die al snel illusies worden, worden veelal zodra je start ontkracht binnen de markt. Door je eigen ervaringen, maar ook door ervaringen van anderen met wie je in contact komt.

Ik deel de komende weken vier aannames met je die ik veel hoor bij startende publishers en adverteerders, en die niet zo bleken te zijn in de markt. Vandaag starten we met de eerste aanname.

Aanname 1. ‘Ik zet een affiliate website op, met banners en linkjes, en het geld stroomt binnen.’

Deze aanname hoor ik veel aan de publisher kant, maar werkt net zo goed de adverteerders kant op: ‘ik zet een affiliate programma in, biedt promotiemateriaal aan, en het werkt vanzelf’. De valkuil in deze aanname zit hem in dat dit jaren geleden mogelijk was: toen Google nog niet zo streng was en je gemakkelijker geïndexeerd werd en topposities binnen de zoekmachine kon bemachtigen. Ook was de concurrentie tussen publisher websites lager dan nu.

Het opzetten van een publisher website is de eerste stap, en het daarna toevoegen van banners en linkjes een logische tweede. Ook binnen een affiliate programma geldt dat de eerste stap is om deze op te zetten en in te richten, om vervolgens meerdere promotiematerialen aan te bieden. Maar de derde stap gaat niet meer zo makkelijk. Het geld stroomt niet binnen als alles live staat. Het is geen stekker meer die in je het stopcontact plugt en je meteen van de elektriciteit gebruik kunt maken.

Als publisher is het belangrijk dat je bezoekers hebt op jouw website. Zonder jouw bezoekers, die je via SEO, social media en jouw nieuwsbrief bestand gratis kunt verkrijgen, is er niemand die op jouw link of banner kunt klikken. Als je jouw bezoekers hebt, vinden ze dan wat ze zoeken op jouw website? Voldoe je aan hun verwachtingen? Trigger je hen vervolgens genoeg om op de banner of link te klikken? En vervolgens nog een aankoop te doen op de website van de adverteerder die jij promoot binnen de aangegeven cookietijd? Hierna komt er pas geld binnen. Niet eerder, en al helemaal niet direct na het plaatsen van banners en links.

Heb je al langere tijd een website en trekt deze bezoekers? Dan komt het geld sneller binnen. Maar ook dan gaat deze eerste aanname niet op: je hebt namelijk al een langere tijd een affiliate website.

Als adverteerder die net een affiliate programma heeft gestart is het ook een illusie dat het meteen geld oplevert. Als je een grote naamsbekendheid hebt, zal je sneller publishers aan je binden. Die herkennen je merk of shopnaam en zullen dan ook sneller geneigd zijn om je te promoten. Maar zonder je publishers kun je geen succesvol affiliate programma hebben. Zie jouw publishers in dit geval dan ook als de bezoekers in het vorige voorbeeld. Je hebt ze nodig om jouw activiteiten tot een succes te maken.

 

Afbeelding copyright: © Ion Chiosea via 123RF.com